Gıda devinin inovatif ağı

Yazarımız Fatoş Karahasan, İsviçre'nin Lozan kentindeki Nestle Research Center'ı gezerek şirketin AR-GE'ye yaklaşımını ve inovasyon stratejilerini kaleme aldı.

21.05.2014 23:14:240
Paylaş Tweet Paylaş
Gıda devinin inovatif ağı
Nestle dünyanın en büyük gıda şirketlerinden biri. 339 bin çalışanı, 86 ülkede 468 fabrikası, 10 bin farklı ürünü ve 2 bini aşkın markası var. Her gün 1 milyar ürün satıyor. Dev şirket, her yıl yaklaşık 1,7 milyar dolarlık bir bütçeyi, AR-GE çalışmalarına ayırıyor.

Yazarımız Fatoş Karahasan, İsviçre'nin Lozan kentindeki Nestle Research Center'ı gezerek şirketin AR-GE'ye yaklaşımını ve inovasyon stratejilerini kaleme aldı.

Küresel ısınma, çevre sorunları, nüfus artışı, kazalan kaynaklar, yanlış ve eksik beslenmeye bağlı sağlık sorunları, yaşam süresinin uzaması ve yaşlılığa bağlı hastalıklardaki artış bilim adamlarını kaygılandırıyor.

Başta gıda endüstrisi olmak üzere pek çok sektör, gelecek için senaryolar kıırguluyor ve çözümler geliştirmeye çalışıyor. Küresel şirketler, beslenme ve sağlıkla ilgili trendleri ve gelecekteki tüketici ihtiyaçlarını anlamak için araştırma geliştirme çalışmalarına büyük kaynak ayırıyor.

Dünyanın en büyük ilk 20 küresel gıda şirketinin toplam pazar payı yüzde 9 civarında. Bu şirketlerin en büyüğü olan Nestle, yüzde 1,7’lik pazar payına sahip. 2012 cirosu 100 milyar doları aşan kuruluş, her yıl yaklaşık 1,7 milyar dolarlık bir bütçeyi AR-GE çalışmalarına ayırıyor. insanlara yaşamlarının tüm evrelerinde çözüm sunabilecek ürünler geliştirmeye çalışıyor.

Geçtiğimiz aylarda İsviçre’nin Lozan kentindeki Nestle Research Center’ı (NRC) ziyaret ederek NRC’nin direktörü Thomas Beck ve kuruluşun AR-GE yöneticilerinden yürüttükleri çalışmalar hakkında bilgi aldık. NRC, 26 yıldır tüketicilerin ihtiyaç ve beklentilerini belirlemek ve bunlara uygun sağlıklı beslenme çözümleri sunmak üzere çalışıyor.~
Thomas Beck, Nestle’deki araştırmacıların ortak hedefinin, “Hem yararlı hem de lezzetli gıda ürünleri geliştirmek” olduğuna dikkat çekiyor. Bu yüzden gıda laboratuvarlarında sunulan ürünlerin içeriği, rengi, kokusu üzerinde deneyler yürütülüyor. Tüketicilerin davranış kalıpları araştırılırken, ülkesel, kültürel ve dini farklılıklar göz önüne alınıyor.

BÜYÜK AR-GE AGI
Nestle’nin dünya üzerinde 34 tesisten oluşan bir AR-GE ağı var. 5 binden fazla bilim insanının çalıştığı bu ağda, temel araştırmalar için Nestle Araştırma Merkezi, Nestle Klinik Gelişim Birimi ve Nestle Sağlık Bilimleri Enstitüsü olmak üzere 3 merkez, 11 ürün teknolojisi merkezi, 20 AR-GE merkezi ve 300’e yakın uygulama grubu bulunuyor. Lozan’daki NRC-Nestle Araştırma Merkezi, Nestle AR-GE ağının tam kalbinde yer alıyor.

Merkezde, diyetisyenler, kimyagerler, biyokimyacılar, fizikçiler, biyologlar, tıp doktorları, fizyologlar, bağışıklık uzmanları, veterinerler, eczacılar, toksikologlar, bilgisayar uzmanları, biyoenformatik uzmanları, matematikçiler, duyusal analiz uzmanları, sosyologlar, antropologlar, gıda bilim adamları ve teknologlardan oluşan 600 kişilik bir ekip çalışıyor. NRC’de, gıda endüstrisinin gelişimine katkıda bulunacak bilimsel ve teknolojik araştırmalar yapılıyor.

Sonuçlar, her yıl 200’ün üzerinde bilimsel araştırmayla gıda sektörünün hizmetine sunuluyor. Bu araştırmalar, Nestle’nin 196 ülkede tüketicilerine sunduğu 10 binin üzerinde ürünün de temelini oluşturuyor.

ÖZEL ÇÖZÜMLER
Nestle Araştırma Merkezi’nde, beslenme ve sağlık arasındaki ilişkiyi anlayabilmek için beyin, metabolizma, genler ve sistemler hakkında derinlikli araştırmalar yürütülüyor. Bireylerin metabolizmalarında ve genlerindeki farklılıkları inceleyen bilim adamları, bireysel farklılıklara göre özel çözümler geliştirmeye çalışıyor.

Nestle Araştırma Merkezi’nde görev yapan psikolog ve sosyologlar, insanların belli gıdalara bilişsel olarak verdiği tepkileri ve gıda tercihi ile beyin arasındaki bilişsel bağlantıyı inceliyor.~
Nestle araştırmacıları, farkları anlamak için lezzetin biyolojisinin ve fizyolojisinin ince detayları üzerinde çalışıyor. Aynı zamanda insanların sağlıklı yemek yeme davranışları geliştirmelerini sağlamak için günlük beslenme davranışlarını gözlemliyorlar.

Araştırma merkezinde insanlarla deney yapan yüksek teknolojili laboratuvarlar da mevcut. 2011 yılında kurulan Nestle Klinik Gelişim Birimi’nde hem sağlıklı hem obezite, diyabet ve osteoporoz gibi sağlık sorunları olan bireylerle beslenme araştırmaları yapmak üzere tasarlanmış sofistike ekipmanlar bulunuyor.

TÜM EVRELERDE GIDA
NRC’de, 4 ana program üzerinde çalışma yapılıyor. “İlk 1000 Gün ve Sağlıklı Çocuklar”, “Sağlıklı Keyif”, “Sağlıklı Yaşlanma” ve “Sürdürülebilir Beslenme” başlıkları altında yürütülen çalışmalar, insan yaşamının tüm evrelerinde besin-sağlık ilişkisini mercek altına alıyor.

“ilk 1000 Gün ve Sağlıklı Çocuklar” programı, bebeklerin anne karnından itibaren sağlıklı beslenmesi için çözümler geliştiriyor. Araştırmalara göre, yetişkinlerdeki sağlık sorunların bir kısmı, hamilelik döneminden kaynaklanıyor.

Örneğin, annenin hamilelik döneminde yetersiz beslenmesi, gelecekteki obezite ihtimalini artırıyor. Az beslenen annelerin çocukları genellikle sağlıksız ve zayıf doğuyor. Araştırmalar alerjiler ve zihinsel gelişim sorunlarında da eksik beslenmenin önemli rolü olduğunu kanıtlıyor.

“Sağlıklı yaşlanma programı” çerçevesindeyse yaşlılıkta ortaya çıkan demans, Alzheimer, hareket yeteneğinin azalması ve depresyon sorunlarına beslenme yoluyla çözümler geliştirmek için çalışılıyor. Yetersiz ve eksik beslenmeye karşı Nestle, tüketicilerin mikro besin öğesi ihtiyaçlarını göz önünde bulundurarak ürünlerini vitamin ve minerallerle zenginleştiriyor.~
Nestle’nin araştırmacıları, halk sağlığı açısından hassas şeker, tuz, doymuş yaş ve trans yağ gibi tüm besin maddelerinin sistemli olarak azaltılması için kapsamlı çalışmalar yürütüyorlar. 2012’de dünya genelinde 157 milyar porsiyon Nestle ürünü vitamin ve minerallerle zenginleştirildi.

LEZZETTE 60/40+ KURALI
TEST SÜRECİ

Nestle, tüketicilerine sunduğu ürünleri 60/40+ adını verdiği bir ürün test sürecinden geçiriyor Bu test, markasız yapılan lezzet araştırmalarında Nestle ürünlerinin rakiplerine göre en az yüzde 60 daha yüksek beğeni skoru alması anlamına geliyor. 3 yılda bir testler yineleniyor. Reçetelerde değişiklik yapılması gerekiyorsa yeni formüller arayışına giriliyor.

DEV KADRO

Programın yürütülmesi ve ürünlerin lezzetiyle besin değerinin sürekli geliştirilmesi için 325 kişilik bir uzman kadro çalışıyor. Bu program aynı zamanda şirketin ürünlerinin lezzetini ve besin değerini sürekli geliştirmesine de yardımcı oluyor. Şirketin Türkiye'deki portföyünün yüzde 80'i, bu testi geçmeyi başarmış ürünlerden oluşuyor

GELİŞMİŞ TEKNİKLER
Nestle bilim insanları, yiyeceklerin ve içeceklerin aromasını ve tadını iyileştiren gelişmiş teknikler kullanarak şirketin tüketicilere en iyi duyusal deneyimi sunacak ürünler geliştirmesini sağlıyor. Nestle araştırmaları, gıda, tat alma reseptörleri ve algılarımız arasındaki etkileşimleri tam olarak anlamak için aktif olarak biyolojik mekanizmaları inceliyor.

KİLO YÖNETİMİ ÖNE ÇIKIYOR
OBEZİTE SORUNU

Dünya Sağlık Örgütü 'nün 2010 yılı verilerine göre 5 yaşın altında olan 42 milyon çocuğun aşırı kilolu ya da obez olduğu tahmin ediliyor. Yetişkinlerde ise bu rakam 1, 5 milyar. Nestle, gıdaları tüketiciye lezzetinden ödün vermeden daha az yağlı ve daha az kalorili olarak sunmak için araştırmalar yapıyor.~

METABOLİK ÇALIŞMALAR
NRC'de, beslenme, metabolizma ve sağlık kapsamlı bir yaklaşımda bir araya getiriyor. Bu yaklaşım, insanların aynı beslenme biçimine neden farklı tepkiler verdiği, genlerin kiloyu ve sağlığı korumada nasıl rol oynadığı sorularını cevaplamak için gen ve genom bilimini de kapsıyor. Nestle kapsamlı metabolik çalışmalar ve klinik testlerle geniş çaplı bir araştırma programı yürütüyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz