"Çandarlı hayali gerçek oluyor"

İzmir Deniz Ticaret Odası Başkanı Geza Dologh, yıllardır bir hayal olarak kalan Çandarlı Limanı'nın pratiğe geçmek üzere olduğunu belirtiyor.

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Çandarlı hayali gerçek oluyor

İzmir'den 100 km uzakta bulunan Çandarlı Limanı'nın Alsancak Limanı'na rakip olmayacağını söylüyor ve "Yakında Ulaştırma Bakanlığı tarafından dalga kıran ihalesi yapılacak Çandarlı, bir aktarma limanı olacak" diyor. İzmir ihracat açısından önemli bir liman kenti. Ancak varolan potansiyelinden yeterince yararlanamıyor. İzmirliler yıllardır Alsancak Limanı'nın özelleştirilmesi konusunu konuşuyor. Herkes varolan limanın yetersiz olduğundan, yük gemilerinin günlerce açık denizde beklediğinden, vinçlerin eskimesi nedeniyle içerde verilen hizmetin aksadığından bahsediyor. Peki çözüm ne? Özelleştirme mi? 2007 yılının mayıs ayında gerçekleştirilen ihale de Danıştay'ın geç karar vermesi sonucu hayata geçirilemeyince, tekrar başa dönüldü. Şimdi de Çandarlı limanı konuşuluyor. Bütün bu gelişmeleri yakından takip eden İzmir Deniz Ticaret Odası Başkanı Geza Dologh, gelinen noktada İzmir'in çok şey kaybettiğini söylüyor ve şehrin geleceği konusundaki sorularımızı şöyle yanıtlıyor;

İzmir Alsancak Limanı'nın özelleştirilmesinde son durum nedir?
- Ege Bölgesi ve Türkiye ekonomisine büyük katkısı olan Alsancak Limanı ile ilgili gelişmeleri yakından takip ettik. Büyük umutlarla beklenen ihalede hüsran yaşandı ve aslında kaybeden sadece İzmir değil, bütün Türkiye oldu.
Alsancak Limanı'nın özelleştirilmesi yaklaşık 3 yıldır gündemimizdeydi. Ama maalesef fiyaskoyla sonuçlandı. Nedeni ise uzun bir süre önce açılan dava hakkında Danıştay'ın 20 ay boyunca karar verememesi. Aslında İzmir Alsancak Limanı 30.12.2004 tarihinde diğer TCDD limanları ile birlikte Özelleştirme Yüksek Kurulu kararı ile özelleştirme programına alındı. 04.01.2006 tarihinde de ihaleye çıkıldı. Alsancak Limanı ihalesi 2007 yılının mayıs ayında gerçekleşti ve 1 milyar 275 milyon dolara Global-Hutchison ve Ege İhracatçı Birlikleri Ortak
Girişim Grubu 49 yıllığına kazandı. Ancak ihalenin ardından Liman-İş Sendikası ile Mümtaz Soysal'ın başkanlığını yaptığı Kamu İşletmeciliğini Geliştirme Merkezi Vakfı, ihalenin iptali ve yürütmesinin durdurulması istemiyle Danıştay'a dava açtı. İşte bu mahkeme süreci uzadıkça uzadı, en sonunda 9.1.2010 tarihinde konsorsiyum, Özelleştirme İdaresi Başkanlığı'nm ek süre talebini reddetmesi üzerine 15 milyon dolarlık teminatı yakarak ihaleden çekildi. Bu ihalenin gerçekleştiği 2007 yılında dünyada kriz yoktu. Likiti bol bir piyasa vardı, o şirket de yatırım için çeşitli planlar yapmıştı. Şimdi ise olayın üzerinden bir ekonomik kriz geçti, şartlar değişti. Konsorsiyumda yer alan Hong Kong'lu firma dünyanın ön büyük ilk iki firmasından biriydi ama belki de planları değişti ve ihaleden çekildi. İşte bu sebeple ben diyorum ki kararın iyisi kötüsü olmaz. Önemli olan bir karar vermek, geç gelen adalet adelet değildir.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz