Gelecek öngörüsü zorlaştı

Eskiden iş insanları, 10-15 yıl sonrasına yönelik projeksiyonları rahatlıkla yapıyor, genellikle de tahminler tutuyordu.

22 EYLÜL, 20160
Paylaş Tweet Paylaş
Gelecek öngörüsü zorlaştı
Facebook’un kurucusu ve CEO’su Mark Zuckerberg, geçtiğimiz nisan ayında, şirketinin 10 yıllık planını açıkladı. Zuckerberg, “10 Year RoadMap” adını verdiği çalışmada, Facebook’un 10 yıl sonrasını öngördü. 10 yıl sonrasına ilişkin öngörülerini 3’e ayıran Zuckerberg, önümüzdeki ilk 3 yılda Facebook’un hata payını minimuma indirgemeyi ve yeni özelliklerle geliştirip rakipsiz bir ekosistem yaratmayı hedefliyor. İkinci 3 ise yılda hedefi Facebook’u Messenger, WhatsApp, Instagram ve diğer ürünlerle güçlendirmek. ? Zuckerberg, 2026’ya gelindiğinde ise Facebook’a teknolojinin geleceğine yön vereceği düşünülen sanal gerçeklik ve yapay zekanın yön vermesini bekliyor. Facebook’un CEO’su, 10 yıl sonrasını net bir şekilde görebiliyor ve ayrıntılı bir planla yatırımcıların karşısına çıkıyor… Ancak, bu öngörüyü gerçekleştirmek her ülkede, her sektör için o kadar kolay değil. Bugünden öngörülebilen tek gerçek ise 9 yıl sonra 2025 yılına gelindiğinde 7,8 milyar insanın yaşadığı bir dünyanın bizi beklediği. 20 yıl önceki şirketlerden birçoğunun şimdi olmadığı düşünülürse 9 yıl sonrasını tahmin etmek iyice zor. Intel Yeni Teknolojiler Bölümü Dünya Başkan Yardımcısı Ayşegül İldeniz, 2025’te bugün S&P 500 listesindeki 500 şirketin yüzde 50’sinin olmayacağını öngörüyor. Dünyanın en büyük şirketlerinin yarısı 9 yıl sonra olmayacaksa iş insanları, CEO’lar en fazla kaç yıl sonrasını öngörebiliyor? Yaptığımız araştırma, gelecekle ilgili öngörü yapmanın eskiye göre çok daha zorlaştığını ve gelecekle ilgili tahmin sürelerinin kısaldığını gösteriyor. Eskiden uzun bir perspektifte işlerine bakabilen iş insanları, artık en iyi ihtimalle 3 ile 5 yıl sonrasını öngörebiliyor. Rekabetin daha yoğun olduğu alanlardaysa gelecek öngörüleri 1 yıla kadar düşmüş durumda.
YENİ DÜNYA DÜZENİ
Elbette geçmişte hiçbir şey bu kadar “hızlı” değişmiyordu. Ancak son yıllarda yaşanan gelişmeler, yenilikler, yeni modeller ile konjonktürel gerçekler, pek çok süreci baş aşağı yaptı. Bu gelişmeler, en çok projeksiyonlara yansıdı. Hızlı dünya, geleceği daha az öngörülebilir yaparken iş liderlerini de yeni dünyaya göre pozisyon almaya mecbur kılıyor. Eskiden iş liderleri, 10-15 yıllık uzun vadeli öngörüler yapardı. Bugünse her alanda yaşanan değişim, uzun vadeli öngörüler yapmayı zorlaştırdı. 10 yıl sonrasını öngörebilmek birçok sektörde ve iş alanında imkansız hale geldi. Sadece 10 yıl sonrasını öngörmek değil, CEO’lar ve iş insanları için bugün 5 yıl sonrasını bile düşünüp planlamak zorlaştı. Uzun vadeli öngörü yapmanın zorluğuna işaret eden Anadolu Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özilhan da bu durumdan şikayetçi. “İş dünyası olarak önümüzü göremiyoruz” diyen Özilhan, bu nedenle yatırımları ertelediklerini söylüyor. Özilhan, uzun vadeli öngörü yapamamanın bütçe yapmalarını da zorlaştırdığını belirtiyor. Ata Holding Yönetim Kurulu Başkanı Korhan Kurdoğlu, “10 yıl sonra ne olacak diye düşünmek zorlaştı. 10 yıl sonra tahayyül edeceğimiz şeylerden çok daha fazlasını göreceğiz” diyor. Kurdoğlu, değişimin çok hızlı ve kaçınılmaz olduğunu belirtiyor. Sadece Korhan Kurdoğlu değil Türkiye’deki birçok iş insanı yaşanan hızlı ve büyük değişimden dolayı ileriye dönük projeksiyon yapmakta zorlanıyor.
SÜRE HIZLI DÜŞÜYOR
Türkiye’nin en büyük çelik üreticilerinden Ekinciler Holding’in eş başkanı Faruk Ekinci, bugün en fazla bir yıl sonrasını tahmin edebildiklerini, yaptıkları öngörülerde de çoğu zaman yanıldıklarını belirtiyor. Ekinci, “İdeal olan 5 yıl sonrasını öngörmek. Ancak ekonomide çok inişli-çıkışlı bir ortam yaşıyoruz. Bu durum bir yıl sonrasını bile öngörmeyi zorlaştırıyor” diyor. Ekinci, öngörülerinde doğru tahmin yapabilmek için yıl içinde en az iki revizyon yaptıklarını belirtiyor. Sanayi şirketi Çemtaş’ın genel müdürü Nuri Özdemirel de en fazla 3-5 yıl sonrasını görebildiklerini, kısa vadeli projeksiyonlarınınsa 3 aylık olduğunu belirtiyor. Özdemirel, “Ekonominin siyasi konjonktüre bağlı değişim göstermesi, ithal malzemelerin Türkiye’ye giriş kostratelaylıklarının artması iç piyasada projeksiyon yapmamızda zorluk yaratıyor” diyor. Anlık değişimlerin yaşandığı teknolojiyle ilgili sektörlerde de geleceği görmek zorlaşıyor. Yapılan projeksiyonların süresi kısalıyor. Yemeksepeti’nin CEO’su Nevzat Aydın, en fazla 3 yıl sonrasını öngörebildiğini belirtirken Netcell CEO’su Sevan Şahingöz, en fazla 1 yıl sonrasını tahmin edebildiğini söylüyor. Alcatel Türkiye Ülke Müdürü Tamer İşisağlam da en fazla 5 yıl sonrasını planlayabildiğini belirtiyor. İşisağlam, kısa vadeli projeksiyonlarını ise 3 yıllık yapıyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.