ANA FİKİR Anlamlı
pazarlama, müşterilerle
temas kurmak için çığır açan
strateji!
Eski rahatsız edici
pazarlama modeli artık işe
yaramıyor. Müşteriler zamana
uyum sağlıyor. Kör gözüm
parmağına tarzı mesajları
artık dinlemiyorlar. Bunun
yerine satın aldıkları
markalardan ve kendilerine
ulaşmaya çalışan pazarlama
yöntemlerinden anlam
bekliyorlar.
Pazarlama stratejisti Bob Gilbreath’in yeni ve taze
kavramı olan “anlamlı pazarlama”, doğrudan ve izinli
pazarlamayı izleyen ilerleme sürecinde bir sonraki
evrimsel adımı temsil ediyor. Bu çığır açan yöntem,
müşterilerin ilgisini çekiyor ve onların hayatlarına
değer katarak sizinle iş yapmalarını sağlıyor. Bir ürünü
ya da hizmeti zorla dayatmak yerine anlamlı
pazarlama, müşterilere satın almanın dışında değerli
bir şeyler sunuyor.
Pazarlamanın Bir Sonraki Evrimi’nde Gilbreath,
insanların yeni zamana ayak uydurdukları bir
dönemde boşlukta kalan noktaları dolduracak, yeni
bir devrimci yaklaşımı ortaya koyuyor. Gilbreath, şu
an gündemde olan pazarlama devrimini ve bunu
yönlendiren etkili güçleri de inceliyor.
BU KİTABA NEDEN İHTİYACINIZ VAR?
Bu kitap, mevcut pazarlama devriminde hayatta kalmanız ve
güçlenmeniz için size kılavuzluk yapıyor.
ANLAMLI PAZARLAMA NEDİR?
Pazarlamanız bir anlam taşıdığında insanlar sizinle değerli
algıladıkları bir değişim ilişkisi içine girer. Ama bu ilişki sadece
başlangıç değildir. Ürününüz ya da hizmetiniz ne olursa olsun
pazarlamanız anlamlıysa bunun kendisi insanların hayatına bir değer
ekler, insanlar sattığınızı hemen alsın ya da almasın. Pazarlamanın
kendisi üründen ya da hizmetten bağımsız olarak insanlar için bir değer
taşır.
Hata yapmayın: Anlamlı pazarlama ne sevabına pazarlama ne de
nedenli pazarlamadır (bu ikincisi kesinlikle anlamlı olabilirse de).
Elbette ürünler ortaya çıkarmak ve para kazanmak hala esas amaçtır ve
genellikle istenen sonuçtur. Eğer bu olmazsa pazarlama da yok
demektir.
~ ANLAMLI PAZARLAMA NE İŞİNİZE YARAYABİLİR
Doğrudan pazarlama, yoğun posta gönderimleri, daha ucuz
postalama malzemeleri ve kısmen de ilk bilgisayarların kullanımı
sayesinde 1950’lerde oldukça yaygın biçimde benimsendi. Tüketiciler
için posta ya da telefon yoluyla doğrudan pazarlama ilave bir katma
değer yarattı; daha geçerli mesajlar, teklifler sundu ve bazı pazarlama
adımlarını yok sayma özgürlüğü sağladı. Ama sektör insanların telefon
numaralarını ve posta kutularını daha başlangıçtan istismar etti. ‘Junk’
posta kavramının 1954’e kadar uzandığı konusunda şüpheniz olmasın.
İzinli pazarlama, pazarlama yaklaşımına dair “anlat ve sat”
geleneğine göre bariz bir gelişmeyi temsil etmekteydi. Ama tüketicilerin
arzusunu ve motivasyonunu ateşledikçe işlerimizi daha zor hale getirdi.
Anlamlı pazarlama, müşterinin vazgeçmesinin panzehiridir; satın
almadan bağımsız olarak insanların yaşamına değer ekler ki bu da
karşılık olarak onlarla iş yapmanın ve sadakatlerini kazanmanın yolunu
büyük ölçüde açar. Genellikle bir ürünün satışında üründen çok
pazarlama daha anlamlıdır.
Doğrudan pazarlama
1. Hedefli bilgiyi kullanarak tüketiciye doğrudan yaklaşın.
2. “İstesem de istemesem de reklam evime kadar ulaşıyor.”
3. “Anlat ve sat” monoluğu
4. Rahatsız etme
5. Normale odaklanma
İzinli pazarlama
Bridge
Worldwide’daki ve müşterilerimizle ilgili düzinelerce diğer başarılı
projelerdeki araştırmalar, insanların sizin pazarlama tarzınızı ne kadar
anlamlı bulurlarsa sattığınız şeyi almaya o kadar istekli hale geldiğini,
size yatırım konusunda daha duygusal olduklarını ve sizin sözünüzü
yayma konusunda daha motive olduklarını göstermektedir. Bu da
müşterilerinizin hayatlarını, cironuzu ve genel olarak dünyayı daha iyi
hale getirdi��iniz anlamını taşımaktadır.
Anlamlı olmanın değerini göstermenin en iyi yolu, emsalsiz ama
istikrarlı bir süreç izleyen öncü markalara derinden bakmaktır. Dove,
Nike, Burger King ve Uyuşturucusuz Amerika için Ortaklık, bu yeni
yaklaşımı gerçekten açık yollarla hayata geçiren büyük markalara
örnektir.
Kopuklukları ortadan kaldırmışlar ve insanların katılmayı seçeceği,
çeşitli inovatif platformlarda onlarla temas kuracağı bir pazarlama
yaratmış ve hedefledikleri insanları hem nitelik hem de nicelik
bakımında olumlu etkileyen başarılı kampanyalar ortaya koymuşlardır.
ANLAMLI PAZARLAMACILARIN BİLDİĞİ NEDİR?
1. Anlamlı pazarlamacılar asla zorlamaz. Olası müşterilerin toplam
hayatında henüz karşılanmamış ihtiyaçlarını dürten ve onları çeken bir
pazarlama tarzı yaratırlar.
2. Anlamlı pazarlamacılar, dört temel ihtiyacın önemli bölümünün
halen almakta olduğumuz ürün ve hizmetler tarafından zaten
karşılandığını bilir. Ama bu, o temel ürünleri pazarlayanların anlamlı
pazarlama yaratamayacağı anlamına gelmez. Eğer bir mal satıyorsanız,
anlamı ürününüzü aşan, yaratıcı pazarlama yaratma ihtiyacınız ve
fırsatlarınız sınırsızdır.
3. Pazarlamacıların bizzat kendileri tüketicilerin hayatlarını
geliştirmeli ve satmayı amaçladığı ürün ya da hizmetten bağımsız
olarak, insanlar onu satın alsa da almasa da içsel bir değer içeren bir işi
tamamlamalıdır.
4. Daha fazla anlam = daha fazla para. (Denklemin uzun hali
şöyledir: Daha fazla anlam = daha fazla sadakat = daha yüksek fiyatlar
= artan satışlar, ama net sonuçlar aynıdır.)
~ ANLAMLI ÇÖZÜMLER
Sadakat programları pazarlamacılara hem bire bir pazarlama
platformu hem de değerli veri sunarak bir markanın algılanan değerini
artırır.
Anlamlı sadakat programlarını anlamsız olanlardan ayırmak, eğer
aşağıdaki birkaç anahtar kurala yoğunlaşırsanız, bir uzay bilimi değildir:
Yapın
- Kârın yüzde 80’ini oluşturan yüzde 20’lik müşteri kesimine
odaklanın.
- Çabalarınıza kılavuzluk etmesi için bireysel müşteri verilerini
kullanın.
- Erişilmesi kolay ve uzun vadeli ödülleri bir araya getirin.
- Programlara girişi, anlamayı ve dahil olmayı kolay hale getirin.
- Daha fazla satın almayı ve ağızdan ağza yayılmayı teşvik etmek
için görünür statü ödülleri oluşturun.
Yapmayın
- Sadakatsiz olanı ödüllendirmeyin.
- Hacmi kârın önüne koymayın.
- Verebileceğinizin üstünde vaatlerde bulunmayın.
- Çok fazla uyarı almadan ve geri satın alma noktasına gelmeden fişi
çekmeyin.
ANLAMLI BAĞLANTILAR
Viral videolar yoluyla gerçekten sıra dışı başarı elde etmek
gerçekten zordur ve bu aracın doğası itibarıyla buna az rastlanır.
İnsanlar, pazarlamacıların gerçek niyetlerini gizlemeye çalışan videolar
hakkında giderek daha hassas ve kinik hale geliyor. Ve pazarlama
amaçlı bir video cazibe yarattığında bile bu, işinizi başarıyla
oluşturabileceğiniz anlamına gelmez. Marka ve ajans ekipleri için bazı
pratik kurallar şöyledir:
1. Eğer risk almaya istekli değilseniz başlamayın. Her başarılı viral
video, bir sınırı zorlar; ister yasal olsun isterse markanın temel kılavuz
çizgileri. Gerekli insanlardan ihtiyaç duyduğunuz desteği önceden alın.
2. Küçük bir prodüksiyon bütçesine bağlı kalın. Bankayı batırmayın,
unutmayın iddianız uzun süreli. Ve düşük değerli prodüksiyonlar daha
fazla meşru kabul görür. Başka bir deyişle eğer videonuz iyi görünmez,
iyi hissettirmez ve hile kokmazsa daha iyi tepki alırsınız
3. Markanızı mümkün olduğu kadar dikişsiz biçimde entegre edin.
Eğer markanızı bir şekilde eyleme geçiremezseniz, tüm çaba boşa
gidecektir.
Ama bunu zarif bir biçimde yapmayı unutmayın. Aksi halde
reklamcılık alanındaki kendi kutsal alanlarına sızmaya çalıştığınızı
düşünecek olan sosyal ağlar işinize taş koyacaktır.
~ MARKANIZI BİR TURİSTİK ÇEKİM MERKEZİNE DÖNÜŞTÜRÜN
Ekonomik süreçte diyelim ki bir rulo tuvalet kağıdı almak için bir
markette durursunuz, ama markaların keyfini yaşamak için markalardan
oluşan ürünlere sahip yerleri tercih edersiniz. Evet, markalı yerlerin
amacı da satış yapmaktır, ama tecrübe hatırlanabilir ve tatmin edici
olacaksa ekip esasen kendisini satacaktır.
Eğer tampon bir marka pazarlama harcamalarının 4 katı geri dönüş
elde edebiliyorsa elbette sizin markanız da toplumsal alanda başarılı
olmanın bir yolunu bulabilir.
Aşağıda her türden şirketin markalarıyla ve kurumlarıyla müşteriler
arasında sosyal bağlantılar yaratarak fayda elde etmesinin 5 yolu yer
almaktadır:
1. Ürün ya da hizmetiniz için değer denklemini geliştirin.
2. Niş bir hayran grubu temelinde sadakat oluşturun.
3. Daha düşük maliyetle daha iyi hizmet sunun.
4. Olumlu bir ağızdan ağza yayılma sağlayın.
5. Mevcut ürünleri geliştirmek ve yenilerini çıkarmak için içgörü
kazanın.
Müşterilerinizle içten bir bağlantıyı biçimlendirmek için en büyük
hayranlarınızdan biri siz olmalısınız; böylece ürününüzü veya
hizmetinizi dillendirmek kolay hale gelir. Ekonomi okullarında
öğrendiklerinizin aksine, günümüzün başarılı pazarlamacıları sahne
gerisinde durmamaktadır –müşteriler yüz yüze temasa olumlu tepki
vermekte ve bu da genellikle markaya hatırlanabilir bir yüz ya da
şahsiyeti eklemektedir.
İnsanlar ve markalar (ve bunların arkasındaki insanlar) arasında
güçlü bağlantılar kurarak, pazarlama bir ürünü daha ilginç, daha değerli
hale getirebilir ve uzun vadeli sadakati tohumlayabilir. Anlamlı
bağlantılar yaratmak kesinlikle çözümlerden daha anlamlı olabilecek bir
yaklaşımdır, ama bir tane daha vardır; çok az sayıda markanın daha
yüksek pazarlama düzeyiyle daha fazla başarı elde ettiği bir yaklaşım
olsa da.
İYİ YAPMAK İYİ ŞİRKETE NASIL GÖTÜRÜR?
Şimdiki gibi ekonomik düşüş dönemlerinde bile tüketicilerin
çoğunluğu (yüzde 71), global ölçekte değerli saydıkları şey için daha
fazla zaman ve para verdiğini söylüyor ve bunların yarısından çoğu da
primli fiyatlara sahip olsalar bile anlam taşıyan markaları desteklemeye
devam edeceğini söylüyor.
Ama sırf iyiliğin hatırına iyi yapmak yeterli değildir; herhangi bir
pazarlama şeklinde olduğu gibi nedene bağlı pazarlama doğru
yapılmalı ve iyi hayata geçirilmelidir. İyi nedene bağlı pazarlamayı
garantileyen üç temel zorunluluk vardır:
1. Hedefiniz nedene inanmalıdır. Hangi nedenlerin müşterinin
kalbine yakın ve sevimli geldiğini anlamakla işe başlayın. Eğer büyük,
genel bir pazara ulaşmaya çalışıyorsanız, Kızıl Haç ya da United Way
gibi daha geniş cazibeye sahip bir şey seçin; eğer hedefiniz küçük ve
daha odaklı ise zaten o insanların en çok nelere değer verdiğini biliyor
olmalısınız.
2. Markanız nedene uymak zorundadır. Eğer markanızın duruş
amacıyla ona yatırdığınız anlam arasında organik bir bağ yoksa iş ya da
hayran kazanmakta başarısız olursunuz. Markanız için yaptığınız her
şey, iyi ya da kötü onun değerinde ortaya çıkar.
3. Yatırımınız anlamlı olmalıdır. Bu yaygın bir ifade gibi görünebilir,
ama tekrarlamakta fayda var: Tüketiciler anlamlı olmayan, asgari de
olsa bir kazanç sunmayan bir programı desteklemeyecektir ve
algıladıkları herhangi bir cimriliği protesto etmek için interneti giderek
artan biçimde kullanıyorlar. Bu bütün karlarınızı bağışlara vermelisiniz
ya da müşteriler her satın alma başına bir 5 sent daha ödemekten
kaçınacak anlamına gelmez.
~ EN KÖTÜSÜNE HAZIRLIKLI OLUN
Eski bir deyiş vardır, “Hiç bir iyi amel, sıkıntısız olmaz” ve başarılı
pazarlamanın bu en yüksek formunu izlerseniz, sizi aşağı çekmek
isteyen kaçınılmaz azınlığa karşı konumunuzu savunmaya istekli ve
yetenekli olmalısınız.
1. Sözlerinizi tutun. Eğer tutmazsanız, kalabalık sizi başlangıçtan
daha kötü bir noktaya indirecek ve markanıza bir daha asla
güvenmeyecektir.
2. Eylemler sözcüklerden daha yüksek sesle konuşur. Şirketler
basitçe nedenlerine adanmışlıkları hakkında konuşarak başarı
kazanamaz; dünyaya nasıl anlamlı bir etkide bulunduklarını göstermek
için eylemde bulunmalıdırlar.
3. Kalabalık bir vagona atlamayın. Sadece daha kolay göründüğü
için bunu yapmayın, insanlar sizi örtülü bir mesaj içinden de görebilir.
4. Ters tepmeleri umun ama üstünlüğünüzü koruyun. Hiçbir iyi
neden olumsuz duyarlılıktan uzak değildir.
Bu durumlarda ne yapmalı? Birincisi, rakiplerinizin sizin
platformunuzdan öğrendiğini bilin. Müşterilerinizi dikkatli, düşünceli ve
empatiyle dinleyin ve bırakın onlar sizi savunsun. Eğer kalbiniz ve
eyleminiz doğru yerdeyse size hayır diyenler değişecektir.
ANLAMLI FİKİRLER ÜRETMEK
Sizi ve ekibinizi doğru yönde düşünmeye götürecek, anlamlı fikir
üretmenin dört adımlı süreci aşağıdadır:
1. Bilgilendirin. Birinci adım, ekibinizin kafasına amaçlı bilgiler
sokmaktır. Doğrudan fikir üretmek yerine bir adım geri çekilin ve o ana
kadar elinize geçen bilgilerin her parçasına kafa yorun. Bu, ekipteki her
oyuncunun ki bazıları gruptaki yeniler olacaktır, fikir üretme
başladığında eşit derecede bilgili olmasını garantilemek bakımından iyi
bir adımdır.
2. Anlam arayğn. Daha sonra araştırmanız, sorularınız ve
gözlemleriniz arasındaki bağlantıyı aramalısınız. Burada henüz bir fikre
saldırmaya gerek yoktur, bu nedenle sabırlı olun ve önünüzdeki azgın
bilgi parçacıklarının terbiye olmasını bekleyin.
3. Bırakın. Doğru post-it’lerinizi masaya bırakın, ofisten çıkın ve
tamamıyla farklı bir şey yapın. Bir filme gidin. Mağaza dolaşın. İster
inanın ister inanmayın bilinçli aklınız geri çekildiğinde, bilinçaltınızın
yüzde 95’i sorunu çözmekle hala uğraşmaktadır. Saatler önce 11
hatırlayamadığınız bir ismi birden hatırlamakla bu süreç aynıdır.
4. Uyarlayın ve Damıtın. Ekibinizden bir ya da iki kişi fikirleriyle,
sorularıyla ve yorumlarıyla diğerlerinden ayrılır ve başarı için en fazla
potansiyele sahip görünene odaklanmaya başlar.
~ SON NOTLAR
Reklam ajansları, CEO’lar için güvenilir rehber olma özelliklerini
yitirmiştir; iş sonuçları yerine TV reklamları üretmeye aşırı
odaklanmamızın açık bir sonucu. Ama en azından bir şirket ümit ışığı
gösteriyor. Google, en beğenilenler listesinde sekizinci ve bir kariyer
başlatma konusunda da beşinci sırada yer alıyor. Parasının neredeyse
tamamını tarama esaslı reklamcılıktan kazandığı için Google, aslında bir
reklam ve pazarlama odaklı şirket olarak kabul edilebilir.
Ama Google, sözcüğün hiçbir anlamıyla geleneksel bir pazarlama
şirketi değildir. İnsanların değerli bulduğu bir hizmet sağlayarak
reklamcılık ve pazarlama sektörlerinde devrim yaptığı için reklama
hemen hiç para harcamadığı halde Google, bugün dünyada en değerli
marka olarak kabul edilmektedir.
Toplumumuzda giderek artan biçimde kendimizi maaş çeki ya da
sırt sıvazlama tarafından motive olmamış hissediyoruz. Bunun yerine
hayatımıza bir anlam katan bir işe kendimizi adamak istiyoruz.
Maslow’un ihtiyaçlar hiyerarşisine dönersek, maddi sahiplikle ilgili
temel arzularımız karşılandıkça, etrafımızdaki dünyayı iyileştirmek için
daha fazla doğal bir ihtiyaç duyuyoruz. Ve ofisin dışında para ve zaman
konusunda daha fazla katkı sağlayabiliyorsak da insanlar günlerini işin
kendisinin ödüllendirici olduğu şeyler yaparak geçirmek istemektedir.
Maslow, insanı mutluluğa götüren yolun en iyi şekilde, anlamlı bir iş
yapmaktan geçtiğine inanmıştı. Yönetim kuramcısı Douglas McGregor,
insanların, şirketlerinin bir amaç için durmalarını istediğini ve
inandıkları bir neden için çalıştıklarında en büyük çabalarını
göstereceklerini bulgulamıştır.
Matthew Kelly, çok satan kitabı The Dream Manager’da şunu öne
sürüyor: “Çalışanlar yaptıkları işin hayallerini gerçekleştirmelerine
yardımcı olduğuna inandığında, çok daha fazla toleranslı hale
gelmektedir. İşle yüksek düzeyde ilgili çalışanlar ne için uğraştıklarına
dair bir vizyon sahibi olma eğilimindedir.” İnsanların görev edineceği
bir pazarlama tarzı yaratarak ki bunun kendisi insanların hayatını
iyileştirmektedir, kişisel başarının en üst seviyesine ulaşabiliriz.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?