Lig atlatan büyük sıçrama

Bazı şirketler satın alma ve birleşme ile zıplarken bazıları inovatif ataklarla atılım gerçekleştiriyor.

1.02.2011 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Lig atlatan büyük sıçrama

 Bu zıplamalar, uzmanların da vurguladığı gibi sıklıkla satın alma ve birleşmelerle yapılıyor.Türkiye'nin en başarılı şirketlerinden Vitra, bu kategoride... 1990'lara kadar dünya devleri için fason üretim yapan Vitra, 1990'lar sonrasında markalaşmaya önem verdi. Son 10 yılda da satın aldığı markalarla 3 kuantum zıplamasına imza attı. Şirket 2005'te Almanya'nın tanınmış seramik kuruluşlarından Engers'i bünyesine kattı. 2007'de dünyanın en köklü seramik markası olan Villeroy&Boch'un karo bölümünün çoğunluk hisselerini satın aldı. 2008'de lüks banyo mobilyaları pazarında Avrupa lideri Burgbad'ın sahibi oldu. Bu zıplamalar Vitra'yı dünya liginde bir oyuncu yaptı.Eczacıbaşı Yapı Ürünleri Grubu Başkanı Hüsamettin Onanç, artık çok üretim merkezli ve çok pazarlı bir yapıya kavuştuklarını söylüyor. "Banyo ürünleri sektöründe Avrupa'da yüzde 10, İngiltere'de yüzde 5 pazar payına sahibiz. Karo seramikte Almanya pazarında yüzde 12'lik payla lider konumdayız" diyor.Balnak Holding de son 10 yılda 2 kez kuantum zıplaması etkisi yaratan gelişme yaşadı.Bu atılımlardan ilkini, 2007 yılında Amerikan yatırım fonu Great Circle Capital ile ortaklıkla hayata geçirdiklerini belirten Balnak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Lütfi Aygüler, ikincisinin de 2008 yılında İzmir Lojistik Grup ile yaptıkları birleşme olduğunu söylüyor. Bu zıplamaların rakamlara yansıyan sonuçlarını şöyle paylaşıyor: "2006'da ciromuz 60 milyon Euro iken, 2010'da 137 milyon Euro'ya, çalışan sayımız da 350'den 1.800'e ulaştı."

İNOVASYONLA FARK ATANLAR
İnovasyonla zıplama gerçekleştiren şirketler arasında Turkcell ilk sırada geliyor.Türkiye'nin en büyük GSM operatörü Turkcell, kuruluşunun ilk yıllarında seri kuantum zıplamaları gerçekleştirdi. Şirket, son 10 yılda 3 önemli zıplama ile atağa geçti. Her ne kadar teknolojik yapısıyla öne çıksa da şirkete büyüme getiren daha çok yurtdışındaki atılımları oldu. Kuruluş sonrasında ilk önemli zıplamalarını 1996'da Azerbaycan'da faaliyete geçerek başlattıklarını belirten Turkcell Genel Müdür Yardımcısı Koray Öztürkler, bu operasyonun devamında diğer yurtdışı yatırımlarının önünün açıldığını ifade ediyor. Şirket ikinci önemli zıplamasını da 1999'da "Hazır Kart" ile Türkiye'de ilk kontörlü hat kullanımını başlatarak gerçekleştirdi. Bu uygulamanın mobil iletişim pazarında büyük bir hareketlenme yarattığını hatırlatan Öztürkler, bir sonraki atılımın da 2000 yılında geldiğini anlatıyor. "Turkcell, bir diğer önemli zıplamasını da 2000 yılında New York Borsası'na kote olarak gerçekleştirdi" diyor.
Dizayn Grup ise atılımlarını tam anlamıyla inovasyonla gerçekleştiren bir grup. Son 10 yılda altyapı sektöründe Türkiye'de ilk defa Pe100 borularını pazara sunmanın yanında, tarımsal sulama ürünleri lansmanı ve bir dönümden 80 ton domates projeleri gruba kuantum zıplamaları yaşatan girişimler. Bu tarz zıplamaların farklı pazarlara girme fırsatı, ciro ve kâr artışı sağladığını belirten grup yetkilileri, "Çift haneli büyümelerimizin tamamı kuantum zıplamalarla geldi" diyor. Yeni ürünle kaydedilen kuantum zıplama periyodunun geçmişte 5-6 yılken, son dönemde 3 yıla düştüğünü ifade eden yetkililer, "Gelecekte ise bir yıla düşeceğini öngörüyoruz. Yürüyen AR-GE projelerimiz bize bu fırsatı verecek" diye konuşuyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için çerez politikamızı inceleyebilirsiniz.