Unutulmaz kriz yönetimi

İş dünyasının önde gelen isimleri, krizleri nasıl yönettiler ve edindikleri kazanımlar neler oldu? İşte yanıtlar…

11.03.2016 15:17:520
Paylaş Tweet Paylaş
Unutulmaz kriz yönetimi
AYHAN YAVRUCU / ALARKO HOLDİNG CEO’SU
"PARASI GARANTİ OLMAYAN İŞE GİRMEM"
ŞANTİYELERDEKİ KRİZLER

Türkiye, 2001 yılına kadar zaten hep krizlerle yaşadı. Bizim bugüne kadar yaşadığımız en büyük krizler, 1977’den tutun da bu yıllara kadar karşılaştığımız ekonomik krizler... Ama bizim şirket olarak yaşadığımız en kritik krizler hep şantiyelerde yaşandı.
DEVALÜASYON SORUNLARI
Dünyanın birçok yerinde çalışıyoruz. Faaliyet gösterdiğimiz ülkelerde yönetimlerin değişmesi krizler yarattı, para birimlerinde meydana gelen devalüasyonlar nedeniyle önemli sorunlar yaşadık. Kimisinde para kaybettik, kimisinde para kazandık. Ama bir şekilde döndürdük.
DÖVİZ AÇIĞI VARSA
Tüm bunlardan benim çıkardığım ders, hangi ülkede işe giriyorsanız girin özellikle devülasyona açık yani döviz geliri giderlerini karşılamayan ülkelerde yerli parayla işe girmemek gerekli. Gireceğiniz para mutlaka döviz olacak ve parası garanti olacak. Parası garanti olmayan hiçbir projeye de girmem. Çünkü sonra parayı tahsil edemiyorsunuz.

ÖMER YÜNGÜL / ZORLU HOLDİNG CEO’SU 
"HER ZAMAN BİR B PLANI OLMALI"
CİDDİ PANİK YAŞANDI 

Yönettiğim en kritik kriz; Vestel CEO’su olduğum dönemde yaşanılan 2001 kriziydi. Biliyorsunuz, ekonomide beklentilerin olumsuzlaştığı bir dönemde, siyasi gerginliklerle birlikte piyasalarda ciddi bir panik yaşanmıştı. Bağlantılı olarak gecelik faizlerin astronomik olarak artması ve yoğun döviz talebi nedeniyle başta kamu bankaları olmak üzere büyük sıkıntılar yaşandı. 
PLANLARDAKİ DEĞİŞİKLİK 
Bu dönemde elbette bizim planlarımızda da önemli değişiklikler oldu. Hedeflerimizi sürekli olarak güncellediğimiz uzun toplantı süreçleri yaşadık. Güçlü ve dinamik yapımız, ihracat odaklı üretim anlayışımız kriz döneminden en az hasarla çıkmamızı sağladı. Grup kültürümüzde farklı senaryolara göre alternatifli planlar oluşturmak ve gerektiği hallerde devreye sokmak olduğu için krizi başarıyla atlattık. 
DOĞRU GÖZLEM 
Güçlü insan kaynağımızın süreci doğru gözlemlemesi ve buna göre aksiyon alması da bizim için büyük avantaj sağladı. O dönem, pek çok şirket sıkıntı yaşarken biz, üretim, istihdam ve ihracat modelini geliştirip uygulayarak dönemi başarıyla atlattık. 
KRİZ AŞMA FORMÜLÜ 
Kriz dönemi bana en başta, her zaman bir B hatta C planımız olmasının ne kadar doğru bir karar olduğunu gösterdi. Farklı durumlara göre hızla değişebilen dinamik bir yapının önemini bir kez daha anladım. Krizlerin, küçülüp içe kapanarak değil; bizzat daha güçlü ve itibarlı bir iletişim yapılarak aşılabileceğini teyit etmiş oldum. Üretmek, istihdam sağlamak ve doğru pazarlama yöntemleriyle müşteriye güvenilir ürünleri sunabilmek, en derin krizlerin bile aşılabileceğini gösteriyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için çerez politikamızı inceleyebilirsiniz.