"Şimdi Gözler C Grubunda"

Bir zamanlar “statü” sembolü idi. 1980’lerde paradigma değişti, kredi kartı geniş kitlelere yayıldı. 2002 sonunda kart sayısı 16 milyona ulaştı. Şimdi ise bir dönüşüm daha yaşanıyor. Bankacılara gö...

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Şimdi Gözler C Grubunda
Bir zamanlar “statü” sembolü idi. 1980’lerde paradigma değişti, kredi kartı geniş kitlelere yayıldı. 2002 sonunda kart sayısı 16 milyona ulaştı. Şimdi ise bir dönüşüm daha yaşanıyor. Bankacılara göre, “harcamalarını kredilendirmek” isteyen “orta ve altı” gelir grubu, kredi kartı sahibi olmak için başvuruyor. Bütün bankalardan benzer haberler geliyor. Bankacılar da yükselen bu gruba özel stratejiler geliştiriyor.  
 
Kredi kartı bir zamanlar “statü” sembolü olarak kabul edilirdi. Türkiye’ye ilk giren Diners ve American Express, belli gelir grubuna pazarlanır, sınırlı sayıdaki mekanda kabul edilirdi.  
1980’lerin ortasından itibaren kredi kartında büyük bir “paradigma” değişikliği yaşanmaya başlandı. Kredi kartı “statü” sembolü olmaktan çıkıp, bir yaşam biçimi olarak kabul edildi. Birkaç yüz bin kredi kartı sayısı hızla milyonları geçti. Ancak, 16 milyona ulaşan kredi kartı sayısına rağmen, orta ve üst gelir grubu tarafından daha çok kullanıldı.  
 
Son dönemde ise bu trendde güçlü bir değişim olduğuna yönelik güçlü işaretler geliyor. Bankacılar, kriz sonrası ortaya çıkan yeni gelir yapısı nedeniyle geçim sıkıntısı çeken orta ve altı gelir grubunun da kredi kartı sahibi olmaya yöneldiğine dikkat çekiyorlar. Onlara göre, harcamalarını kredilendirmeyi amaçlayan yeni bir grup, kredi kartı pazarına giriyor.  
 
Bankalardan aldığımız verilerde bu tespiti doğrular nitelikte. Kriz öncesinde orta ve özellikle düşük gelir grubuna mensup kişilerin kredi kartı talepleri daha azken, şimdilerde bu oranda değişmeye başladı. Bankacıların tahminlerine göre, düşük gelirli kesimin kredi kartı pazarından aldı pay yüzde 45’ler civarında. Orta gelir grubunu da bu rakamların içine katıldığında, oranın yüzde 85’lere ulaştığı görülüyor.  
 
Bankalararası Kart Merkezi verilerine göre, 2002 yıl sonu itibariyle piyasadaki toplam kredi kartı sayısı 15 milyon 743 bin 64 adet. Bankacıların tahminlerine göre, bunların 13 milyon 381 bin 604 adetlik bölümü orta ve orta altı gelir grubuna dahil kişilerde bulunuyor.  
 
Yeni müşteri düşük gelirliler  
 
Bankacılar, kriz sonrasında daha düşük gelir grubundaki kişilerden gelen kredi kartı talebinin arttığını söylüyor. Bir bankacı, “Elde ettikleri gelirle geçinemedikleri için kredi kartına yöneliyorlar” diyerek eğilimi destekleyen nedeni açıklıyor.  
 
Tabii gelir düzeyi bankaların kart pazarlama stratejilerine göre değişiyor. Çünkü, bazı bankalar düşük gelir grubunu 300 milyon liranın altında olan kişiler olarak kabul ederken, bir kısmı 500 milyonun altındakileri bu gruba dahil ediyor. Ancak, değişmeyen bir gerçek var ki, o da düşük gelir gruplarının kart sahipliği oranının artıyor olması…  
 
Finansbank Genel Müdür Yardımcısı Bülent Özer, “1999 yıl sonu itibariyle kredi kartı müşterileri ağırlıklı olarak gelir düzeyi yüksek kişilerden oluşuyordu. Ancak, 2002 yıl sonu dağılımına baktığımızda, bu oranın düştüğü görülüyor. Orta ve ortanın altı gelir grubunda büyük bir artış yaşanıyor” diyor.  
 
Garanti Ödeme Sistemleri Genel Müdürü Mehmet Sezgin ise değerlendirmeyi kredi kartı limitlerine göre yapıyor. Sezgin’in verdiği bilgiye göre, kredi kartı limiti 300 milyon lira ile 1 milyar lira arasında olan müşteri sayısında söz konusu dönemde ciddi bir artış yaşandı. Ayrıca, gelir düzeyi 300 milyon lira ile 1,5 milyar lira arasında olan kesimden gelen kredi kartı taleplerinin de bir hayli fazla olduğunu ifade ediyor.  
 
Dışbank Genel Müdür Yardımcısı Ziya Alpman, “2001 ve 2002 yıllarında kredi kartı alan müşterilerimizin yüzde 70’ini, gelir düzeyleri 1 milyar liranın altındakiler oluşturdu” diye konuşuyor.  
 
Kart seçenekleri etkili  
 
Aslında orta ve ortanın altındaki gelir grubuna sahip kişilerin kredi kartlarına yönelmesinin en büyük nedenlerinden biri de onlara yönelik ürün sayısında artış olması. Taksitlendirme özelliği olan ve aynı zamanda esnek ödül sistemine sahip kredi kartlarının sayısının artması, bu gruba dahil kişilerin kredi kartına yönelmesini özendiriyor.  
 
Garanti Ödeme Sistemleri Genel Müdürü Mehmet Sezgin, kredi kartı pazarındaki yaratıcı ürünlerin, kredi kartı kullanımını daha geniş kitlelere yaydığını söylüyor. Sezgin, “Taksitli ve özel ödül sistemli kredi kartları sayesinde C grubu da yoğun olarak pazara girmeye başladı” diyor. Mehmet Sezgin’e göre, bu hareket kart pazarını büyük ölçüde hareketlendiriyor.  
 
Dışbank Genel Müdür Yardımcısı Ziya Alpman, taksitli kartların yaygınlaşmasıyla birlikte, orta ve altı gelir grubunda yer alan kişilerin, tek kalemde yapamayacakları alışverişi taksitlendirme olanağına kavuştuklarını söylüyor. Bu nedenle de kredi kartı taleplerinde geçmişe oranla bir artış yaşandığını söylüyor. Alpman, “Bu kapsamda da halen bankamıza gelen taleplerin önemli bir kısmının bu kesimden kaynaklandığını görüyoruz” diyor.  
 
Finansbank Genel Müdür Yardımcısı Bülent Özer ise kredi kartı satışlarında kullanılan kanalların da bu değişimde etkili olduğunu söylüyor. İstanbul dışındaki şehirlerde kart satmak amacıyla ulaşılan kişilerin gelirlerinin, İstanbul’da yaşayanlara göre daha düşük olduğuna dikkat çekiyor. Bunun da kredi kartı başvurularında gelir gruplarının düşmesine neden olduğunu söylüyor. Özer’e göre, kart satış kanalları İstanbul dışındaki şehirlere kaydığı sürece orta ve orta altı gelir grubundaki kart sayısının artması son derece normal.  
 
Gelecekte ne olacak?  
 
Aslına bakılırsa bankacılar, gelecekte de kredi kartı müşterilerinin önemli bir kısmının, orta ve orta altı gelir gruplarından oluşacağını söylüyor. Doğal olarak da talep tarafında bu kesimin ağırlığı hissedilecek. Dışbank Genel Müdür Yardımcısı Ziya Alpman, “Önümüzdeki dönemde de kredi kartlarına talep yoğun bir biçimde orta ve altı gelir gruplarından gelecek” diyerek trendin yönüne dikkat çekiyor. Alpman’a göre, özellikle de Anadolu’da yaşayan orta gelir grubuna ait tüketiciler bu harekete katılacak. Alpman, bu nedenle de banka olarak yerel pazarlama çalışmalarına ağırlık vereceklerini söylüyor.    
 
Garanti Ödeme Sistemleri Genel Müdürü Mehmet Sezgin ise önümüzdeki dönemde başvuruların yüzde 60’ının orta ve düşük gelir gruplarından geleceği tahminini yapıyor. Mehmet Sezgin, “Üst gelir grubunda en az bir kredi kartı olduğu göz önüne alındığında kredi kartı pazarının bu yönde büyümesi zaten kaçınılmaz” diyor.  
 
KREDİ KARTI PAZARINDA PAZARLAMA STRATEJİLERİ  
 
Bülent Özer / Finansbank  
 
SATIŞ KANALI ETKİLİ
Kart satış kanalı bazında gelir seviyeleri de farklılık gösteriyor. Şubeler ve direkt satış kanallarıyla gelen kart başvuruları daha çok 750 milyon ve altı gelir gruplarından geliyor. Bu grup toplam içerisinde yüzde 70’e yakın bir grubu temsil ediyor.  
 
ÜYE İŞYERİNE GÖRE PAZARLAMA Ortak çalıştığımız üye kuruluşlarımızın müşterilerine yaptığımız satışlarda gelir seviyesi ortak çalışılan kuruluşun müşteri segmentine göre farklılık gösteriyor. Örn: B+ ve A müşteri segmentine giren kişileri hedef kitle olan işyerleriyle ortak yaptığımız çalışmalarda, ağırlıklı olarak bu müşteri segmentine kart veriyoruz.  
 
TALEPTE DEĞİŞİKLİK OLMAZ Önümüzdeki dönemde gelen başvuruların mevcuttaki gibi olmasını bekliyoruz. Bizim banka olarak hedef kitlemiz A, B, C sosyo ekonomik gruplarında yer alan kişiler. Gelir açısından bakıldığında düzenli gelire sahip, düzenli bir işe sahip olan kişiler olmasına dikkat ediyoruz.  
 
KARTA GÖRE MÜŞTERİ Farklı kart ürünlerinin kart özelliklerine göre farklı hedef kitlelere hitap ettiği de oluyor. Bu durum kart ürününün klasik, gold, platinum olmasına bağlı olduğu gibi, ortak kart projelerinin yapıldığı dernek, firma ve şirkete göre de değişiyor.  

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz