Son yıllarda e-ticaret tüm dünyada hızlı bir gelişim gösteriyor. Webrazzi’nin Haziran 2012’de yaptığı bir araştırmaya göre Türkiye’deki e-ticaret sektörü 3 bin 676 kişiye istihdam sağlıyor. Bu alanda hizmet veren sektörler de artıyor.
n11.com İnsan Kaynakları Müdürü
Pelin Buruk da SEO ve SEM uzmanlığının önemine değinerek popüler olan
diğer uzmanlık dallarını şöyle sıralıyor: “Sosyal medya uzmanlığı,
dijital ve mobil pazarlama uzmanlığı, UI/UX uzmanlığı, web analytics
uzmanlığı... ”
Emlakjet.com Genel Müdürü M. Okan Arı, ticaretin
elektronik ortamda analiz ve takip edilmesi adına arama motoru
reklamcılığı, Google analytics uzmanlığı gibi alanların yeni meslek
dalları oluştuğunu söylüyor. Arı, “E-ticaretin en büyük avantajlarından
biri de müşterinizin işlemlerini, bilgilerini yakından takip edebilmek.
Bu nedenle CRM uzmanlığı ve veri madenciliği sektör için önemli çalışma
alanları” diyor. Sektörde özellikle arama motorları konusunda uzman
personel açığı olduğuna değinen Arı, şunları söylüyor: “Bilgisayar
mühendisliği, bilgisayar programcılığı gibi meslekler gözde olmaya devam
edecek. Büyük veriyi (big data) yorumlayacak veri analistlerine de ilgi
artacak.”
İŞ YAPIŞ ŞEKLİ DEĞİŞİYOR
Her ne kadar
e-ticaret denildiğinde akla internet gelse de fiziki olarak bir şirkette
hangi departman varsa e-ticaret şirketlerinde de aynıları mevcut. Ancak
iş yapış şekilleri geleneksel perakende şirketlerine göre farklılık
gösteriyor. ETİD Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Orhun da bu görüşü
destekleyenlerden...
Orhun, “Örneğin bir e-ticaret şirketinin pazarlama
konuları özellikle online kanallarda uzmanlık gerektiriyor. Bunun
dışında lojistik ve operasyon süreçleri de önemli farklılıklar içeriyor”
diyor.
Altıncı Cadde Genel Müdürü Başak İlhan, pazarlama,
yazılım departmanlarının e-ticaret şirketlerinde dijital pazarlama,
sosyal medyayönetimi, iş geliştirme, proje yönetimi gibi birkaç ek
departmanı da kapsadığını anlatıyor: “Müşteri hizmetleri bizde online,
call center, e-mail, satış sonrası destek gibi birkaç ek departmana
sahip. Satılan ürünleri evlere servis eden kargo şirketleri de istihdam
yaratmaya başladı.”