"Gelecekten umutlu"

İthalatta dalgalı seyir

19 ŞUBAT, 20160
Paylaş Tweet Paylaş
Gelecekten umutlu
OYUNCAK
DURAĞANLAŞTI

Oyuncak sektörünün büyüklüğü, 2010-2015 arasında yüzde 25 büyüyerek 500 milyon dolara çıktı. Bu büyümenin önemli kısmı, 2010-2013 diliminde gerçekleşti. Sektör 2014’te ise durağanlaşarak yüzde 5 civarında büyüdü. Yıl içinde dövizde meydana gelen artışlar ve Çin’de üretim maliyetlerine paralel olarak fiyatların yükselişi oyuncak tüketimini negatif etkiledi.
KALİTESİZLİK
Sektörün halen markasız ve kalite konusunda sorunlu oyuncaklar oluşturuyor. Ucuz olduğu için tercih edilen bu ürünler, çocuk sağlığı için de tehdit oluşturuyor. Türkiye’deki çocuk nüfusunun yarattığı büyük potansiyel ise sektörün en önemli artısı.
BÜYÜYECEK
Dış alımı son 5 yılda yüzde 55 artan sektörün ithalatının, 2015 sonunda yüzde 1,5 düşmesi bekleniyor. Dünya oyuncak pazarı büyüklüğünün 82 milyar dolar olduğu düşünüldüğünde Türkiye pazarının çok küçük olduğunu görülüyor. Yine de sektör temsilcileri geleceğe dair iyimser. Adore Oyuncak Genel Müdürü Esin Yürür, “Önümüzdeki 5 yılın sonunda hedefimiz, işimizi en az ikiye katlamak” diyor.

ZEYTİNYAĞI
FİYAT BASKISI SÜRÜYOR 
DARALMA 

2014-15 sezonunda 190 bin ton zeytinyağı rekoltesi elde edilmesi bekleniyordu. Ancak bu tahminlerin altında kalındı. Bunu fırsat bilen stokçuların da devreye girmesiyle birlikte zeytinyağı fiyatı, son tüketiciye litresi 20 lirayı aşarak ulaştı. Sektörün 2014 yılı ihracatı ise bir önceki yıla göre miktar olarak yüzde 44, gelir olarak yüzde 33 azaldı. 
TÜKETİM 
İç piyasada kişi başı yıllık zeytinyağı tüketiminin ortalama 2-2,5 litreden yukarılara çıkarılması, sektörün öncelikli hedefi. Ancak bunun rekolte artışıyla örtüşecek şekilde olması gerekiyor. Sektör dış piyasada ise markalı ihracatın artırılmasına uğraşıyor. Tağşişle mücadele, lisanslı depoculuğun genele yayılması da sektör gündeminde. 
HEDEF 
Ulusal Zeytin ve Zeytinyağı Konseyi raporunda, 2016’da 167 milyon zeytin ağacından yüzde 15 düşüşle 143 bin ton zeytinyağı elde edileceği tahmin ediliyor. Ancak bölgelerden gelen bilgiler, bu tahminin altında kalınacağını ortaya koyuyor. Bu da yine fiyat baskısı ve ihracatta düşüş anlamına geliyor. Zeytindostu Derneği Başkanı Abidin Tatlı, “Önümüzdeki dönemde zeytinyağı rekoltemizi 750 bin tona çıkararak İspanya’nın ardından dünya ikincisi olmayı hedefliyoruz” diyor.

AKÜ
UZAKDOĞU'DA BÜYÜYECEK
İKLİM ETKİSİ 

Türkiye’de otomotiv akülerinde pazar büyüklüğü, 600 milyon TL civarında. Sektör iklim koşullarının geçtiğimiz yıl normal seyrinde gerçekleşmesi nedeniyle 2014’te büyümedi. Ancak üretim kapasitesi son beş yılda yüzde 30 artarak 13 milyon adet düzeyine ulaştı. İhracatı ise son beş yılda yüzde 50’nin üzerinde artış gösterdi. 
REKABET 
Akü sektörü, iç pazarda ihtiyacı aşabilecek düzeyde üretim kapasitesine sahip. Özellikle uluslararası otomobil firmalarına akü veren büyük üreticiler, AR-GE faaliyetlerine yatırım yaparak yeni teknolojiye sahip aküler geliştirebiliyor. Türkiye akü sektörü, kalite ve kapasite açısından gelişmiş ülkelerle rekabet edebilecek düzeyde bulunuyor. 
BEKLENTİ 
Ekonomik dalgalanmalar nedeniyle sektör ihracatının 2015 sonunda yüzde 20 düşmesi, üretim kapasitesinin ise yaklaşık 13,5 milyon adet seviyesinde gerçekleşmesi bekleniyor. Araç sayılarının artması ve araç teknolojilerinin değişmesinden dolayı 2020 yılına kadar akü pazarının global ekonomik büyümeden daha fazla büyümesi öngörülüyor. İnci Akü Genel Müdürü Cihan Elbirlik, “Toplam talepte, özellikle Uzakdoğu ve gelişmekte olan ülkelerde önemli artışların olacağı bir 10 yıllık döneme giriyoruz” diyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz