Alım süresi kısalıyor!

Artan işsizlik şirketlerin aday havuzlarını genişletirken açık pozisyonların doldurulma hızını kısalttı...

12.10.2017 14:52:000
Paylaş Tweet Paylaş
Alım süresi kısalıyor!

Ayçe Tarcan Aksakal

[email protected]

Yönetici tedariki konusunda faaliyet gösteren IRC Global Executive Search’ün yaptığı araştırma, iş dünyasında “açık pozisyonları” kapatma konusunda önemli gelişmelere işaret ediyor. Şirketin 45 ülkede yaptığı araştırmaya göre Türkiye’de açık pozisyonlar ortalama 34 günde dolduruluyor. Yani ayrılan bir yönetici ya da yeni oluşan bir pozisyon için ortalama 34 günde yeni aday bulunuyor ve yerleştirme işlemi tamamlanıyor. Aynı araştırma, bu sürenin Avrupa ve ABD’de çok daha uzun olduğunu ortaya koyuyor. Fransa’da açık pozisyon ortalama 110 günde kapatılırken, bu süre ABD’de 84 günü buluyor. Süre Hindistan’da 48, Çin’de ise 73 güne çıkıyor. Bir de orta ve üst düzey yönetici cephesi var. Aynı eğilim bu tip yöneticilerde de kendini gösteriyor. 5 yıl önce yeni bir CEO atamak en az 4 ay sürerken, artık 2 ayda bu önemli pozisyon doldurulabiliyor. Açık pozisyonu en kısa sürede doldurmak şirketler tarafında önemli performans göstergesi olarak da değerlendiriliyor ve sürenin uzaması hiçbir şekilde istenmiyor. 

İDEAL BİR SÜRE VAR MI? 

Açık pozisyonların kapatılmasında ideal bir süre yok. Ancak, insan kaynakları yöneticileri boş pozisyonu en kısa sürede kapatmayı önemli performans kriteri olarak değerlendiriyor. AL Danışmanlık Genel Müdürü Ayşe Laçinel, “Direktör ve müdür gibi yönetim kademelerinde boş pozisyonların 4 haftada kapatılması başarılı sayılıyor” diyor. Bu nedenle İK departmanları CEO pozisyonları da dahil olmak üzere boş pozisyonları en kısa sürede kapatma eğiliminde. Assessment Systems Kurucusu ve CEO’su Levent Sevinç, mavi yakada boş pozisyonların ortalama 1 haftada kapatıldığını üst düzey yöneticilerde ise bu sürenin 6-8 hafta arasında değiştiğini belirtiyor. IRC Global Executive Search EMEA Bölgesi Lideri Gaye Özcan, Türkiye’de açık pozisyonların ortalama 35 ila 60 gün arasında doldurulduğunu belirtiyor ve ekliyor: “Üst düzey yönetici pozisyonlarında bu süre 90 ila 120 gün arasında değişiyor. Eskiden bu süre 3 aya kadar çıkabiliyordu.” Datassist Genel Müdürü Ayşe Nazmiye Uça, “5 yıl önce direktör ve müdür pozisyonları en iyi ihtimalle 8-12 haftada kapatılırken bugün bu pozisyonlar 6-8 haftada doldurulabiliyor” diyor. Ergene Consulting & HGA Group Türkiye Başkanı Murat Ergene de bugün CEO pozisyonlarının bile ortalama 2-4 ay arasında doldurulduğunu söylüyor. 

SEKTÖRLERİN PERFORMANSI

Çok fazla sayıda adaydan iş başvurusu alan şirketler, mevcut konjonktürde açık pozisyonları ortalama 1 ila 2 ay arasında kapatıyor. Mavi yakada bu süre bir haftada gerçekleşiyor. Bu yıl 5 bin 500 kişiyi istihdam etmeye hazırlanan Migros’da da uzman ve yönetim kademelerinde açık pozisyonlar en fazla 3-4 haftada dolduruluyor. Yılda 2 bin kişiyi istihdam eden Koton’da ise uzman ve üstü kademelerinde boş pozisyonlar ortalama 1-2 ay içinde kapatılıyor. Yılda 200 bin iş başvurusu alan Hepsiburada’da da giriş ve orta giriş seviyesindeki pozisyonlar 1 ayda kapatılırken, direktör ve üzeri seviyedeki üst düzey görevler için açık pozisyonu doldurma süreci 3 ayı buluyor. Hepsiburada İnsan Kaynaklarından Sorumlu İcra Kurulu Üyesi Mutlu Erturan, “Açık pozisyona doğru kişiyi yerleştirmek için gereken süre 1 ila 2 ay arasında değişiyor” diyor. PwC’de boş pozisyona yeni çalışan ortalama 1-2 ayda bulunuyor. PwC Türkiye İnsan Kaynakları Lideri Sibel Eren, direktör ve müdür pozisyonlarını ortalama 2 ayda, uzman pozisyonlarını ise 4-5 haftada doldurduklarını belirtiyor. McDonald’s’da ise bu süre en fazla 2 ayı buluyor. McDonald’s Türkiye İK Direktörü Dr. K. Mehmet Büyükçolak, bazen bu sürenin 4-6 aya kadar uzayabildiğini belirtiyor. Tchibo’da da işe alım süreci 1-2 ayı geçmiyor. Tchibo Türkiye Genel Müdürü Tuba Yapıncak, “Merkez ofisteki uzman ve diğer beyaz yaka pozisyonlarımızı ortalama 4-6 hafta arasında, mağazalarımızda açılan pozisyonları ise 3 haftada dolduruyoruz” diyor. Yılda ortalama 20 bin iş başvurusu alan Mapfre Sigorta’da da CEO ve C kademelerde açık pozisyon 45 günde kapatılırken, müdür ve uzman seviyelerinde bu süre 1 aya kadar iniyor. 

SON 5 YILDAKİ DEĞİŞİM

Günümüzde 5 yıl öncesine göre açık pozisyonu kapatma süresini ciddi biçimde kısaltan şirketler arasında BSH’dan KMPG’ye kadar çok sayıda şirket bulunuyor. Adayları 5 ayrı süreçten geçirerek işe alan KPMG T��rkiye’de, açık pozisyonu kapatma süresi 5 yıl öncesine göre 2 hafta kısaldı. KPMG Türkiye İnsan Kaynaklarından Sorumlu Şirket Ortağı Murat Palaoğlu, “Şirketteki tüm açık pozisyonları en fazla 6 hafta içerisinde kapatmayı hedefliyoruz” diyor. Her bir ilana ortalama 1.350 kişinin başvuru yaptığı BSH da 5 yıl öncesine göre işe alım süresini ‘Next level’ gibi farklı stratejiler kullanarak 1 ay kısaltmış durumda. İşe alım süresini beyaz yakada 3 aya düşürdüklerini belirten BSH Türkiye, Ortadoğu, Afrika ve BDT İnsan Kaynaklarından Sorumlu Başkan Yardımcısı Ahmet Aksoy, bunda değerlendirmede kullandıkları yeni araçların ve dijitalleşen İK süreçlerinin etkili olduğunu belirtiyor. Açık pozisyonları ortalama 1 ay içinde doldurduklarını belirten Mapfre Sigorta İnsan Kaynaklarından Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Necla Aksoy, “5 yıl önce CEO ve üst düzey yönetici kademelerini 60 gün, müdür ve uzman mevkilerimizi 45 gün, uzman görevlerimizin açık pozisyonlarını ise 25-30 günde dolduruyorduk” diyor. Çilek’te de beyaz yaka pozisyonları doldurma süresi 5 yıl öncesine göre yüzde 15 kısaldı. Çilek Genel Müdürü Muzaffer Çilek, “44 günde tamamlanan süreci şimdi 40 günde yapıyoruz. Mavi yaka toplu işe alımlarımızı ise 29’dan 22 güne düşürdük” diyor. QNB Finansbank’ta da eskiden 45 güne kadar uzayabilen işe alım süresi, 25 güne kadar düşmüş durumda. 

~

ADAY HAVUZLARI GENİŞLEDİ

Son dönemde yükselen işsizlik, şirketlere yapılan iş başvurularını artırırken, aynı zamanda aday havuzlarının genişlemesine neden oluyor. Bunun doğal etkisi kendini “açık işleri” hızlı doldurma şeklinde gösteriyor. 2016’da 600 bin iş başvurusuyla Türkiye’de en fazla başvuru alan şirket olan Koton’da da eskiye göre boş pozisyonu doldurma süresi 2-3 hafta kısalmış durumda. Koton, mağazalardaki satış danışmanı pozisyonunu yaklaşık 1 haftada, genel müdürlükteki açık pozisyonları ise 1 ayda dolduruluyor. Koton İnsan Kaynakları Genel Müdür Yardımcısı Ayça Haznedaroğlu, “Yönetici ve üzeri pozisyonlar yaklaşık 1,5 ay içerisinde kapatılıyor. C ve direktör seviyelerinde ise bu süre daha uzun olabiliyor” diye konuşuyor. Danone’ye de yılda 100 bin iş başvurusu geliyor. İlan başına ortalama 500 ila 1.000 başvuru aldıklarını söyleyen Danone Grubu İK Direktörü Pınar Çanakçı, açık pozisyonları eskiye göre ortalama 1 ay daha kısa sürede kapattıklarını, yönetici pozisyonlarında boşalan rolleri ise en fazla 2 ay içinde sonuçlandırdıklarını belirtiyor. Çanakçı, “Stajyer rollerimiz 15 iş günü, uzman rollerimiz ise 30 iş gününde kapatılıyor” diyor. 

SÜRE NEDEN KISALDI? 

Açık pozisyonu doldurma süresinin kısalmasında işsizliğin artmasının payı büyük… IRC Global Executive Search EMEA Bölgesi Lideri Gaye Özcan, yükselen işsizliğin adayların boş pozisyonlara olan ilgisinin yanı sıra, başvuruların nicelik ve niteliğinin artmasına yol açtığını belirtiyor. Özcan, “Değerlendirilen aday sayısı fazlalaşıp süre kısmen uzadı. Ancak çalışmayan adayın işe başlama süresi yani adayın iş teklifini kabul ettikten sonra geçen süre kısalmış oldu” diyor. Datassist Genel Müdürü Ayşe Nazmiye Uça da yönetici seviyesinde boş pozisyon doldurma süresinin kısalmasında, aday havuzlarının eskiye nazaran genişlemiş olmasının etkili olduğunu belirtiyor. Uça, “Artık şirketler direktör/müdür seviyelerinde uzun tecrübe süresi istemek yerine, adayların geçmiş başarı hikayeleri ile değerlendirme yapmaya başladı. Bu durum da süreyi kısalttı” diyor. Ergene Consulting & HGA Group Türkiye Başkanı Murat Ergene de son yıllarda Türkiye’deki birçok şirketin küçülmesiyle yöneticilerde arz fazlası oluştuğunu belirterek özellikle CFO, CMO, CIO pozisyonlarının eskisine göre çok daha kısa sürede doldurulduğunu belirtiyor. Hugent Genel Müdürü Özlem Veryeri Taşkaya da işe alımlarda çalışmayan bir aday ile pozisyonu doldurma süresinin planlanandan daha önce gerçekleştirildiğini belirterek “Son dönemde C level, direktör ve müdür seviyesinde iş arayan aday havuzu genişledi” diyor. Tanınan ve beğenilen bir işveren markası olmak da boş pozisyon doldurma süresini kısaltan etkenler arasında gösteriliyor. Danone son dönemde işveren markasına yatırım yaparak ve İK yapısını yeniden yapılandırarak boş pozisyon doldurma süresini 1 ay kısaltmayı başardı. Secretcv Genel Müdürü Okan Tütüncü de adaylar nezdinde marka bilinirliği yüksek, iyi maaş paketi, eğitim, kariyer ve yan haklar sunan şirketlerin daha çok çalışılmak istenen şirketler olduğunu ve bunların iş ilanlarının daha kısa sürede kapandığını belirtiyor. 

EN ZOR POZİSYONLAR!

Boş pozisyonun doldurulma süresi ortalama 1-2 ayda tamamlansa da bu sürecin daha uzun sürdürdüğü şirketler ve pozisyonlar da yok değil. Özellikle çok uluslu yabancı şirketler ile teknoloji ve bilişim firmalarında açık pozisyonu doldurma süresi 3 aya kadar uzayabiliyor. Örneğin, Yemeksepeti’nde yüksek profilli aday bulma sıkıntısı yaşandığı için 5 yıl öncesine göre boş pozisyonu doldurma süresi 4-6 haftadan 6-8 haftaya uzamış durumda. Şirketin İK Direktörü Ceran Dereobalı, sürenin uzamasına gerekçe olarak potansiyel adayların yurt dışındaki iş fırsatlarına yönelmeye başlamasını gösteriyor. Dereobalı, “Artık adayların yurt dışında iş bulma potansiyelleri eskisine göre daha fazla ve özellikle yüksek profilli ve iyi eğitimli adaylar bu alternatifleri değerlendirmek istiyor” diyor. Boyner Grup İnsan Kaynakları, Organizasyonel Gelişim Müdürü Buse Özen, işe alım süreçlerinin giriş ve orta seviyelerde daha hızlı ilerlerken, üst düzeyde daha uzun sürelerde sonuçlandığını söylüyor. Boyner, “Orta ve üst seviye pozisyonlarda bazen bir haftada hızla aksiyon aldığımız, bazen aylar süren alım süreçlerimiz oluyor” diyor. Adisa Danışmanlık Yönetim Danışmanı Mehmet Eronat da üretim teknolojileri, stratejik planlama, insan kaynakları, vergi, tasarım gibi alanlarında yüksek nitelikli ve yabancı dil bilgisi gerektiren pozisyonların kapatılmasının tüm sektörler için güç olduğunu söylüyor. Eronat, “Pozisyon bazında bakıldığında ise kişilerin kısa sürede ve yeterince uzmanlaşmadan yönetsel pozisyonlarda çalışmaları eğiliminde olmaları nedeniyle özellikle ‘uzman’ pozisyonlarının kapatılmasında güçlükler yaşıyoruz” diyor.

~


EŞBER ÇEKİÇ / KİBAR HOLDİNG İK BÖLÜM BAŞKANI
“HEDEFİMİZ 8 HAFTADA BOŞLUĞU DOLDURMAK”

YILDA 220 BİN BAŞVURU
Her yıl ortalama 220 bin civarında başvuru alıyoruz. Hedefimiz grup genelinde boş pozisyonların 8 hafta gibi sürede kapanması. Özellikle işe alım danışmanlığı kullandığımız üst düzey roller ve spesifik pozisyonlar için işe alım süresi hedefimiz 10 haftada süreci tamamlamak.
SOSYAL MEDYA DEVREDE Son 3 yıldır yetenek kazanımı için geleneksel kanalların yanı sıra Facebook, Linkedin gibi sosyal mecraları da kullanıyoruz. Bu sayede iş arayışı olmayan yetenekli adayların iş fırsatlarından haberdar olmasını ve tercih ettikleri bir işveren olduğumuzda pozisyonlarımıza başvurmasına olanak sağlıyoruz. Biz de daha kısa sürede yeteneklere ulaşıp boş pozisyonları doldurabiliyoruz.



OLCAY YILMAZ NOMAK / MİGROS TİCARET İK DİREKTÖRÜ
“AÇIK KAPATMA SÜRESİNİ KISALTTIK”

PERFORMANS GÖSTERGESİ
Pozisyonları kapatma süremiz insan kaynakları olarak önemli performans kriterlerimiz arasında yer alıyor. Bu nedenle her yıl bu süreyi kısaltmak önemli hedefimiz olarak ortaya çıkıyor. DEĞERLENDİRME SÜRECİ Ölçme ve değerlendirme araçlarımızı oldukça detaylandırmamız da açık pozisyonları daha kısa sürede doldurabilmemize destek oluyor. Bu sayede yoğun mülakat süreçlerimizi mümkün olan en kısa sürede tamamlayıp açık pozisyonlarımızı kapatabiliyoruz.
DİJİTALLEŞMENİN KATKISI 5 yıl öncesine göre açık pozisyon doldurma sürelerimiz oldukça kısaldı. Bunda günümüz teknolojisine uyum sağlayarak bu süreçleri mümkün olduğunca dijitalleştirmemizin katkısı büyük. Seçme ve yerleştirme süreçlerinde kullandığımız araçlarımızı online platformlar üzerinden yaparak adaylara daha hızlı, ulaşılabilir ve kolay bir mülakat deneyimi yaşatıyoruz.
BAŞVURU KANALLARI DA SAYISI DA ARTTI Migros Kariyer Facebook sayfamız, Linkedin sayfamız, Migros kurumsal web sitemiz ve online kariyer platformları aracılığıyla iş ilanlarımıza başvuru alarak açık pozisyonları hızlıca doldurabiliyoruz.



ESRA GAON / MİCROSOFT TÜRKİYE İK’DAN SORUMLU GN. MÜD. YRD.
“YENİ TEKNOLOJİ ROLLERİNDE İŞE ALIM SÜRESİ UZAYABİLİYOR”

“ÇALIŞMAYA ÖNCEDEN BAŞLIYORUZ” 
İşe alım departmanımıza pozisyon başına ortalama 150 başvuru geliyor. Staj programımız kapsamında 2 bin civarında başvuru alıyoruz. Daha fazla sayıda aldığımız ve piyasada nereden aday bulabileceğimizi bildiğimiz rollerde ve bu roller daha açılmadan gerekli aday araştırmalarına başladığımız için boş pozisyonu birkaç haftada kapatabiliyoruz.
YENİ ROLLER 3-4 AYDA KAPANIYOR İçinde bulunduğumuz teknoloji sektöründeki hızlı değişim nedeniyle yeni doğan rollerimiz olabiliyor ve bu rollerdeki pozisyon kapatma süremiz 3-4 ayı bulabiliyor.
YEDEKLEME PLANI VAR Üst düzeydeki alımlarımızla ilgili içeride düzenli olarak güncellediğimiz yedekleme planlarımız var ve yine bu kapsamda harici adayları da sürekli havuzumuzda bulunduruyoruz. Burada sürekli devam eden bir aday arayış ve değerlendirme sürecimiz olduğu için pozisyon açıldığı anda, çok daha hızlı bir şekilde doldurma imkanımız oluyor. Müdür ve uzman seviyelerinde ise ortalama 2 ay civarında boş pozisyonları dolduruyoruz.


Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz