S-Ticaret dönemi

Rekabet avantajı yakalamak isteyen şirketler, satış-pazarlama enerjilerinin önemli kısmını sosyal ticarete yoğunlaştırdı

19.02.2016 14:49:070
Paylaş Tweet Paylaş
S-Ticaret dönemi
Sosyal ticaret, kısaca sosyal medyayla e-ticaret kavramlarının kesişimi olarak tanımlanıyor. Somutlaştırmak gerekirse Facebook, Twitter, Instagram gibi sosyal platformlarda yapılan ya da bu ortamlar üzerinden yönlendirilen alışveriş anlamına geliyor. Yani sosyal ticaret deyince sadece satın alma faaliyeti değil, müşteriye diğer müşterilerin tecrübe ve beğenilerini aktarma suretiyle yürütülen bir pazarlama faaliyetini de anlamak gerekiyor. Örneğin bugün sosyal ticaretin öncülerinden olan alışveriş sitesi Amazon’da yapacağımız bir kitap aramasında hemen aynı sayfada kitap hakkında tanıdığınız Facebook arkadaşlarınızın deneyimlerini okuyabiliyorsunuz. Hatta yorum, puan ve beğeni seviyesiyle ürünün sosyal medya karnesine göz atabiliyorsunuz. Amazon’dayken connect’e tıklayan kullanıcılar, yakında hangi Facebook arkadaşının doğum gününün olduğunu, kendisine hangi kitapları hediye edebileceğini öğrenebiliyor. Marka stratejisti Hakan Senbir, sosyal ticaretin asıl olarak “sosyal medyanın ateşlediği satışlar” olarak görülmesi gerektiği görüşünde. Senbir, “Sosyal medya platformlarının doğrudan satış kanalı ve satışın gerçekleştiği ortam olarak ele alınması sosyal medyanın dinamiğine aykırı bir konu” diyor. Yine de bu görüşün aksine sosyal platformlar yeni başladıkları “direkt ticaret” denemeleriyle uzun vadede markalarla tüketici arasında aracı pozisyonuna soyunmuş durumda. 
MÜŞTERİ PROFİLİ GENÇ 
İstatistik portal’i Statista’nın araştırmasına göre 2011 yılında dünya genelinde toplam 5 milyar dolar olan sosyal ticaret gelirleri, son 4 yılda yüzde 300’lük bir artışla 20 milyar dolara ulaştı. Bu rakamın 2015 sonunda bir önceki yıla göre yüzde 50 artarak 30 milyar doları yakalaması bekleniyor. ABD’nin lider e-perakendecilerinin 2014 yılı sosyal ticaret gelirlerine bakınca sosyal ticaretin yükselişi çok daha iyi anlaşılıyor. Buna göre geçtiğimiz yıl Amazon.com 694 milyon dolar, Walmart. com 147 milyon dolar, Hewlett Packard 140 milyon dolar, Staples 125 milyon dolar, Zappos ise 60 milyon dolar sosyal ticaret geliri elde etmiş. Peki sosyal ticareti tercih edenlerin profili nasıl? Statista’nın 2014 yılında ABD’li sosyal medya kullanıcıları üzerinde yaptığı bir araştırma yüzde 33 ile sosyal ticareti en çok 18-34 yaş arasının gerçekleştirdiğini gösterdi. Bu grubu yüzde 32 ile 35-44 yaş arası kullanıcılar takip ediyor. Yani sosyal ticarete en çok gençler ve orta yaşlılar yöneliyor. 35-44 yaş arası grubun yüzde 62’si fiyatın sosyal alışverişleri için belirleyici faktör olduğunu söylerken, 18-34 yaş grubu için bu oran yüzde 59. Sosyal medyadaki indirim olanaklarının da sosyal ticareti körüklediği görülüyor. Zira aynı araştırmaya göre 18-34 yaş grubunun yüzde 47’si, 35-44 yaş grubunun ise yüzde 36’sı eğer indirim fırsatı sunuyorsa sosyal medya üzerinden alışverişlerinde hash tag (etiket) kullandığını söylüyor. 

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz