"Tasarımla Büyüyenler"

Ürün teknolojilerinde, pazarlama yaklaşımlarında artık mucizevî keşifler dönemi geçti. Rekabette farklılık yaratmak için, geriye kalan en önemli enstrüman ise  “tasarım”. Tasarım farklılık yar...

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Tasarımla Büyüyenler

Ürün teknolojilerinde, pazarlama yaklaşımlarında artık mucizevî keşifler dönemi geçti. Rekabette farklılık yaratmak için, geriye kalan en önemli enstrüman ise  “tasarım”. Tasarım farklılık yaratmanın yanında, katma değeri artırarak kârlılığı yukarı çekiyor. Dünya şirketleri, tasarıma yıllardır büyük önem veriyor. Ar-Ge harcamalarının önemli bir bölümünü tasarımlar oluşturuyor. Türk şirketleri de üründen pazarlamaya tasarım ekipleri ile son yıllarda bu alanda önemli adımlar atıyor. Arçelik’ten Vestel’e, Ford’dan Twigy’e tasarımı ilke edinen şirketler var. Capital, tasarımda öncü 30 şirketi ve uygulamalarını derledi.

Şimdi dünyanın en önemli şirketleri arasına giren Apple ve Samsung, birkaç yıl öncesine kadar çeşitli sorunlarla uğraşıyorlardı. Efsanevi CEO’su Steve Jobs, Apple’ı yeniden yaratırken, kullandığı tılsımın adı “Tasarım” idi. Eski bilgisayar devini yeniden ayağa kaldırırken tamamen tasarımı ve onun bir yansıması olan iPod’u kullanmıştı. Steve Jobs, Apple’ı yeniden yarattığı tasarımla ilgili düşüncelerini anlatırken de şöyle konuşuyordu:
“Birçok insan, tasarımı, işin cila kısmı olarak düşünür. Hâlbuki bunun tasarımla uzaktan yakından ilgisi yoktur. Tasarım, insan elinden çıkan yatırımların temelinde yatan ruhtur.”
Apple ile aynı anlarda Samsung da aynı stratejiyle büyük bir başarı yakaladı. Başta cep telefonu olmak üzere elektronik ürünlerde zirveye ulaştı.
 
İki şirket, bu başarılarını, piyasa değerleri ve kar rakamlarının yanı sıra, “marka değerleri”nde de gördüler. “Hayatı Etkileyen Markalar” ve “En Yaratıcı 20” marka gibi araştırmalarda üst sıralara tırmandılar.

Sadece bu şirketler değil. Dünyanın dört bir yanında “tasarım” sırrına dayanarak hızlı büyüyen, rakiplerini geride bırakan çok sayıda şirket var. Bunlar, bünyelerinde tasarımcılar çalıştırıyor, parlak çalışanları kapıyor ve büyük bütçeli Ar-Ge laboratuarları kuruyorlar. Üstelik “Tasarıma dayalı” bu şirketler, sadece imalat sanayinden değil, hizmet ve ticaret sektörlerinden de çıkabiliyorlar. Aralarında banka, sigorta ve otel şirketi görmek mümkün.Dünyada şirketler Ar-Ge’ye bütçelerinden yüzde 10’a varan oranlarda pay ayırıyor.

Türkiye’de ise bu oranlar yüzde 1–2 düzeyinde. Ar-Ge’ye ayrılan pay bu kadar az olunca tasarım da bundan nasibini alıyor. Ancak Türkiye’de de bazı şirketler var ki dünya pazarlarında da yer aldığı için kuşkusuz tasarım onlar için olmazsa olmazlardan biri. Arçelik, Vestel, Beko, Vitra gibi firmalar tasarımda da iddialılar. Tabii bu, işin endüstriyel tasarım yönü. Ancak diğer yandan konsept, mekân tasarımıyla da öne çıkan şirketler var. Hazır giyim koleksiyonlarının yanı sıra markası ve hizmetini komple bir tasarım objesi olarak sunan hizmet firmaları da dikkati çekiyor. Bankaların, özellikle bireysel ürünleri pazarlamadaki yaklaşımı buna örnek.

Örneğin, bir taksit kart, ortaya koyduğu konsept, tiplemeleriyle şarkılarıyla bir tasarım ürünü olarak ortaya çıkıyor. Rekabetin arttığı ve farklılaşmanın birinci strateji haline geldiği günümüzde şirketler de farkın tasarımla yaratılacağının bilincinde.

Capital, Türkiye’de tasarımla öne çıkan şirketleri ve onların yaptığı uygulamaları derledi. Bu konuda danıştığımız ünlü tasarımcılar ve pazarlama yöneticileriyle oluşturduğumuz listede beyaz eşya, elektronik, otomotiv gibi, sektörlerinin devlerinin yanı sıra tasarımlarıyla benzerlerinin arasından sıyrılan farklı şirketler de yer aldı.

ARÇELİK TASARIMDA ÖDÜLLÜ
Danıştığımız uzmanlar, Arçelik’in bu listede mutlaka yer alması gerektiği görüşünde birleşiyor. MAN Türkiye Tasarım Şefi Kenan Erdinç’in “Tasarladıkları ürünler ile yıllardır Avrupa ve dünya pazarında belli bir çizgi yakaladılar. Tasarım çalışmaları için kurdukları model ve prototip atölyesi ve kullandıkları tasarım ekipmanları üst düzeyde. Tasarım çalışmalarına ayırdıkları yıllık bütçe, yurtdışındaki rakipleri ile aynı düzeyde” yorumunu yaptığı Arçelik’in Endüstriyel Tasarım Yöneticiliği biriminde yaklaşık 20 kişi çalışıyor. Ar-Ge’ye bütçeden ayrılan pay cironun yüzde 1,5’u düzeyinde.

Gerçekleştirilen tasarım projeleri, güncel müşteri ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde, yenilikçi ürün veya ürün serisi tasarımlarını kapsıyor. Arçelik, tasarımda çeşitli ödüllerin de sahibi. Tüm dünyada aynı anda satışa sunulan ve çok beğeni toplayan Beko difüzyon serisi, tamamen Arçelik tasarım bölümünün eseri. Yine geçen yıl üretilmeye başlanan Türk kahvesi makinesi, tasarım dünyasının Oscar’ı sayılan “iF Design” ödülünü aldı.


BEKO’DA 13 KİŞİLİK EKİP VAR
Dünyaya elektronik ürünler satan Beko da tasarımda öne çıkan şirketlerden. Şirketin Endüstriyel Tasarım Yöneticiliği 13 kişilik bir tasarım ekibinden oluşuyor. 9 tasarımcı ve 4 modelcinin görev yaptığı bölüm, endüstriyel tasarım, grafik tasarım ve model yapım olmak üzere 3 temel birimden oluşuyor.

Bölüm 1985 yılından beri çalışıyor. Şirket bünyesinde üretimi yapılan CRT, Plazma ve LCD televizyonlar, monitör, DVD player/recorder, yazarkasa, PCR (akaryakıt istasyonları için pompa yazarkasa), uzaktan kumanda cihazları gibi, pek çok ürünün tasarımı gerçekleştiriliyor. Ekip, Beko Elektronik’e ait olan keysmart, Grundig, DigiFusion markalarının yanı sıra LG, Toshiba gibi dünyaca ünlü markalar için de ürün tasarımı yapıyor.

Şirkette son yıllarda OEM (Original Equipment Manufacturing) üretim modelinden ODM’e (Original Design Manufacturing) geçişle birlikte Endüstriyel Tasarım Bölümü’nün şirket içindeki önemi daha da arttı. Böylelikle tasarım gücü en büyük silahı haline geldi. Beko Elektronik’in 1996–2004 yılları arasında aldığı endüstriyel tasarım tescillerinin sayısı 90’a ulaştı.


VESTEL’DE BİR YILDA 50 TASARIM
Vestel ile endüstriyel tasarımın tanışma mazisi 1987’ye dayanıyor. Zorlu Grubu’na geçtikten sonra tasarım alanında yoğunlaşma başladı. Departmanlaşma süreci 2000 yılından sonra hız aldı ve grup haline geldi. Son 1 yıldır da Vestel Ar-Ge’nin önemli bir ayağını oluşturan bölüm olarak hizmet veriyor. Ekip geçen yıl bir tasarım fabrikası gibi çalıştı. Sonuçta 50 ayrı tasarım, 150 ayrı model hayata geçirildi. Zamanla Ar-Ge ve tasarıma verilen önem doğrultusunda büyüyen ekip, grubun en önemli katma değerlerinden biri haline geldi.
Bölüm, 8 tasarımcı ve 2 teknik ressamdan oluşan kadrosuyla grubun yeni ürün talebinde bulunan her birimine hizmet veriyor. Grup dışından az da olsa tasarım hizmeti alınıyor. Almanya’dan ve İtalya’dan tasarım ekipleriyle ortak çalışmalar da yapılıyor. Ünlü İtalyan tasarımcı Giuliano Galeazzi aynı zamanda Vestel Endüstriyel Tasarım ekibine yarı zamanlı danışmanlık yapıyor.


JUMBO ZAMANINDA KEŞFETTİ
Jumbo deyince herkesin aklına mutfak gereçlerinde şık ürünler gelir. Bu imajın arkasında kuşkusuz tasarım başarısı var. Üstelik sadece ürün değil, mekândan teşhire kadar tüm süreçleri içeriyor. Şirkette ürün tasarımı için ayrı, mimarlık bölümü için ayrı gruplar çalışıyor. Şirket içinde daimi personelden oluşan bu gruplara proje bazında, firma dışından uzmanlar da dâhil oluyor.

Şirket, 1980’li yıllara kadar tanınmasını, sağlamlık ve kalitesi ile sağladı. 1980’li yıllarda ise gerçek anlamda bir marka olmak için çalışmalarına yön verdi. 1990’lı yıllara gelindiğinde ise dayanıklı tüketim sektöründe fonksiyonla birlikte ön plana çıkmaya başlayan özgün tasarım ihtiyacını çok iyi tespit ederek geliştirilen yeni ürünlerde buna ağırlık verdi. Tüm bu çabalar 2000’li yıllara gelindiğinde karşılığını gördü. Yapılan araştırmalar, markanın toplam bilinirliğinin yüzde 98’i bulduğunu gösteriyor.

ORKA TASARIMLA FARKLILAŞTI
Orka Group’a bağlı Damat-Tween markalarını tanımayan yoktur. Yakın zamanda gruba ADV de eklendi. Bu markaların erkek giyiminde kısa sürede öne çıkmasının sırrı ise tasarım. 1986’da Damat ile yola çıkan grubun tasarım ekibi 1993 yılında kuruldu. Bu tarih bize markaların tanınmasında tasarım açısından da ipucu veriyor. Bir dünya markası olma amacıyla yola çıkan grupta tasarım, görsel tasarım (vitrin), mimari, grafik tasarım olmak üzere 4 grupta toplanan bir ekip çalışıyor. Tasarım üründen başlayıp son noktada konsept bütünlüğü sağlanmasına kadar uzanıyor.

Şu anda tüm dünyada takip edilen en önemli trend dergilerinden biri olan Collezione’de yeni sezon ürünlerinin sayfalarca yer bulması; yine dünyada modayı belirleyen dergi olarak tanınan L’uomo Vogue’da, tasarımlarının Dolce Gabanna, Brioni gibi markalarla aynı sayfalarda yer alması tasarımın gücüne bağlanıyor.

OTOMOTİVİN ÖNCÜ ŞİRKETLERİ
Ford Otosan’da tasarımın geçmişi oldukça eskilere dayanıyor. Anadol STC, Böcek ve üretime girmemiş olan Çağdaş modelleri tasarımın ilk başladığı araçlar. Anadol'un çeşitli modellerinin geliştirilmesi, daha sonra Taunus ve Escort üzerinde Türkiye pazarı için yapılan tasarım çalışmaları ve Ford’un bırakmasından sonra Cargo modellerinin tamamen Otosan tasarım stüdyosu tarafından geliştirilmesi ile devam eden tasarım macerası 25 yıldır sürüyor. Tasarım ekibinde 35 kişi çalışıyor.

MAN Türkiye, tasarım konusunda öne çıkan firmalardan biri. MAN’ın dünya çapındaki 5 tasarım ekibinden biri Türkiye’de. MAN Türkiye bünyesinde 2000 yılında kurulan, Almanya’daki tasarım grupları ile koordineli olarak çalışan bir tasarım ekibi var.
Şirket, 2003 yılında Fortuna adıyla Türkiye pazarına sunulan Lion’s Coach otobüsünün tasarımıyla dünyanın en prestjli tasarım ödüllerinden olan Reddot’u aldı. Fortuna geçen yıl da ulaşım tasarımı alanında en prestijli tasarım ödülü olan iF Tasarım Ödülü’ne layık görüldü.

TWIGY KONSEPT YARATTI
 “1990 yılında ilk çok değişik  terlikleri satışa sunduğumuzda ‘Bunları kim alır?’ daha sonra ‘Evet, bu sene satıldı ama seneye modası geçer’ gibi yorumlarla karşılaşmıştık. 15 yıl oldu, hala çok uçuk tasarımlarımıza bu tür yorumlar alabiliyoruz ama satış kanallarının çok büyük kısmı bu duruma alıştı.” Kısa sürede tanınan bir marka haline gelen Twigy’nin yaratıcısı Terteks Yönetim Kurulu Başkanı Sinan Öncel, sektörde nasıl farklılaştıklarını bu sözlerle anlatıyor. Her sezon, yani yılda 2 kez 500 ila 600 yeni model çıkarıyorlar. Bunlardan en az 450’si tamamen Twigy’e ait modeller. İtalya’da onlar için çalışan 2 tasarımcı var. Çok popüler olan taraftar  koleksiyonunun hemen hemen tamamı ise Öncel’e ait. Brezilya’dan  getirdikleri Grendene koleksiyonunun da baş tasarımcısı bir Japon. F1 için ithal ettikleri Rider koleksiyonunda da Ferrari'nin tasarımcısı Pininfarina'nın imzası var.


MOBİLYADA TASARIM FARKI
Türkiye’de çoğu mobilya şirketi tasarımcı yönleriyle öne çıkıyor. Koleksiyon, Nurus, Tuna gibi, şirketler de tasarımcılar tarafından kurulmuş, bu özellikleriyle kendilerine iyi yer edinmiş firmalar. Görüşünü aldığımız uzmanlar da bu 3 firma üzerinde birleşiyor. Koleksiyon’un tasarım ekibinin başında şirketin de sahibi olan Faruk Malhan bulunuyor. Küçük bir atölyede başlayan serüveni ofis mobilyasından sonra şimdi de ev mobilyasında sürüyor. Şirket, Avrupa, Ortadoğu ve Uzakdoğu’ya yayılan ihracat ağını da genişletmeye devam ediyor.
Sektörde bir diğer tasarımıyla öne çıkan şirket de Nurus, dünyanın en önemli tasarım ödüllerinden biri olan iF’in de sahibi. Ofis mobilyasında en çok tanınan markalardan biri olan Nurus’un kendi tasarım ekibi var. Ancak dünyanın önde gelen tasarımcılarıyla da çalışıyor. Tuna Çelik de bir diğer tasarımıyla öne çıkan mobilyacılardan. Kelebek Mobilya da yıllardır tasarım ve kalitesiyle yerini korumuş firmalardan biri.

GİLAN TASARIMI 5’İNCİ CADDEDE
Kuyumculuk sektörü son yıllarda markalaşma anlamında önemli yol aldı. Tasarımlarıyla markalaşan birçok marka var. Ama bunlardan bir tanesi özellikle tasarımlarıyla dünyada dikkat çekiyor. Mücevherde ilk tasarım ekibini kuran şirket olarak adından söz ettiren Gilan, tasarımdan aldığı güçle, bugün New York’un ünlü 5’inci caddesinde mağaza sahibi. Komşuları ise Louis Vuitton, Bvlgari ve Tiffany gibi dünyaca ünlü markalar. Öyküsü Bursa’da açılan 2 metrekarelik küçük bir dükkanda 1981'de başlayan Gilan, bu noktaya hiç kuşkusuz tasarımın gücüyle geldi.
Listemize giren bir diğer şirket de Boyner. Aslında yenilikçi yapısı yarattığı pek çok konseptle aday gösterildi. Yeni Boyner mağazaları grubun tasarıma ne kadar önem verdiğinin bir göstergesi. Yine gruba ait T-box projesi de uzmanlar tarafından tam bir konsept çalışması olarak kabul ediliyor.

MAVİ DÜNYA MARKA OLDU
Mavi, sadece 14 yıllık bir marka olmasına rağmen tüm dünyada 4 bin 600 satış noktasında yer alıyor. Avustralya, Amerika, Almanya, İngiltere, Kanada ve Danimarka gibi 50 ülkede toplam 175 mağazası var. Bir jean markası olmanın da ötesinde yaşam stili markası olarak konumlandırılan marka aslında bir anlamda tasarım ürünü. Her ülkeye göre tasarlanan ürünler içinde Amerikalılar’ın da olduğu bir ekip tarafından hazırlanıyor.
Bir diğer dünya markası ise Paşabahçe. Yerli ve yabancı dünyaca ünlü tasarımcılar tarafından hazırlanan ürünler, yine tüm dünyada alıcı buluyor. Yıllardır bünyesinde tasarımcı çalıştırıyor ve zaman zaman yurt dışı ve yurt içindeki tanınmış isimlere koleksiyonlar hazırlatıyor. Dünya pazarında da marka durumunda. Defne Koz gibi ünlü isimler de Paşabahçe’nin tasarımcıları arasında.

SERAMİKTEKİ ÖNCÜLER
Seramik ve vitrifiye tasarımın en çok önem kazandığı iş kolları arasında. Türkiye’de de bu alandaki tüm firmalar desinatör ya da tasarımcılarla çalışıyor. Ancak bazıları çalıştığı isimler ve tasarıma verdikleri önemle diğerlerinden daha önde gözüküyor. Konuyla ilgili danıştığımız uzmanların üzerinde birleştikleri isimlerden biri Vitra. 75’in üzerinde ülkeye ihracat yapan Vitra artık bir dünya markası. Defne Koz ve İnci Mutlu gibi dünyada da tanınmış tasarımcılara koleksiyonlar hazırlatan firma, son dönemde oluşturduğu Banyo Kültürü konseptiyle öne çıkıyor. Bu konsept için ünlü tasarımcı Ross Lovegrove’la anlaşan Vitra, sıralamada önlerde yer alıyor. Pazarlama bütçesinin yüzde 30’u tasarıma ayrılıyor. Çanakkaleseramik/Kalebodur da tasarıma önem veren şirketlerden. 1983’te oluşturulan Tasarım Geliştirme Grubu yer ve duvar karoları tasarlıyor. Alev Ebüzziya Siesbye tasarımcılarından biri. Yine Kale Grubu’nun İspanyol ortaklı vitrifiye şirketi RocaKale de tasarımcıların önemli bulduğu şirketlerden. Ünlü tasarımcı Can Yalman da şirkete tasarım hizmeti veren kişilerden biri.


LINEADECOR’UN HEDEFİ DÜNYA
Hazır mutfak deyince ilk akla gelen şirketlerden biri Lineadecor. Dünya markası olma vizyonuyla hareket eden şirket, tasarımlarıyla dikkat çekiyor. İstanbul’da düzenlenen Tasarım Haftası’nın ana sponsorluğunu üstlenen şirketin geniş bir Ar-Ge departmanı var. Cironun yüzde 6’sı Ar-Ge ayrılıyor. Bu da sektör için yüksek bir ortalama. 2002-2004 arasında satışlarında yüzde 60 büyüme yakalayan şirket, son 3 yılda 7 yeni modeli piyasaya sundu. Büyümenin yüzde 30’u yeni modele bağlanıyor. Yönetim Kurulu Başkanı Ercan Ecemiş, “Ürünlerimizle kuruluşumuzdan beri farklı olma çabasındayız. Artık uluslararası ortamlarda da dikkat çekiyoruz. İlk sunumumuzu bu yılın ocak ayında Uluslararası Köln Mobilya Fuarında, Kappa modelimizle olağanüstü ilgi gördük” diye konuşuyor. 

BERNA ERBİLEK/VİTRA PAZARLAMA MÜDÜRÜ


VİTRA TASARIMLA NASIL FARKLILAŞTI?
Farklılaşma Şart
 VitrA markamızın iletişim stratejisi banyo alanında tüketici algısını değiştiren ve bu farklılaşmayı tasarımla sağlayan global bir marka olmak şeklinde belirlendi. Sunduğu yaratıcı tasarımlar, estetik ve teknolojik üstünlüğü yüksek ürün gamı ve hizmet anlayışı ile müşterilerinin yaşam kalitesini yükseltmeye odaklanan VitrA, tasarım alanında yurtiçi ve yurtdışı tasarımcılarla kurduğu işbirlikleri ile bu alanda da öncülüğünü sürdürüyor. Kuruluş olarak hedefimiz; banyo ve seramik alanında orijinal ve çağdaş tasarımlarla farklılığımızı ortaya koymak ve yenilikçi teknolojik uygulamalarla da sektöründe başarılı bir global Türk markası olabilmek. Bu konuda çok yoğun faaliyetlerimiz sürüyor.

Ünlü Tasarımcılar
VitrA’nın kendi tasarım ekibi ile birlikte  Defne Koz ,İnci Mutlu, Gamze Güven gibi Türk tasarımcıların yanı sıra NOA Design, ID Design, Pilots Design, Dante Donegani, Giovanni Lauda gibi yabancı tasarımcılarla da çalışıyoruz. Yaklaşık 1,5 yıldan bu yana dünyaca ünlü İngiliz tasarımcı Ross Lovegrove ile çalışmaya başladık. Ayrıca VitrA A-Design fuarının 2003 ve 2004 yılı ana sponsoru, Temmuz 2005’de İstanbul’da yapılan 12. Dünya Mimarlar Kongresinin ve  CNN Türk kanalında yayınlanan 360º Tasarım programının sponsorluğunun yanı sıra genç tasarımcılara verilen destek ile de tasarım kavramı her alanda destekleniyor.

Bütçenin Yüzde 30’u
Ülkemizin ekonomisini güçlendirecek unsurlardan birinin de “tasarım” olduğunu düşünüyoruz. Türkiye’nin ihracatı artıyor diyoruz, ancak bu artışın devamlılığı için ürünün niteliği çok önemli. Bu sosyal bilinçledir ki VitrA olarak tasarıma sahip çıkıyor ve pazarlama bütçemizin ağırlıklı kısmını tasarıma ve tasarımın önemini vurgulayan aktivitelere ayırıyoruz. Toplam pazarlama bütçemizin yüzde 30’u tasarıma ayrılıyor. Tasarıma verdiğimiz önem satışlara bilinirliğe ve satışlara yansıyor. Türkiye’de yüzde 25’in üzerindeki pazar payı ile mutlak liderlik sürdürülürken Almanya’da yüzde 12, İngiltere’de yüzde 6, Avustralya ve Yeni Zelanda’da yüzde 10, İskandinavya’da tek Türk banyo markası olarak yüzde 8, Fransa’da yüzde 3 gibi pazar payları elde edilmesinin temel unsurlarından biri markamıza yaptığımız yatırımlar ve bunun tasarım ile de desteklenmesi.

FATOŞ KARAHASAN/MARKA DANIŞMANI

“MARKALAR TASARIMLA BÜYÜYOR”

Farkına Varıldı
Türkiye’deki şirketler tasarımın rekabetteki belirleyici rolünü çok iyi anlamış durumdalar. Bu yüzden, yerli ve yabancı tasarımcılarla ortak projeler geliştiriyorlar. Tasarımın sağladığı katma değeri bilen altın sektöründe, başta Atasay olmak üzere büyük şirketler yerli tasarımcılara büyük bir destek vererek, İtalyanlarla yarışabilecek Türk markaları yaratmaya çalışıyorlar. Fuarlara katılıp, dünyayı anlamaya ve Türkiye’yi tanıtmaya yönelik çalışmalar yaparken, tasarımcılarıyla birlikte hareket ediyorlar.

Öne Çıkanlar
Kelebek, yıllardır ünlü İtalyan tasarımcılarıyla çalıştı. Eczacıbaşı, Vitra’nın küresel pazarlarda rekabet edebilmesi için Dünyanın en büyük tasarımcılarından Ross Lovegrove’la birlikte projeler geliştirdi. Ortaya çıkan çalışmaları Türk Banyo Kültürü olarak dünyaya tanıtmaya çalışıyor. Arçelik, Beko, Vestel elektronik ve beyaz eşya alanında  ciddi anlamda Ar-Ge yatırımı yapan yerli kuruluşlar. Dünyanın gerisinde kalmamak için, sürekli bir biçimde trendleri ve gelişmeleri izliyor ve ürünlerini yeniliyorlar.

Başarılı Buluyorum
 Decorum büyük bir marka değil, ancak tasarıma gönül vermiş bir firma. Karim Rashid’e tasarlattığı İstanbul temalı tabaklar gerçekten harika bir çalışma. Mağazacılıkta Yargıcı’yı başarılı buluyorum. Özellikle Yargıcı Accesories konseptinin akıllı ve şık bir proje olduğunu düşünüyorum.

ALİHAN YAVUZ/OBJEKTİF RESEARCH

“BU ALANDA YENİ GELİŞİYORUZ”

Sayıları Az
Türkiye’de ciddi düzeyde tasarım çalışması yapan şirketleri belirlemeye kalktığınızda iki elin parmaklarını geçmez. Bu noktada, ümitsizliğe düşmemek için bir konunun altını çizmekte fayda görüyorum. Tasarım konusundaki bu kısır halimiz, biraz da gelişme sürecindeki yerimiz ile ilgili. Biz, "gelişmekte olan ülkeler" başlığı altında gruplanan, sınai gelişme sürecini tamamlamamış bir ülkeyiz ve bu gruptaki diğer ülkeler gibi biz de, tasarım konusunda özgün çalışmalar üretmektense, gelişmiş ülkelerde üretilmiş mal ve hizmetleri kopyalamak ve piyasaya sürmek üzerine uzmanlaşma eğilimindeyiz.

Onlar Da Bu Yoldan Geçti
Fakat unutmayalım ki, Japonya da, 30 yıl önce bu süreçten geçti ve şimdi farklı bir yerde. Şu anda, bizimle birlikte Çin, Güney Kore, Hindistan gibi ülkeler de özgün tasarımlar üretmeye çalışmaktansa, kopyalama alanında ihtisaslaşıyor. Burada, bir doğruyu da es geçmemek lazım ki, "Amerika'yı yeniden keşfetmeye çalışmanın alemi yok". Biz, diğer gelişmiş ekonomilerin geçtiği yoldan -sektörlerine göre değişmekle birlikte- 10, 15, 20 yıl sonra geçiyoruz ve onların deneyimlerini ve bilgi birikimlerini kullanmamızın, fazlaca bir sakıncası da yok. 

İki Alana Yatırım
 Tasarım konusunda bir iddia taşıyabilmek için, şirketlerimizin öncelikle iki alana yatırım yapmaları gerekiyor: Birincisi; Tüketici ihtiyaçlarını, taleplerini, eğilimlerini ve bu gereksinimlerdeki değişmeleri saptayacak ve tasarım çalışmalarına baz teşkil edecek verileri toplayacak, öngörülü bir pazarlama ve müşteri ilişkileri departmanına sahip olmak. İkincisi ise; bu ihtiyaçları/eğilimleri karşılayacak tasarımları geliştirebilecek bir Ar-Ge departmanına sahip olmak.

Birkaç Şirket
Bu saptamalardan sonra, tasarım alanında başarılı olmuş şirketler ve ürünleri hakkında bazı örneklemeler yapmak gerekirse, şu firmalar/ürünler ilgi çekici olabilir: TOFAŞ FIAT VE

Doblo
Tofaş Fiat, biraz da problemli bir döneminde, Doblo gibi bir ürünü tasarlayıp geliştirerek piyasaya sürdü ve çok iyi satış rakamları yakaladı. Ayrıca, bu ürünün başarılı olması ile, rakipleri de bu alana yatırım yaparak Tofaş'ı takip etti.

Arçelik’in Başarısı
Küçük ev aletleri ile başlayıp, buzdolabı ve çamaşır makinesi segmentlerinde de başarısını sürdürdü. Bu başarıda; firmanın, ürüne yönelik tasarım çalışmalarının da büyük katkısı oldu.

İstikbal’den Türkiye’ye
Türk insanının yaşam ve kullanım alışkanlıkları ile örtüşen "yatak ve kanepe grupları" tasarımları ile sektörde farklılık yarattı ve öne çıktı.

Boyner (T-Box)
Ürünün ambalajı ve müşteri sunumunda değişik / çarpıcı / yenilikçi / kışkırtıcı bir tasarım ile başarıyı yakaladılar.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz