İdealist şirket nasıl yaratılır?

İdealist şirket nasıl yaratılır? İdealist markaya dönüşmek isteyen şirketlere 5 temel kural...

1.02.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
İdealist şirket nasıl yaratılır?

1997’de 3,4 milyar dolar olan global satışlar, bugün 9 milyar doları aştı ve 10 milyar dolara koşuyor. Kuzey Amerika’da Pampers’ın pazar payı tekrar yüzde 40 düzeyine tırmandı.

3- İDEALİNİZİ ANLATMAK İÇİN HEMEN İLETİŞİME GEÇİN
En hızlı, en kaliteli, en kârlı ve en yaratıcı işlerin ortak noktası, en yüksek kalitede iletişim yapmalarıdır. Şirket içi ikili görüşmelerden raporlara, broşürlerden logolara kadar her şey marka idealini destekleyecek şekilde tasarlanır. Tüm geleneksel ve yeni iletişim kanallarının kullanımı marka idealini en iyi aktaracak şekilde planlanır. Vasat ve kötü performans gösteren şirketlerde ise marka idealinin iletişimi her kanalda farklı mesajlarla ortak bir bakış açısı ve ortak bir ses olmadan zayıf bir şekilde yapılır. Eğer etkili bir iletişim kültürünüz yoksa etkili bir iş kültürü oluşturmanız da mümkün olmaz. Stengel 50 Araştırması, iletişimin kalitesinin, iş sonuçları üzerinde etkili olduğunu da ortaya koyuyor. IBM’in ve çalışanlarının iletişim dili IBM, 400 bin çalışanı ve 100 milyar dolarlık cirosuyla global bir dev. Aynı zamanda dünya devi bir şirketin, marka ideali etrafında nasıl mükemmel biçimde kenetlenebileceğinin de en güzel örneği... IBM’in “Haydi daha akıllı bir gezegen inşa edelim” kampanyası son derece ustaca uygulandı. “Daha akıllı bir gezegen inşa etmek” ideali, bu şirketin neredeyse var oluş sebebiydi. Kurulduğu 1911 yılından bugüne dek IBM, hep dünyayı ve çalışma hayatını daha iyi bir yer haline getirmek için çalıştı. Sağlıktan ulaştırmaya pek çok sektörü dönüştüren, daha verimli, daha çözüm odaklı hale getiren işler gerçekleştirdi. Kampanyanın başarılı olmasının arkasında ise samimi ve gerçek olması vardı. IBM çalışanları, müşterileriyle konuşmaya gerçekten teknolojinin dünyayı nasıl geliştireceğinden söz açarak başlıyordu. Çünkü, bu ideale gerçekten kenetlenmişlerdi. IBM’in iletişim kampanyasının bütçesi büyüktü, bu kampanyayı yöneten pazarlama departmanı yetenekliydi. IBM marka idealini müşterilerden yatırımcılara, çalışanlardan iş ortaklarına kadar herkese son derece iyi biçimde anlattı. Ancak, bu ideal ve iletişim kampanyası “dürüst” olmasaydı, günümüz ortamında başarı kazanmasına olanak yoktu. IBM’in başkanı John Kennedy, “Dünya artık çok şeffaf. Facebook, Twitter gibi sosyal medya ortamları varken dürüst olmalısınız. Gerçek karakterinizi yan komşunuzdan saklama imkanınız yok. İnsanlar çok fazla bilgiye sahip” diyerek gerçekçi olmayan bir idealin iletişimini yapmanın ne kadar riskli olduğuna dikkat çekiyor.

4- İDEALE YAKIN MÜŞTERİ DENEYİMLERİ YAŞATIN
2001 yılında P&G’nin global pazarlamadan sorumlu başkanı olmam teklif edildiğinde, karar vermeden önce soluğu şirketin liderlik danışmanlarından Stuart Scheingarten’ın yanında aldım. Bana pozisyonu kabul etmemi tavsiye etti. Ancak şu unutulmaz öğüdünü ekledi: “P&G’nin liderlik kültüründe yıllar içinde sert, katı liderlikler görüldüğü oldu. Fakat şirket gözüpek, cesur, risk alan bir lider tipine alışık değil. Ve sen bugüne kadar P&G’de üstlendiğin tüm rollerden davrandığından daha cesur, daha gözü pek olmalısın.” Stuart’ın bu sözleri kariyerim boyunca aldığım en iyi, en faydalı öğüttü. Özellikle de müşterilerimizi memnun edecek, marka idealimizi onlara yaşatacak müşteri deneyimleri yaşatmak konusunda gerçekten cesur kararlar almam gerekti. Bu süreçte hep Apple mağazalarından içeriye girdiğimde yaşadıklarımı ve Apple’ın öyküsünden öğrendiklerimi düşündüm.
Apple’ı eşsiz kılan deneyim tasarımı Apple’ın öyküsü denildiğinde hepimizin aklına onun muhteşemkurucusu Steve Jobs ve onun dehası geliyor. Oysa milenyumun başında Apple böyle bir başarı öyküsüne sahip değildi.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz