İki taraflı büyüme formülü

Kodak, dijitalleşme trendini başta yakalamasına rağmen neden başarısız oldu? Netflix, rakibini geride bırakırken neyi farklı yaptı?

1 KASIM, 20170
Paylaş Tweet Paylaş
İki taraflı büyüme formülü

YENİDEN POZİSYONLAMAK

2011’de American Online, Huffington Post’u 300 milyon dolardan daha fazla bir paraya satın aldı. Arianna Huffington, 2005’te web sitesini kurdu ve internette en popüler adreslerden biri oldu. Huffpo, kendini ilk yayım platformu yapan şirketlerden biri oldu. Huffpo sabit katılımcılardan oluşan bir web sitesiydi. Ve işe yaradı da... 1999 yılında, Marc Benioff Salesforce.com’u buldu. O yazılımı hizmet olarak sunan ilk girişimciydi. İnternetin hızla yükselmesi, insanların internetten alışveriş yapmasıyla şirketlere CRM konusunda destek vermeye başladı. Salesforce.com’un kurulduğu yıl, pazar lideri Siebel Systems çok kötü durumdaydı. Ve her şey ondan 3 yıl sonra gerçekleşti. Benioff’un yıkıcı modeli kurulduktan sonra Siebel’in satışları 2004’te 1,3 milyar dolara geriledi. Oracle 2005’te Siebel’ı 6 milyar dolara satın almak istediğini duyurdu. Gelecek 10 yılda Salesforce’un geliri 7 milyar dolara ulaştı. HuffPost ve Salesforce.com farklı sektörlerden iki şirket ancak ikisi de aynı hikaye. Her ikisi de var olan soruna farklı çözüm önerileri getirerek rekabet avantajı kazanarak ayrıştılar. HuffPo, haber ve eğlence içeriklerini daha az ama tam zamanlı gazetecilerden oluşturarak sitesini kurdu. Diğer websiteleri çok fazla gazeteci ile yarı zamanlı çalışıyordu. Diğer taraftan Salesforce.com ise şirketlere satış gücünü artırma hizmetini internet üzerinden sağladı. 

NETFLIX NASIL BAŞARDI? 

1998 yılında Reed Hastings, Netflix’i buldu. Netflix, müşterilerine DVD’leri posta yoluyla kiralayan bir sistemdi. En büyük rakibi ve pazarı domine eden şirket Blockbuster’dı. Amerika’da hemen hemen her yerde şubesi vardı ve özelliği her yeni çıkan filmi stoklarında barındırmasıydı. Netflix, ilk bakışta klasik bir DVD kiralama şirketi olarak görülüyordu, ancak 1999’da ilk dönüşümünü gerçekleştirdi. Amaç, Blockbuster ve diğer DVD kiralama şirketlerinin önüne geçmekti. Aylık ücretle diledikleri kadar DVD kiralama imkanı sağlayan bir sistem kurdular. Böylece filmleri göndermeden önce parayı kazanmış oluyorlardı. Netflix’in bir diğer amacı, müşterilerine DVD’leri ne zaman isterlerse ulaştırmaktı. Aynı zamanda müşterilerinin daha önce kiraladıkları filmlerden yola çıkarak yeni film önerisinde bulunmaya başladılar. Netflix online modele geçtiği zamanlarda Blockbuster, finansal zorluklarla mücadele ediyordu. Netflix’in ikinci mücadelesi içerik konusunda oldu. TV ile savaşıyordu. Her yıl düzinelerce yeni TV şovu ekrana geliyordu ve çok azı kalıyordu. Netfilix de House of Cards ile izleyicilerinin karşısına çıktı. Aslına bakarsanız Netflix hala en başta yaptığını ana işi olarak yapıyor, sadece online’ın ihtiyaçlarını da karşılayarak dönüşümü başarıyla sürdürüyor. 

PERAKENDEDEN BULUT BİLİŞİME 

Amazon.com, kurulduğu günden bu yana kendini dönüştürebilmiş önemli bir şirket. Kurucusu Jeff Bezos’un başarı hikayesi yadsınamaz. Henüz 21 yaşında olan bir şirketin 25 tane çok önemli inovasyonun altında imzası var. Örneğin Amazon Prime şirketin ana işine odaklanıp teknolojiye yatırım yaparak geliştirdiği önemli bir stratejik hizmet. Amazon Prime ile şirket, özel müşterilerine ücretsiz kargo ulaşımı gibi kişiye özel ekstra bazı olanaklar sunuyor, böylece müşteriyle daha güçlü bir kişisel bağ kuruyor. Amazon, ana işinin yanı sıra sektör gelişimine paralel olarak Amazon Web Services’ı (AWS) yarattı ve bu da onu bulut bilişim hizmetlerinde lider yaptı. AWS’nin iş fikri programcı John Dalzell’in şirket içinde gerçekleştirdiği bir BT projesi sırasında doğdu. AWS özetle eksiksiz bir bulut bilişim paketi sağlıyor. Bugün, her büyüklükten bir milyonu aşkın bireysel müşteri, sağlık hizmeti, medya, finansal hizmetler, sigortacılık, gayrimenkul, perakende, eğitim ve kamu sektörünün de aralarında bulunduğu çok farklı sektörlerde AWS Bulut’tan yararlanıyor. 2016’nın ikinci çeyreğinde AWS, 3 milyar dolar gelire ulaştı. AWS, girişimciler tarafından çok benimsendi. Çünkü bu sistem şirketlerinin ölçeklendirilmesini çok kolay şekilde yapabilmesini sağlıyor. AWS dönüşüm için çok önemli bir örnek. Amazon, AWS ile ana işinin dışında farklı bir probleme odaklanarak çözüm üretmek için farklı bir iş koluna girmiş oldu. Ana işinin getirdiği güçten yararlandı ancak konusu başka bir sorunla ilgiliydi.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.