Oyuncu sayısı yarıya inecek

Sina Afra ile özel alışveriş kulüpleri hakkında merak edilenleri ve pazarın geleceğini konuştuk.

1.03.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Oyuncu sayısı yarıya inecek


Bu kadar çok oyuncu olması rekabeti nasıl etkiliyor?
Tabii ki ciddi bir rekabet yaratıyor. Ama bu sayı azalacaktır. Bu yıl pazarda ciddi bir hareketlilik, konsolidasyon bekliyorum. Hatta başladı bile. Yavaş yavaş kapatanlar, pazardan çıkanlar, geri çekilenler var. Birleşmeyi değerlendirenler var. Perspektif değiştirenler oluyor. Bu yılın sonuna geldiğimizde şu andaki oyuncu sayısının çok net olarak yarıya inmiş olacağını tahmin ediyorum. Yıl sonuna kadar 7-8 oyuncu kalacaktır.

Kârlılıklar ne düzeyde? Son dönemde düştüğü söyleniyor.
Marjlar düştü. Yani 2008-2009’daki marjlarla çalışmıyoruz artık. Ama tahmin edildiği ya da telaffuz edildiği kadar da düşmedi. Yani 4-5 puan düştü. Örneğin 30’dan 25-26’ya düştü diyebilirim. Ama buna kâr marjı demeyelim. Kâr marjı mı, ürün marjı mı söylemek istemiyorum, Çünkü bunlar piyasada paylaşılmıyor. Özetle marjlarda en başa kıyasla 4-5 puanlık düşüş olduğu doğru. Ama daha fazlası değil.

Peki bu düşüşün nedeni ne?
Bunun tek nedeni rekabet. Şirket sayısı çoğaldıkça, müşteriye teklif götüren özel alışveriş kulübü sayısı çoğalıyor. Rekabet de artıyor. Bu da marjlara yansıyor tabii ki. Ama yavaş yavaş bu da oturmaya başladı.

Şu anda pazardaki rekabet nasıl? İlk yıllara kıyasla neler değişti?
2012’deki gibi bir rekabet daha önce hiç olmamıştı. Çok sert bir rekabet vardı. Özellikle 2012’nin ikinci yarısında. İlk kez 5 alışveriş sitesi birden TV reklamlarına aynı anda girmişti. ABD’de bile böyle bir rekabet olmadı. Ama artık bu kadar sert rekabet yok. Yumuşadı. Tedarikçiler de artık tercihlerini yaptı. Yani onlar da 3-4 siteyle birden aynı anda çalışmak istemiyor. Zaten bu da markayı erozyona uğratıyor. Bir markanın her hafta başka bir sitede indirime girmesi sanıldığı gibi onun satışlarını katlamıyor. Ama marka sahiplerinin bunu deneyimlemesi gerekiyor. Örneğin sadece Markafoni ile çalışan 41 marka var.

İndirim oranları da azalıyor. Onun nedeni ne?
İndirim oranlarında genel bir yelpaze var. Bu yüzde 30-90 arası. Yüzde 30’ların altına inmiyor. En azından Markafoni’de yüzde 30’un altında indirim göremezsiniz. Öte yandan hiçbir zaman tüm ürünleri de yüzde 80-90 indirimle alamazsınız. Ortalama önemli. Markafoni’deki ortalama indirim yüzde 63’tür. Rakiplerdeki ortalama indirim oranları yüzde 53-55 arasında değişiyor. Dünyada da örneğin vente-privee’nin ortalama indirim oranı yüzde 63’tür.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için çerez politikamızı inceleyebilirsiniz.