Sosyal medyadan ne öğrendik

Tüketiciler sosyal medyanın tüm kanallarını etkin kullanmaya başladıkça şirketler de gözlerini bu mecraya dikti. Sosyal medyadaki yorumlar, eleştiriler ve “mention”lardan yola çıkarak ürünleri ve hizmetleri hakkında geleneksel yöntemlerle elde edemeyecekleri kadar samimi bilgiler elde ettiler. Yani kısaca yeni ve hızlı bir öğrenme sürecine girdiler… Peki şirketler bu öğrenme sürecini nasıl somut faydaya dönüştürüyor? İşte Turkcell’den Yemeksepeti’ne, THY’den Pepsico’ya dev şirketlerin sosyal medyadaki geri dönüşlerle imtihanı…

19.08.2015 12:50:330
Paylaş Tweet Paylaş
Sosyal medyadan ne öğrendik

TERSİNE GERİ BİLDİRİM Bir de Eczacıbaşı Yapı Ürünleri grubu gibi kendi marka sloganı sosyal medyada anonimleşen ve bundan yola çıkarak proje geliştiren şirketler var. Şirket sosyal medya dinlemelerinde “Aç-kapa Artema” sloganının gezi olaylarından elektrik kesintisine çeşitli toplumsal olaylar karşısında neredeyse Türkçede bir deyim olarak yerleştiğini gördü. Şirketin pazarlama direktörü Arzu Uludağ Elazığ, “Biz de kullanıcıların günlük hayatı içinde bu kadar sık konuşulan niteliklerimizi, oyunlaştırma (gamification) trendiyle birleştirerek ‘Dayanıklılık Testi’ ve ‘Düello’ -gibi hem online hem ofıline’da eğlenceli ve paylaşılabilir projeler gerçekleştirdik” diyor. Facebook, Twitter, Instagram, Youtube ve Vine gibi kanalları çok aktif kullanan Samsung Türkiye de sosyal medya takipçilerinin yorumlarıyla içerik şekillendiren şirketlerden. Samsung Electronics Türkiye Kurumsal Pazarlama Direktörü Can Emci, takipçilerin sosyal medyada ağırlıklı olarak mobil ürünlerini görmek ve bunlarla ilgili bilgi almak istediğini gördüklerini söylüyor. Içerik stratejilerini de bu yönde oluşturduklarını belirtiyor. Vodafone bugün sosyal medyada ana markasına ek olarak Vodafone FreeZone ve Vodafone Arena markaları altında toplam 6,2 milyondan fazla takipçiye sahip. Şirket sosyal medyadan gelen talepler üzerine sosyal medya üzerinden de tüketicilerle bire bir ilgileniyor. Onların ihtiyaçlarını dinleyip numara taşıma taleplerini ileten özel bir sosyal medya ekibi kurmuş durumda.
STRATEJİYİ ŞEKİLLENDİRENLER Sosyal medya geri bildirimleri şirketlerin sadece içerik, ürün ve hizmetlerini değil yatırım ve kampanya stratejilerini de belirliyor. Online shop ile internet üzerinde de satış yapan ayakkabı perakendecisi Deichmann Türkiye’nin Genel Müdürü Atilla Özkul, mağazalarının bulunmadığı illerdeki tüketicilerin isteklerinin yeni yatırım stratejilerini şekillendirdiğini söylüyor. L’Oréal Türkiye de makyaj kategorisindeki Maybelline New York markasının pazarlamasındaki 2015 yılı rotası ve aktivite planını tamamen 2014'te kendisine gelen kullanıcı yorumlarıyla belirlemi,. Yine global teknoloji markası Asus’un Türkiye Ülke Müdürü Bora Aras, stokları kısa sürede tükenen markanın akıllı telefon serisi ZenFone’un farklı renk ve boyutlardaki modellerinin Türkiye’de satışa sunulma süreçlerinde doğrudan sosyal medya kullanıcılarımızın görüşlerinden faydalandıklarını söylüyor. Perakende devi Migros da sosyal medyadaki yorumlara göre yeni aksiyonlar alıyor. Migros Marka İletişimi ve CRM Direktörü Kına Demirel, “Örneğin; reklam filmlerini sosyal medya üzerinden gelen yorumlar doğrultusunda şekillendirdik. Sosyal medya hesaplarımızdaki konuşmalardan yola çıkarak, Sadece Migros’ta satılan ürünlerimizin çeşitliliğini artırdık” diyor. 
İLHAM ALANLAR Sosyal medyada her gün 2,5 milyon kişiyle konuşabilen denim markası Mavi, buradan edindiği geri bildirimleri “zamanın ruhuna en uygun, en güncel Mavi’yi yakalamak” için kullanıyor. Ancak marka artık bunun da ötesine geçerek sosyal medyadaki “insight”lardan yola çıkarak hikaye yaratıcısı olmaya soyunmuş durumda. Hatta bu hikayeyi kitlelerle buluşturarak yeni koleksiyon yarattı. Bunun en güzel örneği ise Mavi’nin Vini hikayesi. Büşra Küçük adında bir üniversiteli 35 milyon üyesi olan Kanadalı online kitap dükkânı Wattpad’de yayınladığı “Kötü Çocuk” serisinde Meriç Tuna diye bir karakter yaratıyor. Bu karakteri görselleştirmek için 24 yaşındaki blogger Vini Uehara’nın bir fotoğrafını kullanıyor. Kısa sürede Vini Meriç karakteriyle Türkiye’de genç kızlar arasında fenomene dönüş müş. Mavi’nin Vini hikayesi de markanın dijital ekibinin Wattpad’de Vini’yi keşfetmesiyle başlıyor. Marka Vini’yi mart ayında moda blogger’ı yönüyle Mavi’nin hayatına sokuyor. Mavi Pazarlama Direktörü Serpil Berkan süreci şöyle anlatıyor: “Türkiye’den Brezilya’ya ürünler göndererek fotoğraf ve videolarla ‘Vini’nin Denim Günlüğü’ diye bir konsept hazırladık. İlk paylaşımımızdan itibaren sosyal medyada yer yerinden oynadı, rekor üstüne rekor kırdık. Gençlerin kalplerini kazanmanın tek yolunun gerçekten onlardan biri olmaktan ve hikaye demekten çıkıp gerçekten hikayenin parçası olmaktan geçtiğini gördük” diyor. Beyaz eşya devi BSH da sosyal medya üzerinde gerçekleştirdiği ve ilköğretim çağındaki çocukların fütürist bakışla gelecekteki buzdolaplarını, tasarlamalarını amaçlayan “Hayallerim Çizgide Saklı” projesinden gelen geri bildirimleri akıllı ev aletlerinin tasarımında değerlendirmiş. 

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz