Sanatı paylaşmak gerek

Can Elgiz ile kurduğu müzesinde sanat, koleksiyonerlik ve sürekli takibindeki sanat mekanları üzerine konuştuk.

25.03.2014 17:38:470
Paylaş Tweet Paylaş
Sanatı paylaşmak gerek


Son yıllarda Türkiye'de sanata ilgi arttı, koleksiyoner sayısı da artıyor. Bu gelişmeyi neye bağlıyorsunuz?
Türkiye'de sanata merak hep klasik eserlere karşı olmuştur. Ülkemizde Osmanlı döneminden gelen oryantalist sanatçıların ardından daha çok peyzaj çalışan Türk ressamları gördük. Sonrasında Fransız sanat akımından etkilenen bir ressam akımı mevcuttu. Cumhuriyet Dönemi sonrasında çağdaş sanata geçiş görüldü. Çağdaş sanat, başlangıçta sanat alıcılarında ilgi uyandırmıyordu. Yakın zamana kadar Türk koleksiyonerler klasik dönem resimleri için müzayedelere katılıyordu. Ama bu doğal bir süreç.  Dünyadaki değişim de bu şekilde oldu. Dünyada da son 15 yılda çağdaş eserlere ilgi arttı, çağdaş eserlerin fiyatları klasikleri bile geçti.

Türkiye'de koleksiyonerlerin artmasının, çağdaş sanat eserleri toplamalarının önemli nedenleri var. Geçmişten gelen eserlerin çoğu, Batı müzelerine girdi, artık sirkülasyonları azaldı. Bulunabilme zorluğu yaşanıyor. Türkiye'de de değerli eserlerin çoğu önemli koleksiyonlara girdi ve çıkmıyor. Onun için alıcı da çağdaş sanata yöneldi. Tabii Türk toplumunda kültür seviyesinin artmasıyla alakalı olarak da vizyonlar değişti. Dünya görüşümüz farklılaştıkça açık fikirli kişilerin çoğalması da sanata olan ilgiyi artırdı.

Geçmişte "En kötü koleksiyoner en fazla parası olandır" demişsiniz...
Ben bu sözü başka bir Belçikalı koleksiyonerden duymuştum. Tabii dünyada çok farklı kesimlerden koleksiyonerler mevcut. Bunlar arasında mali yapısı çok kuvvetli olanlar da var. Bu işe çok gönül verip, tutkuyla bağlanan, başka masraflarını kısıp sanat eseri alanlar da var. Bir de çok büyük alımlar yayıp, sanat yatırımcısı gibi davrananlar mevcut. Bu kesim belli bir süre sonra satmak üzere alıyor. Bu tip alım, piyasayı yükseltiyor. Gerçek koleksiyonerler de çok varlıklı birinin gelip tüm koleksiyonları toplamasından çok hoşnut olmuyor. Türkiye'de de sanat yatırımcıları var. Türkiye'de bir eser bir yıl arayla yeniden müzayedeye çıkabiliyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz