Nestle Waters Pazarlama Direktörü Ergin Akman da tüketici iç görülerini
daha iyi anlamak için etnografik ve semiografik araştırmalardan
yararlandıklarını söylüyor, Akman, “Etnografik araştırmalarda
tüketicimizin kim olduğunu anlamaya çalışıyoruz. Müşterilerimizin yaşam
tarzı, değer yargıları, sosyal ilişkileri, günlük hayatı gibi konuları
inceliyoruz” diyor.
Kiğılı CEO’su Hilal Suerdem de yaptıkları araştırmalarda önceliklerinin
müşteriyi ve pazarını tanımak olduğunu söylüyor, Suerdem. “Yaptığımız
araştırmalarla potansiyel müşterilerimize ulaşarak markamıza bağlamaya,
onların değişen talep ve isteklerine yön vermeye çalışıyoruz” diyor.
Gayrimenkulde de büyük yatırım kararları, müşteri ve pazar
araştırmalarına göre veriliyor. Sektördeki birçok markalı konut
üreticisi, yaptıkları araştırmalarla önce müşterilerinin beklentilerini
sorguluyor, daha sonra detaylı pazar incelemesi gerçekleştiriyor.
Fer Yapı Yönetim Kurulu Üyesi Ramadan Kumova, “Yaptığımız projelerle
nasıl farklılaşırız konusunu masaya yatırıp uzun araştırmalar yapıyoruz”
diyor. Nef Gayrimenkul’ün pazarlama müdürü Selçuk Çelik de “Müşteri iç
görülerini anlamaya ve pazar araştırmalarına büyük önem veriyoruz” diye
konuşuyor. Çelik, Nef markasının Türkiye dahil 7 ülkede gerçekleştirilen
müşteri araştırmaları sonucunda ortaya çıktığı belirtiyor.
ANLAMADA YENİ TRENDLER
Dünyada yeni çıkan araştırma teknikleri Türkiye’de de aynı zamanda
uygulanıyor. Son dönemde popüler olan araştırmaların başında ATS
(Advertising Tracking Study), J.D Power, NPS (Net Promoter Score), post
testler ve gizli müşteri araştırmaları yer alıyor. Bosch Ev Aletleri
Pazarlama Müdürü Neylan Süer, “Ad-Tracking çalışmasında hem kendi
markalarımızın hem de rakip markaların reklam etkinliğini ölçümlüyoruz.
Post testlerde ise reklamın etkinliğine dair daha detaylı sonuçlar elde
edi yoruz” diyor.
Otomotiv markaları başta olmak üzere birçok büyük şirkette ise pazarda
detaylı rekabet analizi yap malarına imkan veren J.D Power Araştırması
kullanılıyor. Buna göre markalar, pazardaki durumlarını analiz edip
rekabet stratejilerini belirliyor. Gıda şirketlerinde daha çok tat
testleri, perakendede ise gizli müş teri araştırmaları öne çıkıyor.