Zor çalışana özel yönetim

Uzmanlar işten çıkarmanın son çare olduğunun altını çiziyor, kişiye özel yaklaşımlarla zor insanları verimli çalışanlara dönüştürmenin mümkün olduğunu söylüyorlar...

29.11.2018 12:12:000
Paylaş Tweet Paylaş
Zor çalışana özel yönetim


BİR DEĞER Mİ YOKSA BİR YÜK MÜ?
VIKTOR LIPMAN YÖNETİM UZMANI

GERÇEK TABLO
Herkes işini mükemmel şekilde ve büyük bir ustalıkla yapıyor olsaydı yönetim de kolay bir iş olacaktı. Ancak o zaman da yönetim olmayacaktı. Gerçek bu tablodan çok daha farklı. Bazı insanları yönetmek kolay bazılarını ise zordur. Burada zor insan birçok formda karşımıza çıkabilir.
KİŞİYE ÖZEL YAKLAŞIM Bazıları aşırı agresif bazıları da yeterince agresif olmayabilir. Bazıları da huysuz ya da kolaylıkla dikkati dağılabilen yapıda olabilir. Bazıları da tam anlamıyla zor olarak karşımıza çıkabilir. Bu zor çalışanları nasıl yönetmek gerektiğine gelince… Kişilikler nasıl kendine has ise onları yönetmek de onlara has olmalı.
POZİTİF YAKLAŞIM Öncelikle zor insan yönetirken pozitif bir yaklaşım sergileyin ve sanki bir bulmaca çözüyormuş gibi davranın. Çatışmadan kaçınmayın ama yapıcı olun. Olayları zor insanların bakış açısından görmeye çalışın. Onları zorlaştıran faktörleri saptayın ve kaynağını bulmayı deneyin. Yönetim tarzının onları zor hale getirip getirmediğinden emin olun. Bir yönetici olarak dışarıdan yardım almaktan kaçınmayın.
EN İYİ YOL Bunun bir zayıflık olmadığını aklınızdan çıkarmayın, akıllı bir yargıya varmak için de en iyi yol olduğunu bilin. İş hedeflerinizi net bir şekilde belirleyin ve sunun. Böylelikle performansla ilgili değerlendirmenizi daha somutlaştırabilirsiniz. Söz konusu kişi şirket için gerçek bir değer mi, yoksa sadece bir yük mü? Eğer bir değerse onu tutun ve kazanmaya çalışmaya devam edin, değilse de yolları ayırın.



“GÜÇLÜ YÖNLERİNİ BULMAK GEREK”
ÖZGÜR TUNCER / AMROP TÜRKİYE YÖNETİCİSİ

EMPATİ VE ETKİN İLETİŞİM
Hayatın her alanında olduğu gibi kendine güven, empati ve etkin iletişim zor çalışanlarla başa çıkmada anahtar. Odaklanılması gereken yer kişilerin davranışları, kişilikleri değil.
ANLAŞILMAMA KAYGISI Zorlaştıran davranışların arkasında çoğu zaman anlaşılmama kaygısı ve duruma veya kendine güvensizlik yatıyor. İlişkide olduğumuz zor insanların, olumsuz davranışlarının kaynağını anlamak için empati kurar ve iletişimimizde bunu gösterirsek, bu kişilerle olan ilişkilerimiz olumlu gelişebilir.
YARDIM ÇAĞRISI Bir başka açıdan bakarsak, zor insanların davranışları, bazen bir “yardım çağrısı” olabiliyor. İK’nın bu çağrıya kulak vererek, çalışan sağlığı programlarında “zor çalışanlar” için koçluk, mentorluk, psikolojik destek ve danışmanlık gibi mekanizmaları kurması yararlı olacaktır.
ZOR YAPANI KEŞFETMEK Çalışanı zor yapan ne ise keşfederek sorunu çözmeye çalışmalı. Böyle bir çabanın bir diğer yararı da çalışanın güçlü yönlerini bulmak. Herkesin en az bir güçlü yönü var. Bu yönü keşfederek kişinin bu yönlerine odaklanmak, çalışanın kendine güvenini artırdığı gibi başarılı olmasına da olanak veriyor.
MOTİVASYONU ARTIYOR Bu sayede çalışanın motivasyonu artıyor ve zor yönlerini eskisi kadar öne çıkarmıyor. Doğrudan geri bildirim vermek, davranışlarının doğurduğu sonuçları göstermek, kişisel itibarının gördüğü zarara işaret etmek, rızasını alıp tek başına çalışacağı görevlere atamak da kullanılabilecek diğer yöntemler.



“ZOR İNSAN ORANI YÜZDE 5-10’A ULAŞIYOR”
MURAT AKGÜN / BOYNER BÜYÜK MAĞAZACILIK İK GMY

ASLA YETİNMEYENLER
İş yerinde zor insan, bazen asi bir ast bazen fazla girişken bir çalışan bazen de beklentisi çok yüksek bir tepe yönetici olabilir. Biz organizasyonlardaki böyle kişilerin genellikle potansiyeli çok yüksek, başkalarında olmayan birtakım yeteneklere sahip, fark yaratan, çalışanlar olduğunu düşünüyoruz. Bu şekilde baktığımızda, zor insanlar, aslında ekibin yıldızı olabilecek potansiyeldeki insanlar.
ENERJİYİ AÇIĞA ÇIKARMAK Öncelikle, bu özelliğe sahip çalışanı iyi analiz ederek onu anlamaya, ondaki bu enerjiyi açığa çıkararak ve ona özel çözümler geliştirerek doğru hedefe yöneltmeye çalışıyoruz. Daha sonra, onu ekibe nasıl adapte ederiz, nasıl uyumlu bir çalışma ortamı yaratırız ve yeteneklerini nasıl ortaya çıkarıp sıradan ekiplerin başaramayacağı işler, sonuçlar yaratırız konusuna odaklanıyoruz.
“KAZANMAYI HEDEFLİYORUZ” “Zor çalışan” diye nitelendirilebilecek insanlar organizasyonlarda genellikle yüzde 5-10 oranındadır. Şirketler, bu tür kişileri organizasyonun sıradan bir dişlisi haline getirmeye çalışmak yerine, farklılıklara yönetmeli. Bunu yaptığı, yetenekleri ortaya çıkarabildiği takdirde sıra dışı kariyerler, olağan dışı başarı hikayeleri duymak çok mümkün. Biz, yöneticiyi ve ekipleri yıpratmayacak optimum bir sürede zor çalışanları kazanmayı hedefliyoruz.



İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için çerez politikamızı inceleyebilirsiniz.