Fehmi Özişitmez / Keysoft Satış Direktörü Türkiye’de şirketler yönetim performansının artırılması için teknolojiye yatırım yapıyor. Hedef ise yönetim performansını artırmak. Doğan Y...
Fehmi Özişitmez / Keysoft Satış Direktörü
Türkiye’de şirketler yönetim performansının artırılması için teknolojiye yatırım yapıyor. Hedef ise yönetim performansını artırmak. Doğan Yayın Holding de, bu hedef doğrultusunda Türkiye’de Keysoft Yazılım tarafından temsil edilen, “Kurumsal Performans Yönetimi” çözümleri sunan Hyperion Solution kullanıcıları arasına katıldı. Amaç adeta bir kokpit ortamından, holding ve bağlı şirketlerin performansını, yakından takip etmek. Zamanında müdehale edebilmek ve böylece daha iyi bir yönetim sistemi uygulayabilmek.
Yayıncılık alanında Türkiye’nin en büyük grubu olan Doğan Yayın Holding, bağlı şirketlerin finansal ve diğer göstergelerini yakından izlemek, anında tepki vermek için büyük bir proje başlattı. “Management cockpit” (Yönetim kokpiti) adı verilen bu sistem, yöneticilere, göstergeleri anında, “iyi”, “yolunda gidiyor” ve “kötü” gibi derecelendirmelerle iletiyor. Bu projeyi hazırlayan Keysoft’un satış direktörü Fehmi Özişitmez, “Özellikle Türkiye gibi parametrelerin hızlı değiştiği ülkelerde bu sistem çok işe yarıyor” diyor.
Doğan Yayın Holding, Türkiye’nin en büyük yayın grubu... Bünyesinden gazeteden dergiye, çok sayıda yayın şirketi bulunuyor. Capital’in bağlı olduğu Doğan Burda Rizolli de Doğan Yayın Holding’in bünyesinde. Ayrıca, Hürriyet, Milliyet, Kanal D, CNNTürk, DoğanOnline gibi lider şirketler de aynı çatı altında. Grup, her biri alanında lider çok sayıda şirketin koordinasyonu, finansal göstergelerinin takibi ve stratejilerinin izlenmesinden sorumlu. Bu nedenle de Türkiye gibi ekonomik göstergelerin hızla değiştiği bir ortamda, daha iyi sistem kurmak için, “Yönetimde kokpit” yaklaşımına geçmeye karar verdi.
Keysoft Yazılım tarafından temsil edilen, “Kurumsal Performans Yönetimi” çözümleri sunan Hyperion Solution kullanıcıları arasına da Doğan Yayın Holding bu nedenle katıldı. Bu proje ile holdinge bağlı tüm şirketlerin finansal ve finansal olmayan göstergelerini ortak bir platformda birleştirmeyi hedefliyor. Holding yöneticileri, yeni sistem sayesinde, şirketlerin yönetimini, adeta uçak “kokpit”inde olduğu gibi, daha yakından ve etkin biçimde izleyebiliyorlar. Adeta bir kokpit ortamı yaratılarak, bağlı şirketler ve holdingler de performansın artırılması sağlanacak.
Projenin ayrıntılarını, Keysoft Satış Direktörü Fehmi Özişitmez, Capital’e anlattı:
Doğan Yayın Holding için hazırlanan proje neyi içeriyor?
Doğan Yayın Holding’deki proje iki parçadan oluşuyor. Birincisi, Doğan Yayın Holding iştiraklerinin finansal verilerinin uluslararası kurallara göre konsolide edilmesi ve finansal raporlanması. Bu daha önce Excel’de yapılıyordu. Amaç, bu noktayı iyileştirmekti.
Hyperion Enterprise adlı çözümle finansal konsolidasyonla raporlamanın iyileştirilmesi sağlandı. Buna paralel, diğer bir proje daha götürdük. Orada da şu an ellerinde bulunan operasyonel verilerin ortak bir noktaya toplanması, finansal verilerle bütünleştirilip bir “Yönetim Bilgi Sistemi” veya “Management cockpit” (Yönetim kokpiti) yapının kurulması sağlandı.
Projeye neden "Management cockpit" adı verildi?
Doğan Yayın Holding’in amacı, bütün iştiraklerinin kritik performans göstergelerinin üst yönetim tarafından sürekli olarak izlenmesini sağlamak. Özellikle Türkiye gibi, parametrelerin çok hızlı değiştiği bir ülkede sürekli olarak şirketleri izlemek gerekiyor. Daha hızlı karar alıp hem şirketleri hem de holdingi daha iyi yönetmek.
Şu anda proje ne aşamada ve ne zaman sonuçlanacak?
Mart sonunda Doğan Yayın Holding bize karar verdi. Nisan ortasında projeyi başlattık. Haziran başı gibi proje hayata geçti. Şu anda hem “managemet cockpit” dediğimiz yönetim sistemi hem de alttaki finansal konsolidasyon sistemi çalışır vaziyette. Yönetim de sürekli kullanılmaya başlandı.
Projenin ikinci aşaması, Sermaye Piyasası Kurulu’nun (SPK) yayınlamış olduğu iştiraklerin muhasebeleştirilmesine yönelik uluslararası kuralların benzeri kurallar var. Oradaki birtakım uygulamalar dikkate alınacak. Hedefimiz, 1-1.5 aylık bir sürede sistemi ayağa kaldırıp, projeyi tümüyle bitirmek.
Doğan Yayın Holding’in "Kokpit" projesi sonuçlandığında, holding bünyesinde neler değişecek, yöneticilerin hayatında ne gibi yenilikler olacak?
Bizden önceki sistemde bu tür bilgilerin hepsi şirketlerden aylık, haftalık ve günlük raporlar olarak isteniyordu. Raporlar şirketteki kişiler tarafından farklı rapor setleri haline getiriliyordu. Emek yoğun bir işti. Bu nedenle, birtakım raporlar zamanında yetişmiyordu. Zamanında yetiştirseniz bile, hatalar çıkabilir. Farklı boyutlardan inceleme şansınız yok.
Yönetim Bilgi Sistemi dediğimiz mimarinin altında çok boyutlu bir yapı var. Hangi ayda, hangi şirket, hangi ürünlerinde, neyi planladığını veya neyi gerçekleştirdiğini görebiliyor. İstenilen verilerin tipine göre şu anda merkezdeki sisteme akıyor. Orada her türlü hesaplamalar yapıldıktan sonra, yönetici istediği zamanda, istediği veriye sürekli olarak bakabiliyor.
Şirket yöneticilerine kolaylığın yanı sıra, tasarruf, hız ve verimlilik gibi, alanlarda da kolaylık sağlayacak mı?
“Trafik ışığı”ndan esinlendik. Burada “iyi” göstergeleri yeşille, “plana yakınları” sarıyla, “kötü” giden göstergeleri kırmızıyla renklendirdik. Belli göstergelerin üzerine bu tür ışıklandırmalar konuldu. Baktığınız zaman holding ve alttaki şirketlerin genel gidişini görebiliyorsunuz. Bu bilgiye çok daha hızlı erişim sağlıyor.
Yöneticiler, sadece masalarından bakmak zorunda değiller. Tümüyle web tabanlı bir çözüm olduğu için, bulundukları herhangi bir noktadan sürekli olarak şirketlerinin ne aşamada olduğunu görebilirler.
Bir bacağı da şirketin alttaki iştiraklerinin yöneticilerini ilgilendiriyor. Onlar da yönetime gönderdikleri veriler doğrultusunda şirkete ve holdinge ne kadar katkıda bulunduklarını, planların neresinde olduklarını kendi açılarından bakabiliyorlar. Yönetimi besleyici bir çalışma.
Keysoft bu projede bir ürünü ile mi yer alıyor?
Keysoft bu projenin iki bacağını da anahtar teslimi olarak gerçekleştirdi. Ekibimizin içinde danışmanlık kadromuz var. Doğan Yayın Holding ile de biz bu projeyi konuşurken sadece ürün sağlayıcı değil, ürünün hayata geçirilmesi için çözüm yaratmaktı. Ürünün sağlanması, eğitimleri, projedeki bütün uygulama safhalarını bitirdik. Şu anda çözüm hayata geçti.
FARKLILIK NEREDE?
Hyperion adlı ürünü farklı kılan nedir?
Farklı kılan özelliği, Hyperion’un geçmişine baktığımızda yaklaşık 12 yıldır Kurumsal Performans Yönetimi dediğimiz alanda analitik çözümler sağlayan bir şirket. Finansal konsolidasyon pazarında yüzde 80’ler civarında ciddi bir paya sahip. Yaklaşık 3 binin üzerinde uluslararası şirket bu çözümleri kullanıyor.
Amaç, nokta çözüm değil, bir şirketin veya holdingin daha iyi yönetilmesi için Kurumsal Performans Yönetimi dediğimiz çözümlerin hepsine sahibiz. Bu çözümlerde yaklaşık 10 yıldır gelişen kendisini kabul ettiren çözümler.
Bu ürün her ölçekte şirket için uygun mu?
KOBİ’lere uygun bir çözüm değil. Şirketlerin bu ürünü kullanması için ve şirketlerine değer katması için şirketlerin cirolarının 100 milyon doların üzerinde olması gerekiyor. Bizim hedef kitlemiz arasında ilk 300’e giren şirketler var.
DÜNYA DEVLERİ KULLANIYOR
Dünyada ve Türkiye’de bu ürünü kullanıp, benzer uygulamalara giden şirketler var mı? Başarıya ulaşan şirket örnekleri verebilir misiniz?
Dünyada büyük isimlerin büyük bir çoğunluğunu görmek mümkün. Global pazarda yaklaşık 7 binin üzerinde müşteriye sahip.
Türkiye’de Pepsi, Mc Donalds, BP, Otis, HSBC, Lafarge, Pirelli, Siemens, Türk Ekonomi Bankası gibi yaklaşık 40 şirket var. Holdinglere baktığımız zaman; Koç Holding, Sabancı Holding, Doğan Yayın Holding, Borusan Holding var. Türkiye’de bu çözümü uygulayan birçok firma başarıya ulaştı. Bu firmalar arasında Koç, Lafarge, Commercial Union ve Benkar var.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?