Şaşırtan dönüşüm

Değişim, artık iş dünyasının olmazsa olmazı ...

1 NİSAN, 20130
Paylaş Tweet Paylaş
Şaşırtan dönüşüm


KIMLIK DEĞİŞİNCE...
Şirketler, eskidiklerini düşündükleri kurum kimliklerini yenileyerek de ciddi bir değişim geçirmeyi başarıyor. Dünyada son olarak akıllı telefon pazarının önemli oyuncularından BlackBerry markasının sahibi Research In Motion şirketi adını ‘BlackBerry’ olarak değiştirdi. Şirket CEO’su Thorsten Heins, yenilenen misyonları ve modernleşen yüzleri ölçüsünde bu değişikliğe karar verdiklerini açıkladı. Koreli Samsung markası da 1993’te radikal bir logo değişimine giderek adını aldığı “3 yıldızı” bir kenara bıraktı. İşin enteresanı, şirketin bu yıl içinde de farklı hayat tarzlarına hitap edecek bir logoyla yeniden kimlik değiştirmesi bekleniyor. Türkiye’de de buna en net örnek Boyner Grubu’ndan geldi. Grup, 2004’te “Annelerin mağazası olduk” diyerek başlattığı değişim projesi ile Çarşı Mağazaları’nı yenileyerek daha modern çok katlı mağaza konseptine “Boyner” adıyla geçti. Ardından 2011’de orta kesim için “Çarşı” markasına yeniden hayat verdi. Boyner Holding Yönetim Kurulu Başkanı Cem Boyner, “Çarşı ismini, bir süre nadasa çekmemiz, unutulamadan önce de kullanmamız gerekiyordu. 2 yıl önce bu zaman geldi. Çarşı’yı, Boyner’in altında, daha ekonomik ürünleri satacağımız bir zincir haline getirdik. Çarşı’yı desteklemeye devam edeceğiz” diyor. Bankacılıkta da Vakıfbank ve Türkiye Finans Bankası kurum kimliklerini sıfırdan yarattı. Türkiye Finans Genel Müdür Yardımcısı İkram Göktaş, “2011’de bilinirliğimizi daha da artırmak için kurumsal kimlik dönüşümünü başlattık. Daha ulaşılabilir, aktif, samimi ve yenilikçi bir duruş için logomuzu yeniledik. Kurumsal kimlik dönüşümünün müşterilerimize ve tüm paydaşlarımıza olumlu yansımasını gördük” diyor. Benzer süreçten geçen Vakıfbank’taki dönüşümü ise genel müdür başyardımcısı Mehmet Cantekin, şöyle aktarıyor: “Müşteri gözünde VakıfBank’ın ‘halden anlama’ olgusuyla öne çıktığını gördük. Kurum kimliğini bu yönde oluşturduk ve hizmetlerimiz tabana yayılmaya başladı. Bu değişimle son 2 yılda 200’e yakın şube açılışı yaptık.”

PORTFÖYLERİNİ YENİLEDİLER
Holding tarafında en önemli dönüşüm, portföylerdeki sektörlerin ağırlığının değişmesinde yaşanıyor. Dünyada da Koreli Samsung örneğinde olduğu gibi pek çok dev ilk faaliyet alanın çok dışında alanlara kayıyor. Bugün dünyanın elektronik liderlerinden biri olarak ön planda olan Samsung, kurulduğu 1938’de noodle ve kurutulmuş deniz ürünleri üretiyordu. Ardından 1950’lerde şeker ve tekstil endüstrisine girdi. Şirket ancak 1970 sonrası elektronik sektörüne adım attı ve bugünkü büyüklüğüne ulaştı. Yine Boyner Holding, tekstille başlayan yolculuğunda ağırlığı bugün cirosunun yüzde 83’ünü oluşturan organize perakendeye verdi. İlk iş dalı olarak inşaat alanında kurulan Doğuş Grubu’nun 2011 yılı rakamlarına göre bu işteki payı sadece yüzde 9’da kalıyor. Doğuş Grubu son dönemde eğlence, yeme-içme alanlarında yaptığı satın almalarla dikkat çekiyor. Eczacıbaşı Topluluğu da esas kuruluş amacı olan jenerik ilaç üretiminden 2009’da tamamen çıktı ve rotasını yapı ürünleri grubuna kırdı. Özelikle Sanko gibi yükselişini tekstil alanında yapan holdinglerde bu dönüşüm daha net olarak görülüyor. Türkiye’nin tekstilde rekabet gücünü kaybetmesi nedeniyle bu holdingler, bugünün parlayan sektörlerine yöneliyor. Sanko Yönetim Kurulu Başkanı Abdulkadir Konukoğlu, yaşadıkları dönüşümün gerekçelerini şöyle aktarıyor: “Dünyadaki gelişmeler enerji sektörünü öne çıkardı. Buna seyirci kalmamız söz konusu olamazdı. Tekstildeki pozisyonumuzu korurken, enerji, inşaat, ambalaj, iş ve tarım makineleri sektörlerinde büyüyoruz. Tekstilde yenileme ve tevsii yatırımlarını aksatmadan sürdürüyoruz.”

YENİ KAN GÜÇ KATIYOR
Türkiye’de şirketlerin yüzde 99’u aile şirketi olduğundan yeni neslin yönetime geçmesi, şirket organizasyon ve vizyonunda köklü değişimler yaratıyor. Bunun sayısız örneğini görmek mümkün... Aras Holding’in başına geçen Evrim Aras, 5 yılda holdingi 4 kat kârlılığa taşıdı. Aynı şekilde Arzum’da ikinci nesil olarak göreve gelen yönetim kurulu başkanı Murat Kolbaşı da markayı kategorisinde liderler arasına yerleştirdi. Tabii yeni nesil liderlerin şirkette yarattığı değişim, daha ıstıraplı ve uzun vadeli oluyor. Dönüşüme ilk olarak kurumsallaşma çalışmalarıyla başladıklarını aktaran Evrim Aras, “Günlük hayatın işleyişini profesyonel ekiplere delege ettik. Aile anayasasını çıkardık. ‘Kârlı büyümeyi’ hedefledik. Büyüyemeyen, zarar eden şirketleri tasfiye ettik. Son 4 yılda yüzde 64 büyüdük. 2012 yılını da yüzde 18 büyüme ile kapattık” diyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.