İdealist şirket nasıl yaratılır?

İdealist şirket nasıl yaratılır? İdealist markaya dönüşmek isteyen şirketlere 5 temel kural...

1.02.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
İdealist şirket nasıl yaratılır?
Ron Johnson, 2000 yılında market zinciri Target’teki işini bıraktı ve Apple’ın perakendeden sorumlu başkanlığı görevini üstlendi. O dönemde perakendede bilgisayar satmak neredeyse aptalca bir iş olarak görülüyordu. Çünkü Dell, telefonla ve internetten satıyordu. Gateway ise mağazalarını kapatma sürecindeydi. Bu nedenle başta analistler olmak üzere çok kimse Apple’ın yanlış yolda yürüdüğünü düşünüyordu. Oysa bugün Apple, iyi mağazalarında metrekare başına 500 bin doları geçen satışıyla ve 10 yılda ulaştığı 13 milyar dolar ciroyla şaşırtıcı bir başarı gösterdi ve tarihin en başarılı perakendecisi oldu. Bunu da marka ideali olan, “İnsanların yaratıcı araştırma ve kendini ifade etme yeteneklerini güçlendirme” hedefi doğrultusunda müşteri deneyimleri yaşatarak başardı. Burada şu konu önemlidir: “Müşterinizi memnun edebilir, ona iyi bir müşteri deneyimi yaşatabilirsiniz. Ancak, marka idealinize uygun bir müşteri deneyimi yaşatamıyorsanız, büyüme hızınızı gerçek potansiyeline ulaştıramazsınız.” Johnson, Apple mağazalarını, idealleri olan “yaratıcı keşif” ve “kendini ifade etme” hedeflerine uygun şekilde tasarlamıştı. Deneyim ülkesi gibi mağazalar Apple, mağazalarında müşterilerinin yaratıcılıklarını ortaya koymalarına olanak sağlayacak bir iklim yaratmıştı. Müşteriler,mağazalarda ürünleri test edebiliyor ve daha önemlisi onları kullanmayı ve dijital kullanım sanatını öğrenebiliyorlardı. Johnson ile San Francisco’da birlikte katıldığımız bir program sırasında tanıştım. Gerçekten bir “iş sanatçısı”, “usta bir lider” diyebileceğim bir insandı. Hem kendinin hem organizasyonunun güçlü ve zayıf yanlarını çok iyi biliyordu. Ekibindeki insanlara bu eksik tarafları tamamlayacak şekilde liderlik ediyordu. Steve Jobs, Ron Johnson’ın “Genius Bar” (Dahi Barı) adlı projesini dinlediğinde onun ve ekibinin gözlerinde yanan ateşi gördü ve onları her şeye rağmen desteklemeye karar verdi. Johnson, Apple çalışanları için şöyle diyordu: “Bilgisayarları onarmıyorlar, ilişkileri iyileştiriyorlar ve böylece müşterilerin mutlu ayrılmasını sağlıyorlar.” Johnson, mağaza çalışanlarını işe alırken, en iyi satış yeteneklerine sahip olanları değil, insan ilişkisi kurma ve yönetme konusunda en başarılı olanları seçiyordu. Kendi deyimiyle 14 yaşındaki torununu da ninesini de mutlu edebilecek personeli tercih etti. Mağaza çalışanlarının performans ölçümleri ise satış tutarlarına dayandırılmadı. Müşterilerle ikili iletişimleri sırasında yakaladıkları kalite ölçüm kriteri olarak seçildi... Hedefleri sadece müşterileri mutlu edecek, tahmin edecek bir deneyim yaşatmak değildi. Müşterilerin keşfetme duygularını ateşlemek, kendilerini daha iyi ifade etmelerine yardımcı olacak şekilde Apple ürünlerini nasıl kullanabileceklerini en etkin biçimde anlatmaktı.

5- SAĞLADIĞINIZ İLERLEMEYİ MUTLAKA ÖLÇÜN
Marka değeri, 1980’li yıllarda S&P 500 şirketlerinin piyasa değerinin küçük bir bölümünü oluşturuyordu. Şu anda ise S&P 500 şirketlerinin piyasa değerlerinin yüzde 30’undan fazlası marka değerlerinden oluşuyor. 2001 yılında Accenture’ın piyasa değerinin yüzde 19’u marka değerinden oluşurken 2010’da bu oran yüzde 47’ye yükseldi. Aynı yıllarda bu oran Fedex’te yüzde 17’den 55’e, IBM’de yüzde 34’ten 44’e, Samsung’da yüzde 12’den 42’ye, Starbucks için ise yüzde 26’dan yüzde 57’ye çıktı. Marka değerinin işiniz için kilit önemde olduğu apaçık ortada. Ancak, marka değerinin artışı büyüme hızını artırıyor mu, yeni müşteriler çekiyor mu, mevcut müşterilerle iletişimi artıyor mu? Yoksa tam aksi yönde gelişmelere mi yol açıyor? Ünlü matematikçi Lord Kelvin’in dediği gibi “Eğer ölçemezsen, geliştiremezsin.” Deneyimlerime dayanarak size marka idealinizin sürdürülebilir bir büyüme sağlayabilmesi için ölçümleme konusunda şu sayacağım 3 ilkeyi kullanmanızı önereceğim:

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz