Yeni Girişimciler Sermaye Bulmakta ZorlanıyorFranchising, küçük girişimcilerin kendi işlerini kurabilmesi için en güvenli ve akılcı yollarından biri. Avrupa ve ABD’de markalar franchise sistemi ile...
Yeni Girişimciler Sermaye Bulmakta Zorlanıyor
Franchising, küçük girişimcilerin kendi işlerini kurabilmesi için en güvenli ve akılcı yollarından biri. Avrupa ve ABD’de markalar franchise sistemi ile büyüyor, tüketim harcamalarının önemli bir bölümü küçük girişimciler tarafından kurulan franchise işletmelere gidiyor. Ancak Türkiye’de tablo farklı. Franchise işletmelerin yaygınlığı henüz istenilen düzeye ulaşmış değil. Bunun çeşitli sosyal ve ekonomik nedenleri var…UFRAD Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Mustafa Aydın, “Yaptığımız bu araştırmanın sonuçlarına göre Türkiye'de küçük girişimcilerin kendi işlerini kurarken en çok yatırım finansmanı konusunda zorlandığı ortaya çıktı” diyor. Türkiye’de küçük girişimcilerin ve özellikle franchise sistemi yoluyla kişilerin bir marka altında kendi işlerini kurmalarını teşvik edecek bir finans modelinin olmadığını belirtiyor. Dr Aydın, araştırmanın sonuçlarını ve bunlara ilişkin yorumlarını şöyle açıklıyor:
DÜŞÜK SERMAYE CAZİP
Ankete katılan 2 bin 500’e yakın girişimci adayının yüzde 35’i, kendilerini franchise yatırımına cesaretlendiren ve yatırıma yönlendiren temel etkeni “düşük sermaye” olarak ifade ediyor. Franchise giriş bedelinin düşük olmasını ön koşul olarak değerlendiren yüzde 6’lık kesim ile birlikte değerlendirildiğinde, katılımcıların yarıya yakını, kendilerini cesaretlendiren ve yatırım kararlarını çabuklaştıran temel etkeni “düşük yatırım bedeli” olarak tanımlıyor.
YÜKSEK KAZANÇ BEKLENTİSİ
Girişimci adaylarının yüzde 21’i ise kendilerini franchise yatırımına yönlendiren temel etkeni “yüksek kazanç beklentisi” olduğunu söylüyor. Franchise sistemi ile bir marka çatısı altında kendi işini kurmak isteyenler, yatırımdan elde edecekleri kazanç miktarını da tercihlerini etkileyen temel faktörlerden birisi olarak görüyor.
UZUN VADELİ KREDİ
Girişimcilerin yüzde 20’ye yakını, kendilerini franchise yatırımına yönlendirecek en önemli etkeni “düşük ve uzun vadeli kredi” olarak gösteriyor. Çalışmaya katılanların yüzde 10’u ise franchise sistemine dahil olacakları markanın tanınırlığını, kendilerini yatırıma yönlendiren temel neden olarak görüyor.
İŞ FİKRİ
3 AYDA 3 BİN KONUTU BÜNYESİNE DAHİL ETTİ
Konut sektöründe yaşanan hareketlilik bu alanda yeni iş fikirlerini de ortaya çıkarıyor. Alışılmışın dışında çarpıcı fikirler, teknolojiyle de desteklendiğinde girişimciler için önemli fırsatlar yaratabiliyor. EmlakJET’te bu fikirlerden biri…Bu nedenle bu iki genç girişimcinin öykülerini ve iş planlarını sayfama taşımaya karar verdim:
İki genç girişimci Mehmet Okan Arı ve Onur Öztürk, üniversite yıllarında teknoloji alanında çalışmaya başladı. Arı Digital Media Techologies şirketini kurarak BT sektöründe yenilikçi projeler gerçekleştirdiler. Konut sektöründeki hareketlilik de rotayı bu alana çevirmelerine neden oldu. EmlakJET de emlak danışmanlarının işlerini kolaylaştırmak ve gayrimenkulleri ile gerçekten ilgilenen müşterilerin kendilerine ulaşmasını sağlamak için oluşturulmuş bir çözüm.
Sektörün her türlü beklenti ve ihtiyacını karşılayacak web tabanlı çalışan on-line bir sistem hazırlama konusunda girişimcileri harekete geçiren ise bu konuda piyasadaki yazılımların yetersizliği oldu. Şirket kurucularından Mehmet Okan Arı, EmlakJET’in gayrimenkul firmaları, gayrimenkul danışmanları ve butik tarzı çalışan emlakçılara hitap eden on-line bir sistem olduğunu söylüyor.Arı, sistemin işleyişini ise şöyle anlatıyor:
“EmlakJET sistemini kullanan bir emlak danışmanı “www.firmaadi.com” gibi tercih ettiği bir alan adının kendisine tahsis edilmesi ile bir web sitesine sahip olabiliyor. Tüm işlemler, bilgisayara herhangi bir program kurulmadan, web üzerinden verilen bir şifre ile gerçekleştirilebiliyor. Emlak sektörüyle ilgili haberler ana sistemden alınabiliyor. Kullanıcı sitesinde herhangi bir konuyla ilgili anket düzenleyebiliyor. Müşteri kayıtlarını ve telefon rehberini web üzerinde tutup, sistem üzerinden site ziyaretçilerinden gelen mesajları cevaplayabiliyor.”
EmlakJET’in emlak danışmanlarını için en önemli özelliklerinden biri de portföylerinin aynı zamanda EmlakJET portalı ana sayfasında da yayınlayabilmeleri. Kullanıcı kendi sitesinde yayınladığı portföyünü aynı zamanda “ücretsiz” olarak EmlakJET ana sayfasında da yayınlayarak EmlakJET üyesi olan binlerce kişiye aynı anda ulaşabiliyor.
EmlakJET, farklı ihtiyaçlar için 3 ayrı paket olarak düzenlenmiş durumda. Kullanıcı “EmlakJET abonman paketi” ile sisteme aylık abonelik ücreti karşılığı abone olup, emlak ilanlarını bu portalda yayınlayabiliyor. “EmlakJET weblight”, butik tarzı çalışan gayrimenkul danışmanlarına yönelik bir hizmet. Burada kendinize ait web sitenize ofis bilgilerinizi, portföyünüzü ve müşteri bilgilerinizi ekleyebilir, değişik seçenekler yardımı ile raporlar alabilirsiniz. “EmlakJET webmax” diğer hizmetlere ek bütün şubelerinizi birbirine bağlayabiliyor. Site üzerinden bayilik başvurusu alıp, tüm bayilik işlemlerinizi tek panelden yönetilebiliyor.
Bu iki genç girişimci geçtiğimiz Kasım ayında faaliyete başladıkları halde, başlangıç hedeflerini aştı. EmlakJET, geçen 3-4 ay içinde 34 emlak danışmanı ve yaklaşık 3 bin adet gayrimenkulü bünyelerine dahil ederek önemli bir ilerleme kaydetti bile.
FİNANS
BANKALAR KOBİ’LERİN PEŞİNDE
Son 1-2 yıldır bankaların müşteri portföylerinde KOBİ’ler daha önemli bir yer tutmaya başladı. Ekonomik büyümenin bir yansıması olarak KOBİ’lerin kredi gereksinimlerinin artmasıyla finans dünyasında KOBİ’lerden daha çok söz edilir hale geldi. Onlara yönelik özel ürünler çeşitlendirilmeye başlandı. Rakamlarda bunu ortaya koyuyor. Toplam banka kredileri içinde KOBİ’lerin payı ortalama yüzde 8 ile 9 arasında ölçülüyor. KOBİ’lerin yatırımlarının toplam içindeki payı ise yüzde 6,5 düzeyinde. Bu oran ABD’de 38, Almanya’da 44, Hindistan’da 28, Japonya’da 40, Güney Kore’de 36, Fransa’da 45. Bütün bu rakamlar Türkiye’de KOBİ’lerin gelişme potansiyeline işaret ediyor. Bankalarda bu pastadan pay almaya çalışıyor. Fortis Genel Müdür Yardımcısı Metin Karabiber bankacılık sektörü ve KOBİ’lerle ilgili şunları söylüyor:
KALKINMADA KİLİT ROLDELER
Biz ekonomik krizden bağımsız olarak bu güçlü talebin ortaya çıkacağını öngörmüş ve KOBİ’leri büyüme stratejimizin odağına almıştık. KOBİ’ler çok düşük yatırımlarla önemli bir istihdam yaratma gücüne sahipler ve ihracat potansiyelleri de henüz kullanılmıyor. “Türkiye’nin kalkınma sürecinin kilit yapı taşları KOBİ’ler olacak” dedik ve kendi ürünlerimizi bu doğrultuda geliştirmeye başladık.
KOBİ’LERİN SORUNLARI
Banka kredilerine ulaşım açısından önlerinde pek çok engel ve sorun bulunuyor. Örneğin, bu işletmelerin muhasebe normlarına uygun finansal tablolar üretememeleri, yönetim ve örgüt yapılarındaki eksiklikler, mali yönetim zafiyetleri, öz kaynaklarının düşüklüğü işlerini zorlaştırıyor. Ayrıca bu firmalara yönelik istihbarat çalışmasının maliyetinin göreceli olarak yüksek olması gibi sorunlarla karşılaşılıyoruz.
BASEL II DAHA DA ZORLAYACAK
2007 yılında, Basel II kriterleri uygulanmaya başlandığında, bu zorluklar daha da artacak. KOBİ’ler de hızla canlanan, yüksek bir büyüme ivmesi yakalayan ekonomide işlerini geliştirmek için biraz önce sıraladığım sorunları çözmeye çalışacaklar. Önce iş hacimlerini geliştirmek isteyecekler, ardından biraz da teknolojiye yatırım yaparak belki ihracata yönelecekler. Bunun için de kredi kullanmaları gerekecek.
İŞLETME SERMAYESİ
KOBİ’ler çoğunlukla işletme sermayesi olarak kredi kullanmak istiyorlar. Önümüzdeki yıllarda bu eğilimin yerini, ürün ve üretim çeşitliliğini artırma, yeni teknoloji kullanma, kapasite artırma amaçlı kredi taleplerine bırakacağını düşünüyoruz. Bu tür kredilerin de bu işletmelerin güçlenmesi, ihracat kapasitelerinin artması, yeni ve daha nitelikli insan kaynaklarına yönelmeleri sonucunu yaratacağına inanıyorum.
FRANCHISING
BİFAİR BİJUTERİ’DEN FRANCHİSİNG FIRSATI
Bijuteri, son yıllarda revaçta olan bir sektör. Küçük parçaların alımının kolay olması da girişimcileri bu alana yönlendiriyor. Ancak son bir iki yılda Türkiye’ye Accesorize, Coquet gibi uluslararası zincirlerin gelmesi sektörün yapısını etkiledi. Marka olmak ve şık mağaza konseptleri geliştirmek sektörde yer edinmek için çok daha önemli hale geldi. Toplam büyüklüğü 100 milyon doların üzerinde olan pazardan pay almak isteyen girişimciler de rekabet güçlerini artırmak için franchising almayı tercih ediyor.
Türkiye’de 400’den fazla satış noktası ve 10 konsept mağazası bulunan Bifair Bijuteri, 2006 yılında franchising yöntemiyle tüm Türkiye’ye yayılmayı planlıyor. Sektörde 1957 yılından beri faaliyet gösteren Bifair, kolye, bileklik, broş, yüzük, halhal, toka, kemer ve band gibi oldukça geniş bir ürün gamına sahip. Bifair Bijuteri başta ABD, Avusturya, Hollanda, Kanada ve Almanya olmak üzere birçok ülkeye ürünlerini ihraç ediyor. Geçtiğimiz yıl 2 milyon doların üzerinde ciro elre eden Bifair Bijuteri sahibi İdris Nuri Türkgenç, bayilikle birlikte konsept mağazalara da ağırlık vereceklerini belirtiyor ve ekliyor: “Bayilik konusunda herhangi bir sayı sınırlamamız yok. Sektörde ürün çeşitliliği ve kalite açısından rakibimizin olmadığını düşünüyoruz. Markamızı temsil edecek insanlarda öncelikli olarak dürüstlüğe önem veriyoruz. Bayilik verilecek adaylardan ise dekorasyon ve marka bedeli olarak 50-70 bin YTL istiyoruz. En az 40-50 metrekare büyüklüğünde, alışveriş merkezlerinde veya cadde üzerinde mağaza talep ediyoruz.”
FIRSATLAR
KOÇ.NET “BİTELAÇ” İÇİN GİRİŞİMCİ ARIYOR
Koç.net ucuz fiyatlarla telefon görüşmesi yapılabilen arama noktaları “Bitelaç”ların sayısını hızla artırmayı hedefliyor. Uygun fiyatlarla şehirlerarası, uluslararası ya da GSM görüşmeleri yapılabilen telefon arama noktası “Bitelaç”lar için girişimci arıyor. Kontörlü telefon hizmeti ile aynı mantıkta çalışan ve tüketiciye hem kolay ulaşılabilirlik hem de uygun fiyat avantajları sunan “Bitelaç” bulunduğu yere bağlı olarak arama noktası ya da arama dükkanı olarak konumlanabiliyor. Halen ağırlıklı olarak Ege Bölgesi'nde faaliyet gösteren toplam 12 “Bitelaç” noktası ile hizmet veren Koç.net, bu sayıyı 2006 yılı içerisinde artırmayı ve bu noktaları tüm Anadolu geneline yaymayı amaçlıyor. “Bitelaç” noktası olmak isteyen girişimciler son derece uygun şartlarda bu yatırımı gerçekleştirebilecekler. Girişimciler tamamen işletme yerine bağlı olarak 75 dolardan 7 bin 500 dolara kadar farklı bir yelpazede yatırım maliyeti ile “Bitelaç” noktası olabilecekler. Müşteri sirkülasyonun olduğu perakende noktaları, kontörlü telefon kullanımının fazla olduğu hedef kitleye ulaşılması beklenen yerler, turistik noktalar kurulabilecek arama noktalarında yer alan tüm ekipman ve telefon altyapısı Koç.net'in hazırladığı seçeneklerin içinde yer alıyor. Böylece “Bitelaç” hizmeti ile tüketicilere hem daha hesaplı telefon hizmeti sunulmuş olunuyor, hem de girişimciler için ek bir gelir imkanı doğuyor. Bitelaç dükkanları hakkında detaylı bilgiyi Koç.net Yardım Masası 0 216 5561010'dan veya www.biletac.com web sayfasından alabilirsiniz.
TÜRK ŞİRKETLERİNE ÖZEL SİTE
Sadece Türk ihracatçılarına giriş izninin olduğu bir site olan www.bestinturkey.com dünya çapındaki ithalatçılarla Türk firmalarını buluşturuyor. Türkiye’deki üretici, ihracatçı ve tedarikçiler için alternatif tanıtım kanalı olarak kurulan site, kullanım olarak sade ve anlaşılır bir yapıya sahip. Türk ihracatçılarını düşük maliyetlerle çok farklı pazarlardan ithalatçılarla buluşturan site, üyelerinin firma bilgilerini ve 10 adet ürününü yıllık bir bedel karşılığında portale girmesine olanak sağlıyor.
Ayrıca yurtdışındaki ithalatçılar da siteye iş yaptıkları Türk firmalar hakkında yorum girebiliyor. Portal ihracatçı firmaların günlük yazışmalarında çok kullandığı faks hizmetini de web faks olarak sunuyor. Düşük ücretlerle sunulan bu hizmet gönderilmek istenen metin veya dokümanı 190’dan farklı ülkeye dakikalar mertebesinde ulaştırıyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?