Kolay Ders

Abdulkadir Konukoğlu, Sakıp Sabancı’yı önemli bir lider olarak kabul ediyor. Ancak Konukoğlu’na göre Sabancı’nın iktidarı geç bırakması bir hataydı. Bu hatadan ders aldığını ve 65 yaşında yönetimi bıraktığını söylüyor. Abdulkadir Konukoğlu gibi iş dünyasından pek çok isim, başkalarının hatalarından önemli dersler çıkarıyor, aynı yanlışları tekrar etmiyor. İşte bu dersler…

22.07.2015 11:28:090
Paylaş Tweet Paylaş
Kolay Ders

“Tansu Çiller hükumeti zamanında el konulan 3 bankanın, yurtdışına toplam borcu sadece 390 milyon dolardı. Şu anda bankacılık sektörünün yurtdışı toplam borcu ise 137 milyar dolar. Çiller hükümeti, bunu dışarıya ödememeye karar verdi ve 3 bankayı batırdı. O dönemde bankacılık sektörünün dış borçlanmasında spread’ler yüzde 1’lere düşmüştü. Sonra birden yüzde 6’lara çıktı. Rating’imiz de düştü ve ülke olarak ‘yatırım yapılabilir’ derecemizi de aldılar. Bu hata, Türkiye ekonomisinin uzun süre tökezlemesine neden oldu. Bu bana çok önemli bir ders oldu. O dönemin Hazine Müsteşarı Osman Ünsan, ‘Japonya’dan para alacağız’ demişti. Bir kere daha öğrenmiş olduk ki küresel olarak Avrupa Amerika’dan, Amerika Japonya’dan, Japonya İngiltere’den ayrı düşünülemez. Sonra 2001’de de bir kriz oldu ama onun şartları farklıydı. Ancak orada da Merkez Bankası’nın geç müdahalesi söz konusuydu. Bu krizlerden pozisyon açmamayı, ayağını yorganına göre uzatmayı öğrendik. Bizim işimiz risk almak. Örneğin Demirbank’ın batışından, ölçülebilir risk almak gerektiğini, bütün finans kesimi olarak açık şekilde görmüş olduk.” 
TURNAOĞLU VE YAZIŞMA KÜLTÜRÜ “İş dünyasında herkes hatalarını anlatsa çok daha öğretici olur” diyen P&G Türkiye ve Kafkasya Yönetim Kurulu Başkanı Tankut Turnaoğlu, insanların sadece başarılarını ön plana çıkarmasını doğru bulmuyor. Şirket içinde en çok önem verdikleri konunun öğrenme çevikliği olduğunu belirten iş insanı, bunun da insanların kendisinin ya da başkasının hatalarından çıkardığı derslerle mümkün olacağını düşünüyor. Bu yüzden şirket içinde yazılı iletişime çok önem verdiklerini söyleyen Turnaoğlu, şirket içi deneyimlerini şöyle aktarıyor: “Daha sonraki jenerasyonların geçmişte ne yapıldığını görmeleri için yazılı iletişime önem veriyoruz. Örneğin ben Vietnam’da Ariel lansmanını yapmadan önce, 20 yıl önce Türkiye’de yapılan lansmanın dokümanını aldım. Neler yapıldığını ve iki yıl sonra bu yapılanlarla ilgili yazılmış değerlendirmeleri okudum. Türkiye’de Ariel ilk kez piyasaya sunulduğunda, piyasadaki deterjanlara göre daha kompakt bir özellikteydi. Rakiplerimizin 100 gr’da verdiği etkiyi biz 50 gr’da verebiliyorduk ama bu ürün tutmadı. Tüketici, normalde kullandığı miktarı kullanınca Ariel’in çabuk bitmesinden şikayet etti. Biz daha sonra bu durumu düzeltip Türkiye pazarında sağlam bir yer elde ettik. O dönemde Türkiye’de yaşadığımız bu sıkıntının benzeri Vietnam’da da vardı. Daha önce Türkiye’de yaşadığımız tecrübeden yararlandık ve lansmanımızı ona göre yaptık, şu an gayet başarılı ilerliyoruz. Özellikle tüketicinin alışkanlıklarının oturmuş olduğu sektörlerde, ilk etapta radikal değişiklikler sunmak çok doğru olmuyor. Birdenbire değiştirme hedefi, çoğu zaman başarısızlıkla sonuçlanıyor. Bu noktada William Churchill’den bir alıntı yapmak istiyorum: Başarılı olmak, yenilgiden yenilgiye uğrarken motivasyonunu güçlü tutmaktan geçer.”

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz