Kendi Ajansını KurduDoğan Yarıcı, bundan birkaç ay önce kurucusu olduğu Üçüncü Kuşak reklam ajansını kapatarak dinlenmeye çekilmişti. Ancak bir yıllık dinlenme planı Güzel Sanatlar Saatchi’den gele...
Kendi Ajansını Kurdu
Doğan Yarıcı, bundan birkaç ay önce kurucusu olduğu Üçüncü Kuşak reklam ajansını kapatarak dinlenmeye çekilmişti. Ancak bir yıllık dinlenme planı Güzel Sanatlar Saatchi’den gelen teklifle bir ay sürdü. Baş Yaratıcı Direktör olarak Güzel Sanatlar’da işe başlayan Yarıcı, burada sadece birkaç ay çalıştı. Profesyonel olarak kısa deneyimin ardından da geçtiğimiz ay Kendi Ajansı adını taşıyan ajansını kurdu. Yarıcı ile yeni ajansında bir araya geldik. Ayrılığın nedenlerini ve yeniden patron olma kararını nasıl aldığını konuştuk.
Misyonunu Tamamlayan Ajans
Doğan Yarıcı, Üçüncü Kuşak’ı neden kapattığını şu sözlerle anlatıyor: “Çünkü misyonunu doldurmuştu. Orada her şey başkaydı. Bir ruh vardı, oradaki insanların ruhuydu o. O ruh gitti. Zaten ajans bir dönem ajansıydı, ticarethane olarak kurulmamıştı. 15 yıllık dönem bitince ajans da bitti. Bugün Türkiye’de büyük ajansların önemli noktalarındaki insanların Üçüncü Kuşak’tan olduğunu bilmek beni mutlu ediyor.”
Güzel Sanatlar’dan Neden Ayrıldı?
Güzel Sanatlar Saatchi’ye geçişini ve orada geçirdiği kısa dönemi de şöyle özetliyor: “Ben oraya Executive Creatif Direktör olarak girdim. Eski bir ajans, bir sistem ve anlayış oluşturulması gerekiyordu. Biz onu 3 ay içinde yaptık. Yeni arkadaşlar geldi, eski arkadaşlar uyum sağladı. Belli bir disiplini oldu. Benim kafamda dört ay sonra ajans kurarım, bir ay sonra ayrılırım düşüncesi yoktu. Aşk gibi herhalde.”
Ajans Kurma Fikri Ozan’ın
Yarıcı yıllarca kendi kurallarıyla iş yapmanın alışkanlığıyla kendi ajansını yeniden kurma kararını alma gerekçesini, “Lezzetli bir mutfağınız olması için bunu kendi mutfağınızda yapmanız lazım” sözleriyle açıklıyor. Kendi Ajansı adını taşıyan ve henüz 2 aylık olan ajansta çekirdek kadro Doğan Yarıcı, Ozan Çelebi ve Mustafa Küçükkalıpçı’dan oluşuyor. Yarıcı, ajans kurma fikrinin asıl Ozan Çelebi’ye ait olduğunu belirttikten sonra da heyecanla yeni ajansını ve gerçekleştirmek istediklerini anlatıyor:
İlk Müşteri İlaç Sektöründen
“Türkiye’de ilk kez böyle bir yapılanma oluyor. Pratikte ve teoride tam hizmet ajansıyız. Çeşitli birimlerimiz var. Örneğin “Patlangaç” çizgi altı işleri yapıyor. “Prospektüs” medikal hizmetler veriyor. Bu konuda çok iddialı gidiyoruz. Önemli markalarla fikir çalışmaları yapıyoruz. “F Klavye” adını taşıyan birimimizde sinema, televizyon filmi ve dizi tasarlıyoruz.” Kısa zamanda birçok müşteri ile görüştüklerini bazılarıyla sözleşme imzaladıklarını belirten Doğan Yarıcı, Türkiye’nin en büyük ilaç firmalarından birinin çok sayıda markasıyla müşterileri arasında yerini aldığını söylüyor.
Atağın Arkasında Yeniden Yapılanma Var!
Üç Büyük Konkuru Kazandı
Art Grup son zamanlarda kazandığı konkurlarla ön plana çıktı. THY, TAV ve Ziraat Bankası gibi zorlu konkurları kazanan ajansın, bu atağının arkasında ise yaşadığı yeniden yapılanma var. Geçtiğimiz 2 yılda yeniden yapılanan Art Grup, artık performans odaklı çalışıyor. Ajanstaki tüm çalışanların kişisel performansları ölçülüyor ve ona göre ödüllendirme sistemi devreye giriyor.
Performans Odaklılık Başarı Getirdi
Ajansın artan gücünde sadece performans odaklılık değil, aynı zamanda transferler de etkili oldu. 2 yıl içinde Fehmi Özkan, Orçun Onural ve son olarak da geçtiğimz ay Lunapark reklam ajansının kurucularından Kerem Yavi Art Grup’a transfer oldu.
Silkinme Etkisi Yaratan Sistem
Art Grup Ajans Başkanı Özgür Sağlam, “Özellikle performans odaklı çalışma ajansta silkinme etkisi yarattı. Yeniden yapılanma çalışmalarına başlarken kendimize 4 yılda 4 kat büyüme hedefi koymuştuk. Yeni sistem ve yapılanma sayesinde birinci yıl için bu hedefin üstündeyiz. Hizmet kalitemiz her geçen gün yükseliyor. Müşteri memnuniyeti artarken yeni markalar kazanıyoruz” diyor.
“Ortaklığa Sıcak Bakıyoruz”
Art Grup’un istenen büyümeyi gerçekleştirdikten sonraki hedefi uluslararası bir ajans evlilik. Sağlam bu konuda da şunları söylüyor: “Pek çok ajans gibi bize de ortaklık teklifi geliyor. 4 yılda 4 katı büyüme ile uluslararası birlikteliğe sıcak bakıyoruz. Gelişmemizi devam ettirecek bir birliktelik olabilir.”
“Eleştiriler Sektörü Geriye Götürüyor”
Odaktaki İsim Cem Topçuoğlu
19’uncu Kristal Elma ödülleri sonrasında alışıldık olaylar yine yaşandı. Reklamcılar kendi aralarında yarışmaya dair akıllarındaki soru işaretlerini tartıştılar. “Hak yerini bulmadı” dediler. Sistemi kimi zaman ağır şekilde eleştirdiler. Bazı sektör dergileri de tartışmalara platform yaratınca Kristal Elma’da son yılların en ateşli tartışmaları yaşandı. Bu tartışmaların odak noktası ise Reklamcılar Derneği Başkanı ve Kristal Elma Jüri Başkanı olmasının yanında 11 ödül alarak bu yılki ödül törenine damgasını vuran TBWA/İstanbul ajansının başkanı Cem Topçuoğlu oldu.
“Kristal Elma Teksas Değildir”
Topçuoğlu, ilk olarak ajans başkanı şapkasıyla eleştirilere yanıt verdi. Dernek adına yaptığı açıklamayla, “Kristal Elma Teksas değildir, her şey kuralına göre işler” dedi. Ancak eleştiriler ve tartışmalar bitmedi. Bu tartışmaların sıcaklığını koruduğu bir anda Topçuoğlu ile bir araya geldik. Kendisine eleştirileri nasıl karşıladığını sordum. “Bu konuda son kez konuşuyorum” diyerek yanıtladı: “Bu yıl yeni bir seçim şekli benimsedik. 18 yıldır Reklamcılar Derneği Başkanı otomatik olarak Kristal Elma Başkanı oluyordu.
Eleştiriler Terbiyesizce
Ama bu yıl başkan atamayla belirlendi. Kurul beni seçti. Yani daha demokratik bir yönteme geçildi. Bütün işler toplu halde DVD ile derneğe üye olan ya da olmayan tüm ajanslara gönderildi. Herkes bunu oyladı. Ancak herkesi memnun etmek mümkün değil. Kristal Elma eleştiriye açık bir yarışma. Ama yapıcı eleştiriler ileriye götürebilir. Yönetim kurulunu ve başkanı böyle terbiyesizliğe varan eleştirilere verilecek cevap yok. Şu anda yönetmelikte bir değişiklik olacak durum yok. Bence bu eleştiriler öncelikle yapanı yıpratıyor, ikincisi de sektör gereksiz yere geriye gidiyor.”
Cumhuriyet Engelleri Nasıl Aştı?
Karanlık. Karanlığın içinden bakan bir çift göz. Ekran başındakilere bu görüntü kara bir çarşafın içinden bakan kadın gözleri olarak yansıyor. Bu gözler aslında karanlık bir sandığın içine bakan çağdaş kadının gözleri. Hemen sonrasında ise “Tehlikenin farkında mısınız?” sloganı geliyor. Bu Cumhuriyet Gazetesi’nin şok edici son reklam kampanyasından bir spot. Concept tarafından hazırlanan “Tehlikenin farkında mısınız?” kampanyası o kadar etkili oldu ki, Cumhuriyet’in tirajı 2 yılda 40 binden 130 bine kadar çıktı. Şu an ise gazete tirajı 80 binlerde sabitlenmiş durumda. Yani kampanya öncesine göre tam yüzde 100’lük bir tiraj artışı söz konusu. Geçtiğimiz yıl da kampanya Effie ödülünü kazandı. Ancak bu kampanyadan burada söz etmemizin nedeni sadece sonuçları değil. Kampanyanın aldığı tepki ve sonrası… Concept’in Cumhuriyet için hazırladığı reklam spotları şok edici etkisi nedeniyle birçok televizyon bu kampanyayı yayınlamadı. Örneğin az önce bahsettiğimiz kampanya spotunu televizyon ekranlarında görme olasılığınız çok az. Kampanyanın başındaki isim Concept Yaratıcı Direktörü Niyal Akmanalp, kampanyanın neden yayınlanmadığına anlam veremiyor.
Akmanalp, televizyonların sakıncalı bulmaması için spotu kısalttıklarını belirtiyor. Neler yaptıklarını ve sonuçlarını nasıl aldıklarını da şöyle anlatıyor: “TV kanallarının yayınlanmasında bir sakınca görmeyecekleri nitelikte “Göremediğinizin farkında mısınız? Görebilmek için www.cumhuriyet.com.tr” ye tıklayın” mesajını işleyen düşük bütçeli bir reklam filmi daha hazırladık. Bunlar ana kanallarda yayınlandı ve izleyici kitlesinin bir kısmının Cumhuriyet Gazetesi’nin sitesinden reklamları görmesi sağlandı. Ayrıca You Tube’a da verilen reklam filmleri sadece 6 günde tam 210 bin izleyiciye ulaşmayı başardı.”
Alice Bbdo’ya Yeni İletişimci
Alice BBDO’nun Kurumsal İletişim Direktörü Behiye Sibel Güler, ajanstan ayrıldı. Güler 2 yıldır bu görevde bulunuyordu. BBDO Group Kurumsal İletişim Müdürlüğü görevine Eser Hakim getirildi.
Finansbank Ddb&Co İle Anlaştı
Finansbank kurumsal markasının ve CardFinans’ın tüm yaratıcı iletişim çalışmaları için yeni bir ajansla anlaştı. Daha önce ATCW ile çalışan Finansbank’ın yeni yaratıcı ajansı DDB&Co.
Gıda Devlerinin Son Kararı
Amerika’da aralarında Kellogs ve Kraft’ın da olduğu gıda devleri çocuklara yönelik üretilen ancak beslenme standartlarını karşılamayan ürünlerin reklamlarını yapmama kararı aldı. Ülkede bundan böyle çocuklara yönelik reklamlar sağlıklı ürünlere odaklanacak. Amerika’da yiyecek reklamlarının üçte ikisi çocuklara yönelik ürünleri kapsıyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?