10 otomobilden 7'si Bursa'da

Bursa, krizde yüzde 20 daralarak 9,3 milyar dolara inen ihracatını 2010 yılında yüzde 17 artışla 10,6 milyar dolara çıkardı

1.06.2011 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
10 otomobilden 7'si Bursa'da


Bursa Ticaret ve Sanayi Odası (BTSO) Meclis Başkanı İlhan Parseker, "Türkiye'nin ihracatı yüzde 22'den fazla artarken, Bursa'nın ihracat artışı yüzde 7'de kaldı. Otomotiv dışında bütün sektörlerin ihracatında ciddi artışlar var" diyor. Türkiye'de üretilen 10 otomobilden 7'si Bursa'da üretiliyor. Bursa sadece otomotivde değil sebze-meyve, tekstil ve makine sektöründe de dünya liginde adından söz ettiren şehir oldu. Bursa'dan yaş sebze-meyve ihracatı olduğu gibi, dondurulmuş gıda ürünü ihracatı da yapılıyor. Özellikle ihracat açısından hızla büyüyen bir diğer sektör de makine ve metal sektörü. Sektör, şu an Bursa'da mal çeşitliliği ile 50'den fazla ülkeye ürünlerini ihraç ediyor. Tekstil makineleri, ambalaj makineleri, CNC hidrolik pres, hidrolik makas ve ağır makineler üretim ve ihraç kalemlerinin önemli bölümünü oluşturmakta. Aynı zamanda metal sanayinde büro ekipmanları, sanayi ekipmanları ve otomobil yan sanayi hammaddesi olarak metal işleme de hatırı sayılır şekilde büyümeye devam ediyor. Bursa Ticaret ve Sanayi Odası (BTSO) Meclis Başkanı İlhan Parseker, "Türkiye otomobil üretiminin yüzde 70'i, kamyonet üretiminin yüzde 47'si, küçük kamyon üretiminin yüzde 15'i, minibüs üretiminin yüzde 16'sı, büyük kamyon üretiminin yüzde 6'sı, otobüs üretiminin ise yüzde 2'si Bursa'da kurulu fabrikalarda yapıldı" diyor. TOBB Yönetim Kurulu Yönetim Kurulu Sayman Üyesi ve Bursa Ticaret ve Sanayi Odası (BTSO) Meclis Başkanı İlhan Parseker sorularımızı şöyle yanıtladı:

Bursa ekonomisinin Türkiye açısından önemi nedir? Türkiye sıralamasında il, hangi verileriyle ön planda yer alıyor? İlin gelişmişlik oranı nedir, gelişme ve büyüme anlamında nasıl bir performans ortaya koyuyor?
- Türkiye'nin sanayi başkenti olarak artık kabul görmüş kentimize ait sayısal verilerle ekonomideki payını anlatmadan önce, Bursa'nın Türk sanayinin gelişiminde kader belirleyici rol oynadığını söyleyebilirim. Bu ne demek? Türkiye'nin ilk organize sanayi bölgesini kurmaya cesaret etmek demek, ipeğiyle, tekstil ve konfeksiyonuyla, günümüzde akıllı tekstiliyle uzun yıllar ekonomiyi ayakta tutan sektörü doğurmak ve büyütmek demek. Otomotiv gibi yüksek teknoloji, Ar-Ge ve nitelikli işgücü gerektiren bir sektörde iddialı olabilmek demek. Yani, Bursa, biraz sonra vereceğim verilerden çok daha fazla anlam taşıyor, Türk sanayinin gelişimi açısından... Sayısal verilere geçecek olursak Bursa bugün Türkiye'nin 4'üncü büyük kenti, 2'nci büyük ihracatçısı konumunda.2010 itibarıyla yaklaşık 29,4 milyar dolarlık bir ekonomi büyüklüğüne sahip olduğunu öngörüyoruz. Bursa'da kişi başına düşen milli gelir, tahmini 11 bin dolarla Türkiye ortalamasının yüzde 10 üzerinde. Kayıtlı ekonomide önde gelen illerden biriyiz. Türkiye'nin ihracatının yüzde 9,4'ü kentimizden yapılıyor. Ülkenin otomotiv, makine, tekstil ve gıda üretim merkeziyiz. Türkiye'de üretilen motorlu araçların yarısı Bursa orijinli. Bursa'da 250'den fazla işçi çalıştıran şirket sayısı 364. Türkiye'nin 500 büyük sanayi kuruluşunun 29'u Bursa merkezli. Ülkenin sentetik iplik üretiminin yüzde 75'i, dondurulmuş gıda üretiminin yüzde 61,5'i, meyve suyu üretiminin yüzde 26'sı, salça üretiminin yüzde 60'ı ve sofralık zeytin üretiminin yüzde 60'ı kentimizde gerçekleşiyor.~

Şu anda Bursa ekonomisi ne durumda? Son bir yılda il ekonomisinde yaşanan en önemli değişimler neler oldu?
- Küresel ekonomiye yüksek entegrasyonumuz nedeniyle krizi daha derinden hissettik. Ancak, 2010 itibarıyla kriz öncesi seviyeyi yakaladık. Krizde yüzde 20 daralarak 9,3 milyar dolara inen ihracatımız 2010 yılında yüzde 17 artışla 10,6 milyar doları buldu. Kriz öncesi, Mayıs 2008'de sigortalı çalışan sayımız 488 bindi. Bu rakam, krizde 406 bine kadar indi. 2010 sonunda yeniden 485 bini bulduk. Hemen tüm sektörlerde kriz öncesi üretim düzeyi yakalandı. Örneğin, otomotivde yüzde 20'lik bir üretim artışı ile 644 bin araç ürettik. Yeni açılan şirket sayısı yüzde 15 arttı, kapanan şirket sayısı yüzde 23 azaldı. BTSO olarak hazırladığımız girişimci güven endeksi, tarihi zirveye çıktı. Temel olarak 2011 yılı da iyi gidiyor. Sadece otomotiv sektöründen kaynaklanan bir ihracat sıkıntımız var. İlk 4 ayda Türkiye'nin ihracatı yüzde 22'den fazla artarken, Bursa'nın ihracat artışı yüzde 7'de kaldı. Otomotiv dışında bütün sektörlerin ihracatında ciddi artışlar var.

Bursa'nın lokomotif sektörleri ve bu sektörlerde gösterdiği 2010 performansından bahseder misiniz?
- Özellikle tekstil ve konfeksiyon, otomotiv ana ve yan sanayi, makine-metal eşya ve gıda sanayi, Bursa'nın imalat sanayinin temel belirleyicisi konumunda. Otomotiv sektörünün kalbinin attığı merkez olması açısından ve Tofaş-Fiat, Oyak-Renault, Karsan-Peugeot gibi dev otomotiv üretim tesislerini bünyesinde barındıran Bursa, Türkiye'nin Detroit'i pozisyonunda. Bugün Bursa'da binek tipi otomobil, kamyonet, minibüs-midibüs ve kamyon üretiminin gerçekleştirildiği 3 tane araç üretim fabrikası mevcut. Bursa'da motorlu kara taşıtları için de çok sayıda parça ve aksesuar imalatı yapılıyor. Bursa'da bu sektör, imalat sanayi içerisinde, gerek üretim çeşitleri, gerekse üretim miktarları açısından hayati öneme sahip demek yanlış olmaz. 2010 yılında Bursa'da, geçen yıla göre yüzde 19,5 oranında artışla 644 bin 57 adet araç üretildi. Bu dönemde Türkiye'de üretilen toplam otomobillerin yüzde 70'i, kamyonetlerin yüzde 49'u, küçük kamyonların yüzde 13'ü, büyük kamyonların yüzde 4'ü ve minibüslerin yüzde 11'i Bursa'daki üç fabrika tarafından üretildi. Toplamda ise 2010 yılında Türkiye'de üretilen toplam araçların yaklaşık yüzde 59'u Bursa'da üretildi. 2011 yılı ilk üç ayda Bursa araç ��retimi ise, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 7 oranında artış göstererek büyük bir başarı yakaladı. Bu dönemde Türkiye otomobil üretiminin yüzde 70'i, kamyonet üretiminin yüzde 47'si, küçük kamyon üretiminin yüzde 15'i, minibüs üretiminin yüzde 16'sı, büyük kamyon üretiminin yüzde 6'sı, otobüs üretiminin ise yüzde 2'si Bursa'da kurulu fabrikalar tarafından üretildi. Toplamda ise 2011 yılı ilk üç ayda Türkiye'de üretilen toplam araçların yüzde 58'i Bursa'da üretildi. Bursa'da tekstil ve konfeksiyon sektörü, pamuklu dokuma, suni ve sentetik iplik üretimi, yünlü dokuma, fantezi iplik üretimi, örme ve trikotaj, havlu, boya-apre-emprime, konfeksiyon, hazır giyim şeklinde alt sektörlere ayrılmış durumda. Tekstil sektörü geçmişten günümüze, Bursa'nın geleneksel endüstri dokusunda, odak sayılabilecek bir görünüm sergilemekte. Emek yoğun bir sektör olması sebebiyle de Bursa istihdamını sırtlayan sektör konumunda bulunuyor.

Bursa'nın yatırımcıya sunduğu olanaklar neler? İl hangi açılardan yatırımcı için cazip?

- Yabancı yatırım açısından 4'üncü büyük kent konumunda Bursa. Bursa ekonomisindeki önemli taşlardan biri de 2001 Mayıs ayında faaliyete geçen Bursa Serbest Bölgesi. Odamız öncülüğünde, toplam 40 milyon dolarlık bir yatırımla Gemlik'te kurduğumuz Bursa Serbest Bölgesi, halen 175 şirketin faaliyet gösterdiği, 6 bin 369 kişiye istihdam sağlayan modern bir endüstri merkezi olma özelliğini taşıyor. BUSEB'in ticaret hacmi 2010 yılında, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 5,7 oranında artarak 1.312 milyon dolar olarak gerçekleşti.

Son yıllarda Bursa'nın gündemindeki en önemli olaylar ve projeler neler? Bursa'nın sanayi ve ekonomisine yön verecek en önemli projeleri bizimle paylaşır mısınız? Bu projeler tamamlandığında ilde nasıl bir değişim yaşanacak?
- Bursa bilindiği gibi ipekböcekçiliği ve karoserciliğine dayanan köklü geçmişiyle tekstil ve otomotivde bugünün lider kenti konumuna gelmiştir. Ancak çağımız teknoloji çağı, dolayısıyla yüksek teknolojili ve katma değeri yüksek ürünler üretecek şekilde tüm sektörlerimizin dönüşüm zamanı gelmiş de geçiyor bile... Son yıllarda iş dünyası bunun farkında, mesela savunma sanayi bu nedenle yeni ilgi alanımız. Türkiye'nin en güçlü makine imalat kabiliyeti kentimizde. Bu avantajı, dev bir savunma sanayi kurmak için dönüştürebiliriz. Enerji sektöründe, özellikle yenilenebilir enerjide ciddi yatırımlarımız var. Bursa'nın 2023 vizyonunda enerjide dışa bağımlılığı azaltma hedefi çok önemli. Organize sanayi bölgelerimizde sıfır atık yönetimine geçmemiz, atıklardan enerji üretmemiz lazım. Elektronik, var olabileceğimiz bir başka sektör. Sanayi tabii ki önemli, ancak bir kentin toplam yaşam kalitesinin yükselmesi için başka kaldıraçlara da ihtiyaç var. Bursa'nın bu anlamda çok ciddi eğitim ve sağlık yatırımlarına ihtiyacı var. Yatırımcılara, bu iki alanı özellikle tavsiye ediyorum. Bursa gibi doğası ve termal kaynakları güçlü bir kent için turizm sektörü elbette çok gözde. Son 2 yılda Bursa'da Hilton, Sheraton gibi zincir otel ve spa merkezi konseptinde yaklaşık 20 turizm yatırımı yapıldı ve bazıları halen devam ediyor. Sayın Valimiz fiehabettin Harput, bu konuda tüm gönüllülüğünü ve yetkilerini Bursa'nın hizmetine sunmuş durumda. Bu çabaların sonuç vereceğine inanıyoruz.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz