Y kuşağını cezbetme yarışı

Şirketlerin Y kuşağından beklentileri yüksek. Birçok kuruluş, Y kuşağının kendilerine farklı bakış açısı kazandırmasını bekliyor.

25.09.2014 22:33:120
Paylaş Tweet Paylaş
Y kuşağını cezbetme yarışı
İş dünyasında Y kuşağı nüfusu hızla artıyor. Bugün Akbank ’ta çalışan nüfusun yüzde 60 ’ı Y kuşağından. Yıldız Holding ’de bu oran yüzde 65, BSH’da yüzde 5 7, TAV’da yüzde 42. Önümüzdeki 10 yıl içinde X kuşağının işteki ağırlığının önemli ölçüde azalması beklenirken geleceğe Y kuşağı şekil verecek. İşte bu nedenle bugünlerde şirketler, bu kuşağı anlama ve cezbetme yarışında.

1980-2000 yılları arasında doğdular. Türkiye’de ekonominin nispeten geliştiği bir dönemde büyüdüler. Çok kanallı TV ile yetiştiler. İnterneti tanıyıp hemen adapte oldular. Teknolojiyle birlikte hayat çevrelerinde çok hızlı akıyor, ilgileri ve zevkleri çok çabuk değişebiliyor. Sadakat anlayışları bir önceki kuşaktan farklı.

Beklentileri de çok yüksek olduğundan kolay tatmin olmuyorlar. Fikirlerini rahatlıkla ortaya koyabiliyor ve kendi görüşlerinin mutlak sorulmasını istiyorlar. Daha girişimci ve hırslılar. Hemen sorumluluk alıp kendilerini ispat etmenin peşindeler. İş hayatında çabuk yükselmeyi bekliyorlar.

Uzmanlar özetle Y kuşağını böyle tanımlıyor. Bugün Türkiye nüfusunun yüzde 20’sini 1980 sonrası doğan bu kuşak oluşturuyor. İş dünyasında ise Y kuşağı nüfusu hızla artıyor. Farklı sektörlerden şirketlere baktığımızda da bunu net olarak görebiliyoruz.

Akbank’da Y kuşağından yaklaşık 10 bin çalışan yer alıyor. Bu da toplam çalışan sayısının yüzde 60’ını oluşturuyor. Bankada Y kuşağı nüfusunun her yıl arttığını belirten Akbank İnsan Kaynakları ve Stratejiden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Burcu Civelek Yüce, “Bu elbette genel olarak Y kuşağının iş hayatında giderek artan varlığının da bir yansıması” diyor.

Diğer şirketlerdeki çalışan nüfusundaki Y kuşağı oranı da bu durumu doğruluyor. Erbakır’da toplam çalışan nüfusunun yüzde 74’ünü, Migros’da yüzde 72’sini, Finans-bank’ta yüzde 71’ini, Yıldız Holding’de yüzde 65’ini, BSH’dayüzde 57’sini ve TAV’da yüzde 42’sini Y kuşağı oluşturuyor.~

Önümüzdeki dönemde bu oranların daha da artması bekleniyor. Egon Zehnder Yönetici Ortağı Murat Yeşildere, henüz 90'lı yıllarda doğanları iş hayatında görmeye başlamadığımıza dikkat çekiyor, “Eğitim hayatlarını tamamladıkça bu kesim de iş hayatında daha çok görülecek ve önümüzdeki 10 yıl içinde Y kuşağının oransal çoğunluğu da sarsılacak” diyor.

BEKLENTİ YÜKSEK
İş dünyasında gelecek Y kuşağının görünüyor. Peki Y kuşağı iş dünyası açısından nasıl bir gelecek vadediyor? Uzmanlar, bu kuşakla birlikte iş dünyasının önemli bir dönüşüm geçirmek üzere olduğu görüşünde. Y kuşağı etkisiyle işbirliklerinin, birlikte iş yapmanın ve ortaklıkların artmasını bekliyorlar.

Ofis dışında çalışma pratiğinin çeşitlenerek güçlenmesi, ekran karşısında sanal birlikteliklere yönelimin artması da yine Y kuşağı ile birlikte gerçekleşeceği tahmin edilen gelişmelerden. MCT Genel Müdürü Tanyer Sönmezer, ayrıca Y kuşağının talebiyle iş dünyasında geri bildirim hızının artacağını, hiyerarşik organizasyonların da sallanacağını söylüyor. Abago Talent Consulting Kurucu Genel Müdürü Ebru Coş, bu yeni kuşağın güçlü insan ilişkileri ve yenilikçi fikirleriyle iş dünyası için önemli bir kazanç olacağını ifade ediyor.

Şirketlerin yeni kuşaktan beklentileri de yüksek. Birçok kuruluş, Y kuşağının kendilerine farklı bakış açısı kazandırmasını bekliyor. Yeni kuşakla birlikte daha hızlı, dinamik ve interaktif bir yapıya geçileceğini düşünüyorlar.

Hiyerarşiye karşı ve otoriteyi sorgulamaktan çekinmeyen bir kitleyle çalıştıklarını belirten Doğa Koleji Genel Müdürü Uğur Gazanker, “Bu da kurumların giderek geleneksel çalışma yöntemlerinden ayrılıp, sağlıklı iletişimi olan ortamlara dönüşmesini sağlıyor. Sürekli büyüyen yapımızda gelişime meraklı, çabuk adapte olan, enerjisi yüksek ve yaratıcılıklarıyla kuruma yeni bakış açıları kazandıran bireylerle çalışmak bizi mutlu ediyor” diyor.

BSH İnsan Kaynakları Direktörü Ahmet Aksoy da Y kuşağının değişime ayak uydurmak konusunda kendilerini ileriye taşıyacağını ifade ediyor. “Süreçlerle yönetilen bir şirket olsak da bireylerin ve farklı bakış açılarının katkısını göz ardı edemeyiz. Bu sebeple Y kuşağının bizim için ne kadar önemli olduğunun bilincindeyiz” diye konuşuyor.~

KORKUTAN ÖZELLİKLER
Her ne kadar şirketler Y kuşağından büyük beklentiler içinde olsalar da bu kuşağın onları endişelendiren özellikleri de var. Bu özelliklerin başında da aşırı özgüven, benmerkezcilik, özgürlüğe aşırı düşkünlük, dikkat eksikliği, sabırsızlık ve eleştiriye karşı tahammülsüzlük geliyor.

Anadolu Efes İnsan Kaynakları Direktörü M. Adnan Aktan, Y kuşağının kendine duyduğu aşırı güvenin benmerkezciliğe dönüştüğünü ve bunun da takım çalışmasını zedelediğini belirtiyor. “Aynı şekilde yine Y kuşağının bir diğer özelliği olan ‘özgürlüğe aşırı düşkünlük’ ise yaratıcılığın kaçınılmaz bir girdisi iken, öte yandan tam zamanlı çalışma koşullarına uyumda sıkıntı yaratabiliyor. Olaylara sorgulayıcı bir şekilde yaklaşımları olan bu kuşağın verilen işi ezbere kabul etmeleri mümkün değil.

Karşımızdaki sorgulayan jenerasyonun bu özelliği bizim de kendimizi ve yapılan işleri sorgulamamıza sebep olurken, bunun zamanlamasını ve dozunu iyi ayarlamak gerektiğini unutmamak gerekir” diyor.

Arzum İnsan Kaynakları Müdürü Selçuk Dörtkaya’ya göre bu kuşak sorunları kendi başına çözmek için yeterli gayreti göstermiyor. Sorunla karşılaştıklarında otoritenin desteğini bekliyorlar. Yeşim Tekstil İnsan Kaynakları Yöneticisi Özlem Şenkoyuncu da aynı noktaya değiniyor. Y kuşağının zorluklar karşısında çabuk pes etmesinin şirketler için dezavantaj olduğunu söylüyor.

TurkNet İnsan Kaynaklarından Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Şermin Yılmaz da Y kuşağının kariyer basamaklarını hızla ilerlemek istediğini, bu gerçekleşmeyince mutsuz olduğunu anlatıyor.~

DİNAMİK ORTAMLAR
Y kuşağı iş dünyasını dönüştürüyor, şirketler geleceğin bu kuşakta olduğunu biliyor. Bu nedenle şirketler cephesinde Y kuşağını cezbetme yarışı yaşanıyor. Uzmanlar bu noktada özellikle gençlere en iyi olanağı sunan, esnek çalışma saatlerine, güçlü motivasyon araçlarına, kariyer planlamasına sahip şirketlerin ön plana çıktığını belirtiyor.

Yenibiris.com Yönetim Kurulu Üyesi Kamil Özörnek, tüm bunların yanında özellikle sosyal sorumluluk alanında görünürlüğü yüksek, sürdürülebilir projeler yürüten şirketlerin de onları cezbetmede avantajlı olduğunu söylüyor.

Şirketlerdeki uygulamalara baktığımızda tüm bunlardan birer parça görmek mümkün. Anadolu Efes, Ykuşağı çalışanlarını motive etmek ve günlük koşuşturmacadan uzaklaşmalarını sağlamak amacıyla 3 yıldır “WebyEfes” adını verdiği bir portalı kullanıyor. Şirket ayrıca fotoğrafçılıktan çikolata yapımına kadar çeşitli alanlarda kurslar düzenliyor, konser ve tiyatrolara indirimli biletler alıyor.

Arzum da Y kuşağı için çalışma ortamını sürekli dinamik tutmaya çalışıyor. Şirketin özellikle sosyal ak-tiviteler anlamında aktif olma çabası var. Arzum İnsan Kaynakları Müdürü Selçuk Dörtkaya, “Böylece farklı ilgi alanlarına hitap ederek, iş ortamındaki monotonluğu ortadan kaldırmaya gayret gösteriyoruz” diyor.

Akbank, “Switch” adını verdiği tersine mentorluk programıyla gençlerin dünyasını ve beklentilerini yakından tanımaya çalışıyor. Program kapsamında beş genel müdür yardımcısı yeni kuşaktan sosyal medya, yeni nesil bankacılık ve Y kuşağı müşteriler gibi alanlarda fikir alıyor.

MOTİVASYON YÖNTEMLERİ
Doğa Koleji de sürekli takdir bekleyen, sorumluluk almaya hevesli Ykuşağı için kurum içi iletişimi artırmaya yönelik eğitim programları düzenliyor. Her bir çalışan için de kariyer haritası çizip, buna yönelik çalışmalar yapıyor. Avea, “Aveamasters” adını taşıyan programıyla Y kuşağının kariyer planlarına ve kişisel gelişimine katkıda bulunmaya çalışıyor. TAV Havalimanları, yenilikçi fikirlerin ödüllendirilmesine yönelik Ideaport sistemini uyguluyor. Y kuşağıyla çalışan yöneticilere de belirli periyotlarda eğitimler veriyor.~

Finansbank, Y kuşağının kendi kariyer yolunu çizmesi için “Kariyer Mimarisi” programını uyguluyor. Bu kapsamda banka kariyerine farklı bölümlerde devam etmek isteyen çalışanlarını destekliyor. Mercedes Benz, genç çalışanlarının iş ve özel yaşam dengesi kurmasını kolaylaştırmak için esnek çalışma fırsatı tanıyor. Mercedes Benz İnsan Kaynakları Müdürü Salih Ertör, “Bu uygulamayla çalışma arkadaşlarımız, çalışma zamanlarını bireysel olarak yönetiyor” diyor.

Migros, Y kuşağının ilgisini çekmek için Migros Perakende Akademisi’ni hayata geçirdi. Akademinin öncelikli amacı çoğunluğu Ykuşağından olan çalışanların gelişim süreçlerinde söz sahibi olmalarına olanak sağlamak. Yeşim Tekstil’de yöneticiler Y kuşağını motive etmeye yönelik çeşitli etkinlikler organize ediyor. Yeşim Tekstil İnsan Kaynakları Yöneticisi Özlem

Şenkoyuncu bu etkinliklerden bazılarını şöyle anlatıyor, “Örneğin Nike ve Hugo Boss müşterilerimizin yer aldığı Business Unit 1 ’in düzenlediği ‘Çılgın Parti’ etkinliğinde herkes en çılgın kostümü getirip giydi ve en çılgın giyinen 3 kişi seçilerek ödül verildi. Burberry, Esprit ve Marks&Spencer müşteri grubumuzun yer aldığı Business Unit 5 çalışanları bir sivil toplum örgütü yararına çocukların dileklerini gerçekleştirdi.”

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz