Soyadı mı icat isim mi?

Türkiye'de son 33 yılda şirket isimlerinde önemli bir değişim yaşandı.

1.10.2011 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Soyadı mı icat isim mi?


DÜNYANIN MARKA YÖNÜ
Dünyaya baktığımızda ise tablo Türkiye'den oldukça farklı. ABD'nin 500 büyük şirketlerinin isimlerinde, son 55 yıl baz alınarak yapılan çalışma, marka isimlerinde önemli bir değişim olduğunu ortaya koyuyor. Örneğin betimleyici isimlerde yüzde 54, aile isimlerinde yüzde 45'lik azalma söz konusu. Yeni icat edilmiş isimler ise rekor bir artış kaydetmiş. Bu kategoride yüzde 213'lük bir artış yaşanmış. İkinci büyük artış imaj isimlerinde... Bu kategoride de yüzde 45'lik bir artış dikkat çekiyor. İlk harflerden oluşan isimlerin yer aldığı bir diğer kategoride yüzde 14'lük artış var. Bu araştırmayı gerçekleştiren Marshall Strategy CEO'su Philip Durbrow, elde ettiği sonuçları şöyle değerlendiriyor: "Şirketlerin bulundukları yerleri, coğrafi pazarını veya belirli bir ürününü vurgulayan isimlerden, hiç bir bölge, pazar veya ürün vurgusunun yapılmadığı isimlere doğru çok ciddi bir göç yaşanmış. Biz bunu, bir şirket isminin o şirketin sınırlı bir erişimi olduğu algısını yaratması durumunda, o şirketin Fortune 500 sıralamasına girebilecek kadar büyüyebilmesinin çok zor olmasına bağlıyoruz."


SEKTÖR VURGUSU YAPANLAR
Peki iş dünyası isim seçerken neye dikkat ediyor? En başarılı markaların isimleri nasıl konuldu? Örneğin, Türkiye'nin ilk GSM markası Turkcell'in ismi seçilirken sektörde "öncü olma" vurgusuna dikkat edilmiş. Markanın isminin, sektörle birlikte anılması amacıyla Turkcell kullanılmış. Diğer önemli bir kriter ise marka adının hem Türkiye'ye ait hem evrensel bir marka olma potansiyeli taşımasıydı. Türkiye'nin en başarılı şirketlerinden Mavi Jeans'in kurucusu Sait Akarlılar, İngilizce'deki blue jean'in Türkçe karşılığı olarak markasına Mavi Jeans adını verdi. Şirketin genel müdürü Cüneyt Yavuz, doğasında Amerikanlık olan bir ürünün adının da İngilizce olmasının markanın hayata geçtiği 90'lı yıllarda hakim bir kanı olduğunu ifade ediyor ve ekliyor: "Biz ise hem yerel hem evrensel olabilen bir sözcük arayışı içindeydik. 'Mavi Jeans' adı işte böyle doğdu. Blue jeans'in Türkçesi olarak, hem evrensel alanda adıyla kendini belli eden hem Türkçe bir marka adı olduğu için bu isim herkesin çok içine sindi ve benimsendi. İsmin, markanın geldiği noktada kesinlikle belirleyici bir rol oynadığı inancındayız. Mavi, yabancı markaların hakim olduğu jean sektöründe Türkçe isim kullanma cesaretini gösteren ilk marka olarak, daha en başında, tüketici zihninde ayrı bir yerde konumlandı."

3 FARKLI NEDEN
Türkiye'nin en başarılı markalarından Vitra'nın ismi, 1966 yılında çalışanlar arasında düzenlenen bir isim yarışmasında ortaya çıktı. Ödülün bir çay takımı seti olduğu bu yarışmada Fransızca'dan türetilmiş 'Vitri" kelimesine sonuna A'nın eklenmesiyle oluşturulan 'VitrA' markası seçildi. Akbank markasının hikayesi bankanın kökenlerine, kuruluş hikayesine dayanıyor. 1948'de aralarında Hacı Ömer Sabancı'nın da bulunduğu Adanalı ve Kayserili 83 pamuk tüccarı tarafından kurulan Akbank'ın Ak'ı Adana ve Kayseri kelimelerinin ilk harflerinden oluşuyor. Akbank yetkilileri, "Akbank marka ismi, Sabancı Ailesi'nin iş dünyasındaki uzun yıllara dayanan tecrübesi ve başarısından güç alıyor. 'Kim olduğunu, nereden geldiğini' unutturmayan akılda kalıcı bir isim olan Akbank, aynı zamanda güncelliğini her daim koruyabilen bir fonetiğe sahip, dinamik bir isim. Aynı zamanda global pazarda rahat telaffuz edilebiliyor, markanın faaliyet alanını çok net anlatıyor" diyor. Kuyumculuk sektörünün öne çıkan markalarından Goldaş'ın ismini ise yaptığı iş belirledi. Goldaş isminin altın kelimesinin İngilizcesi "gold" ile "AŞ"nin birleşimden oluştuğunu belirten Goldaş CEO'su Sedat Yalınkaya, neden bu ismi seçtiklerini şöyle anlatıyor: "İhracat ağırlıklı çalıştığımız için yurtdışında da kolay anlaşılabilecek ve akılda kalacak bir isim olması gerekiyordu. Hedefimiz uluslararası bir marka yaratmak olduğundan, adımızın da bu hedefi destekler nitelikte olması önemliydi. Marka adımızdaki, 'ş' harfi de logomuzda saklandığı için şimdiye kadar bizim için bir dezavantaj yaratmadı. Kolay hatırlanabilir bir marka ismi seçtiğimize inanıyorum."

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz