Geleceğe yön verenler

İçten yanmalı motora sahip ilk otomobil, bundan 126 yıl önce Gottlieb Daimler ile Carl Benz tarafından geliştirildi...

19 AĞUSTOS, 20160
Paylaş Tweet Paylaş
Geleceğe yön verenler
Yollardaki araba sayısı sürekli artıyor. 2021 yılı itibarıyla dünya genelinde araba sayısı yaklaşık 1,2 milyarı bulacak ki bu rakam günümüzle kıyaslandığında hemen hemen 300 milyonluk bir artış anlamına geliyor. Otomobil imalatçıları, tedarikçileri ve sürücüleri araç kullanımındaki bu muazzam artışa rağmen dünya genelindeki yakıt tüketiminin ve salımlarının nasıl azaltılabileceği konusunda kafa yoruyor. Bu sorunlara çözüm bulmak için hibritten tutun da yakıt pilleri ve elektrikli motorlara kadar farklı itiş sistemleri geliştiriliyor ya da icat ediliyor. Peki biz gelecekte araçlarımızın depolarını neyle dolduracağız? Hatta acaba ortada depo diye bir şey kalacak mı?
İÇTEN YANMALILARIN SALTANATI
Günümüzde yollardaki arabaların büyük bir çoğunluğunda halen geleneksel içten yanmalı motorlar var. Bu tip arabaların bu kadar popüler olmasının çok sayıda nedeni mevcut. Bu arabalarda oturmuş ve olgunlaşmış teknoloji kullanılıyor. Aynı zamanda benzersiz tasarımların yanı sıra geniş bir yelpazede yüksek konfor ve güvenlik standartlarını da nispeten oldukça makul fiyatlara sunuyorlar. Üstelik halen verimliliklerini artırma ve yakıt tüketimlerini azaltma potansiyeline de sahipler. Bunu başarmanın kilit yolları arasında ise ileri motor teknolojilerinin yanı sıra metal parçaların plastik olanlarla değiştirilmesi gibi hafif araç kasalarının geliştirilmesi de var. Günümüzde modern arabaların zaten yüzde 15’i plastikten oluşuyor. Birkaç yıl içinde bu rakam yüzde 25’e kadar çıkabilir. Bu duruma rağmen uzmanlar benzin veya mazotla çalışan motorlara sahip araçların yüksek CO2 salımları ve petrole olan bağımlılıkları yüzünden uzun vadede pazar paylarının azalacağına inanıyor. Çevreyi ve ham petrol yataklarını korumanın olası bir yolu da yakıt olarak doğalgaza geçmek olabilir. Bir arabanın motoru ya sıkıştırılmış doğalgaz (CNG) ile ya da sıvılaştırılmış petrol gazıyla (LPG) çalıştırılabilir. Her iki alternatif de göreceli olarak bir hayli ucuz seçenekler. Ayrıca her ikisi de sıkılaştırılmış salım kurallarına riayet ediyor. Bugün çok sayıda ülkede doğalgaz dolum istasyonu ağları var. Ancak bu tarz bir mobilite halen fosil yakıtlara dayanıyor.
ALTERNATİF MOTOR TÜRLERİ RAĞBET GÖRÜYOR
Şirketler geleneksel içten yanmalı motorları geliştirmenin yanı sıra son birkaç yıldır fosil yakıtlardan alternatif enerji kaynaklarına geçiş üzerinde de çalışıyor. Yeni tür itiş sistemleri arasında, kitlesel pazarda en fazla rağbet görmeyi başaranlar ise hibrid araçlar. Hibrid bir araçta yakıt tüketimini ve salımlarını azaltmak için içten yanmalı bir motorla elektrikli bir motor bulunur. Sadece elektrik aküsüyle çalışan araçlara kıyasla hibridler pazara çok daha hızlı ve düşük bir fiyattan sunulabiliyor çünkü onlar kendini ispatlamış bir teknolojiye sahip. Örneğin Toyota son dokuz yıl içinde daha şimdiden yaklaşık 3 milyon adet Prius markalı hibrid araba satmış durumda. Hibridlerin özellikle de şehir trafiğinde geleneksel motorlara karşı bariz üstünlükleri var. Sık sık frene basılan ve düşük hızda gidilen kısa yolculuklarda içten yanmalı motorla elektrikli motor birlikte verimli çalışabiliyor. Çünkü frene basılmasıyla ortaya çıkan enerji, hibrid teknolojisi sayesinde dönüştürülüp arabanın aküsünde depolanabiliyor. Ancak yüksek hızda gidilen uzun mesafeli yolculuklarda genellikle benzin veya dizel motor çalıştırılıyor ve bu durumda hibrid motorun fazladan ağırlığı yüzünden araba daha çok yakıt tüketiyor. Artık prize takılabilir elektrikli araçlar (PHEV) denilen ikinci nesil hibridler yollara çıkıyor. Bu arabalarda çok daha güçlü bir akü var ve onlar bir elektrik prizinden yeniden şarj edilebiliyor. Aslında PHEV’lerde de hem elektrikli aküyü şarj eden hem de kat edilecek mesafeyi artıran içten yanmalı bir motor var. Ancak onun kullanımı geliştirilmiş akü kapasitesi sayesinde minimum seviyeye indirilmiş durumda.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.