OYUNCAK
DURAĞANLAŞTI
Oyuncak
sektörünün büyüklüğü, 2010-2015
arasında yüzde 25 büyüyerek 500
milyon dolara çıktı. Bu büyümenin
önemli kısmı, 2010-2013 diliminde
gerçekleşti. Sektör 2014’te ise
durağanlaşarak yüzde 5 civarında
büyüdü. Yıl içinde dövizde
meydana gelen artışlar ve Çin’de
üretim maliyetlerine paralel
olarak fiyatların yükselişi oyuncak
tüketimini negatif etkiledi.
KALİTESİZLİK
Sektörün halen
markasız ve kalite konusunda
sorunlu oyuncaklar oluşturuyor.
Ucuz olduğu için tercih edilen
bu ürünler, çocuk sağlığı için de
tehdit oluşturuyor. Türkiye’deki
çocuk nüfusunun yarattığı büyük
potansiyel ise sektörün en önemli
artısı. BÜYÜYECEK
Dış alımı son 5 yılda
yüzde 55 artan sektörün ithalatının,
2015 sonunda yüzde 1,5 düşmesi
bekleniyor. Dünya oyuncak pazarı
büyüklüğünün 82 milyar dolar
olduğu düşünüldüğünde Türkiye
pazarının çok küçük olduğunu
görülüyor. Yine de sektör
temsilcileri geleceğe dair iyimser.
Adore Oyuncak Genel Müdürü
Esin Yürür, “Önümüzdeki 5 yılın
sonunda hedefimiz, işimizi en az
ikiye katlamak” diyor.
ZEYTİNYAĞI
FİYAT BASKISI SÜRÜYOR
DARALMA 2014-15 sezonunda 190 bin ton zeytinyağı rekoltesi elde edilmesi bekleniyordu. Ancak bu tahminlerin altında kalındı. Bunu fırsat bilen stokçuların da devreye girmesiyle birlikte zeytinyağı fiyatı, son tüketiciye litresi 20 lirayı aşarak ulaştı. Sektörün 2014 yılı ihracatı ise bir önceki yıla göre miktar olarak yüzde 44, gelir olarak yüzde 33 azaldı. TÜKETİM İç piyasada kişi başı yıllık zeytinyağı tüketiminin ortalama 2-2,5 litreden yukarılara çıkarılması, sektörün öncelikli hedefi. Ancak bunun rekolte artışıyla örtüşecek şekilde olması gerekiyor. Sektör dış piyasada ise markalı ihracatın artırılmasına uğraşıyor. Tağşişle mücadele, lisanslı depoculuğun genele yayılması da sektör gündeminde. HEDEF Ulusal Zeytin ve Zeytinyağı Konseyi raporunda, 2016’da 167 milyon zeytin ağacından yüzde 15 düşüşle 143 bin ton zeytinyağı elde edileceği tahmin ediliyor. Ancak bölgelerden gelen bilgiler, bu tahminin altında kalınacağını ortaya koyuyor. Bu da yine fiyat baskısı ve ihracatta düşüş anlamına geliyor. Zeytindostu Derneği Başkanı Abidin Tatlı, “Önümüzdeki dönemde zeytinyağı rekoltemizi 750 bin tona çıkararak İspanya’nın ardından dünya ikincisi olmayı hedefliyoruz” diyor.
AKÜ
UZAKDOĞU'DA BÜYÜYECEK
İKLİM ETKİSİ Türkiye’de otomotiv akülerinde pazar büyüklüğü, 600 milyon TL civarında. Sektör iklim koşullarının geçtiğimiz yıl normal seyrinde gerçekleşmesi nedeniyle 2014’te büyümedi. Ancak üretim kapasitesi son beş yılda yüzde 30 artarak 13 milyon adet düzeyine ulaştı. İhracatı ise son beş yılda yüzde 50’nin üzerinde artış gösterdi. REKABET Akü sektörü, iç pazarda ihtiyacı aşabilecek düzeyde üretim kapasitesine sahip. Özellikle uluslararası otomobil firmalarına akü veren büyük üreticiler, AR-GE faaliyetlerine yatırım yaparak yeni teknolojiye sahip aküler geliştirebiliyor. Türkiye akü sektörü, kalite ve kapasite açısından gelişmiş ülkelerle rekabet edebilecek düzeyde bulunuyor. BEKLENTİ Ekonomik dalgalanmalar nedeniyle sektör ihracatının 2015 sonunda yüzde 20 düşmesi, üretim kapasitesinin ise yaklaşık 13,5 milyon adet seviyesinde gerçekleşmesi bekleniyor. Araç sayılarının artması ve araç teknolojilerinin değişmesinden dolayı 2020 yılına kadar akü pazarının global ekonomik büyümeden daha fazla büyümesi öngörülüyor. İnci Akü Genel Müdürü Cihan Elbirlik, “Toplam talepte, özellikle Uzakdoğu ve gelişmekte olan ülkelerde önemli artışların olacağı bir 10 yıllık döneme giriyoruz” diyor.