Projeksiyon

Beyaz Et Yazın Toparlanma Başladı 2005 yılının Ekim ayında Manyas’ta görülen kuş gribi olayı ile tüketim normal dönemlere kıyasla yüzde 15-20 düzeyine geriledi. 2005’te toplam kanatlı eti üretimi...

1.01.2007 02:00:000
Paylaş Tweet Paylaş

Beyaz Et

Yazın Toparlanma Başladı

2005 yılının Ekim ayında Manyas’ta görülen kuş gribi olayı ile tüketim normal dönemlere kıyasla yüzde 15-20 düzeyine geriledi. 2005’te toplam kanatlı eti üretiminin 1 milyon 63 bin tona ulaştığını, tüketimin ise 992 bin ton civarında olduğunu söyleyen BESD-BİR Genel Sekreteri Yüce Canoler şöyle devam ediyor:

“2006 yılına, 2005’in aralık ayında açıklanan ikinci Kuş Gribi vakasının ve arkasından kaybettiğimiz 4 yavrunun yarattığı panikle girdik. Kanatlı etine olan talep sıfır denecek düzeye geriledi. Stok piliç eti 100 bin tona kadar çıktı. Devletin devreye soktuğu bazı destekler, tüketiciyi bilgilendirme çalışmaları, Sağlıklı Tavuk Bilgi Platformu’nun çabalarıyla şubat ayının ikinci yarısından itibaren tüketim artmaya başladı. Haziran ayında normal döneme oranla yüzde 50-60 seviyesine çıkan tüketim, yaz aylarında yüzde 80-100 oranına çıktı. Nisan ayı sonuna kadar kapalı kalan ihracat mayıs ayında Azerbeycan, Bosna Hersek, Kuzey Kıbrıs Cumhuriyeti ile başladı ve ekim ayında Irak’ın yasağı kaldırmasıyla hareketlendi. 2006 yılında toplam kanatlı eti üretiminin 1 milyon 19 bin ton seviyesinde sonuçlanması bekleniyor. 2006 yılının 10 ayında yapılan 27 bin tonluk kanatlı eti ve sakatatı ihracatının yıl sonuna kadar 35 bin tona ulaşması bekleniyor.”


Kuş gribi vakaları nedeniyle 2005 yılı sonundan beri kriz yaşayan kanatlı sektörü yaz ayları itibariyle kendini toparlamaya başladı. Üretimin yıl sonunda, 2005 rakamını yakalaması bekleniyor.

Hazırbeton

2006’da Yüzde 30 Büyüdü

2005 ve 2006 yıllarında konut yapımlarının artmasıyla birlikte inşaat sektörü ve onun önemli bir kolu olan hazır beton sektöründe canlanma görüldü. 2004’te 36 milyon metre küp olan hazır beton üretimi, 2005 yılında yaklaşık yüzde 30 artışla 46 milyon metreküp oldu. Bu rakam Avrupa’nın 2-3 ülkesi dışında birçok ülkesinin üretimini aştı. 2006 yılında başta Marmara, İç Anadolu ve Ege Bölgeleri olmak üzere artan inşaat yatırımları sonucunda hazır betona olan talep de arttı. Diğer bölgelerde fazla bir hareketlilik görülmediğini belirten Türkiye Hazır Beton Birliği Genel Sekreteri Ferruh Karakule “Yıllarca durgun geçen inşaat yapımları, piyasalardaki olumlu gelişmeler, faizlerin ve enflasyonun düşmesiyle arttı. Bu sıralarda kışa girmeden önce inşaatların tamamlanması düşüncesiyle de yine çok üretim var. Önümüzdeki kısa ve orta dönemde ise düşüş başlayacağını tahmin ediyoruz. Ancak, 2007’den itibaren düşüşle birlikte bir kriz olacağını tahmin etmiyoruz. Hatta seçim ortamı inşaat yapımlarını olumlu etkileyecektir. Hazır beton üretiminin 2006 yılında bir önceki yıla göre yüzde 30 civarında artacağını, yaklaşık 60 milyon metreküplere yaklaşacağını, çok az da olsa 2006 sonunda başlayan talepteki düşmenin 2007 yılında da devam edeceğini bekliyoruz” diye konuşuyor.

İnşaat sektörünün önemli bir kolu olan hazır beton sektörü 2005 ve 2006 yıllarını hareketli geçirdi. 2005 yılında üretimde yüzde 30 büyüme yaşayan sektörün, 2006’yı da yine yüzde 30 büyümeyle kapatacağı öngörülüyor.


Demir-Çelik

İhracat Düştü İç Pazar Canlandı

2005 yılında, önceki yıla göre yüzde 2,4 oranında artışla, 20,9 milyon ton ham çelik üretildi. Söz konusu üretim rakamı ile Türkiye, 1,1 milyar tonluk dünya üretimini gerçekleştiren 61 ülke arasında 11’inci, AB ülkeleri arasında ise 3’üncü sıraya yükseldi. 2005’te Çin’in net ihracatçı konumuna geçmesiyle ihracat önemli ölçüde düştü. Buna karşılık, Kuzey Afrika, Orta Doğu ve Körfez ülkelerine yönelik ihracatta, artış kaydedildi. Sektörün, 2005’te daralan uluslararası piyasalardaki kayıplarını, iç piyasaya yönelerek telafi ettiğini söyleyen Demir Çelik Üreticileri Derneği Genel Sekreteri Dr. Veysel Yayan “2006 yılının ilk 10 aylık döneminde ham çelik üretimi, geçen yılın aynı dönemine göre, yüzde 11,1 oranında artarak, 19,3 milyon ton civarında gerçekleşti. Üretimin 16,3 milyon tonu uzun ürünlere, 2,6 milyon tonu yassı ürünlere ve 384 bin tonu ise vasıflı çelik ürünlerine yönelik ham çelik olarak üretildi. Gerek yurtiçi talepteki ve gerekse ihracattaki artışa paralel olarak 2006 yılında, üretimin yüzde 10’un üzerinde artışla, 23 milyon tonu aşacağı, ihracatın 13 milyon ton, ithalatın 11,5 milyon ton civarında gerçekleşeceği, kişi başına ham çelik tüketiminin 300 kilogram seviyesini geride bırakacağı tahmin ediliyor. 2006 yılında sektörün 13 milyar dolar ciroya ulaşacağını tahmin ediyoruz.”


2005 yılında, düşük maliyetlerle üretim yapan Çin’in net ihracatçı konumuna geçmesi ABD, AB ve Uzakdoğu pazarları kaybedildi. Ancak iç piyasa ile bu kaybını kapatan sektörün bu yıl sonunda yüzde 10 oranında büyümesi bekleniyor.

Seramik

2005 Rakamları Yakalandı

2005 yılında seramik kaplama malzemelerinde sektörün kurulu kapasitesi 310 milyon metrekare, üretimi 260 milyon metrekare, ihracatı 88,5 milyon metrekare ve 405 milyon dolar olarak gerçekleşti. İç piyasada konut sektöründeki hareketliliğe bağlı olarak büyüme görüldü. Seramik sağlık gereçleri sektörünün kurulu kapasitesi 22,5 milyon parça, üretimi 16,8 milyon parça, ihracatı 8,5 milyon parça ve 178,8 milyon dolar olarak gerçekleşti. Sektörün yılın ikinci yarısında krize girdiğini söyleyen Seramik Federasyonu Genel Sekreteri Germiyan Saatçioğlu şöyle devam ediyor:

“Çin faktörü özellikle karo seramiklerde Türk seramik pazarından pay alıyor. Satışlar ve ihracat geriledi. Karo seramiklerde 2006 Kasım itibariyle ihracat 86,4 milyon metrekare olarak gerçekleşti. Geçen yılın aynı döneminde bu rakam 87,7 milyon metrekare idi. Buna rağmen ihracat değerinde bu dönemde 370,8 milyon dolardan 372,8 milyon dolara ufak bir artış gözleniyor. Sağlık gereçlerinde 2006 Kasım itibariyle ihracat 8,2 milyon parça ve 180,4 milyon dolar olarak gerçekleşti. Geçen yılın aynı döneminde 8 milyon parça ve 169,8 milyon dolar idi. Bu yıl 2006'da iç pazar inşaat sektöründeki harekete rağmen geçen yılki rakamları geçemeyecek. Bu hareket yılın ikinci yarısında tamamen durdu. İhracat ise geçen yılki rakamları ancak bulabilir.”

Enerji yoğun üretim yapan ve bu nedenle artan enerji fiyatları yüzünden rekabet etmekte zorlanan seramik sektöründe ucuz Çin üretimi de ihracatı ve pazarın büyümesine engel yaratıyor.

Su
 
Su Yüzde 13 Büyüyecek

Su pazarı artan tüketim ve yeni oyuncularla yoluna devam ediyor. Pazar, 2005 yılında 6 milyar litre ve 700 milyon dolar ciroya ulaştı. Saka markası ile 2004 son çeyrekte pazara giren ve İstanbul’da ikinci oyuncu konumunda olan GıdaSA İçecek’in Genel Müdürü Adnan Erem şu değerlendirmelerde bulunuyor:

“Yıllık kişi başı su tüketimi 1995 yılında 33 litreden 2005 yılında yaklaşık 80 litreye yükseldi. 2005 yılında damacana pazarı 5,2 milyar litreye ulaştı. Pet su pazarı 2005 yılında tonaj olarak 1 milyar litreyi aştı. Pet su ihracatı son yıllarda çok arttı. 2000 yılında 36 milyon litre olan ihracat miktarı 2004 yılında 200 milyon litreyi aştı.

2006 yılında da 2005 yılına benzer büyümeler gerçekleşti. 2006 yılında toplam su pazarı 6,8 milyar litreye ulaştı. Bu tonajın yüzde 18’i pet su pazarı yüzde 82’sini de damacana pazarı oluşturuyor. Su pazarındaki mevsimsellik ikinci çeyrekte ilk çeyreğe göre 2-3 katına çıkıyor. Türkiye'de su, en rekabetçi pazarlardan biri. 200'den fazla firmanın bulunduğu pazarda orta dönemde bir konsolidasyon olması bekleniyor. Bu konsolidasyon sonrasında Saka, bulunduğu her noktada ilk 3 markadan biri olacak.”

Musluk sularının kalitesinin kötü olması, artan gelir düzeyleri ve artan sağlık bilinci şişelenmiş su talebini artırıyor. 2005 yılında 6 milyar litre büyüklüğe ulaşan su sektörünün bu yıl da yüzde 13’ün üzerinde bir büyüme kaydederek 6,8 milyar litreye ulaşması bekleniyor.

Ticari Araç

İhracat Yüzde 14 Arttı

Otomotiv Sanayi Derneği’nden (OSD) alınan bilgilere göre 2006 yılı Ocak-Kasım döneminde üretim, midibüste yüzde 19, otobüste yüzde 13, kamyonette yüzde 6, küçük kamyonda yüzde 5 ve büyük kamyonda yüzde 3 artarken; minibüste yüzde 24 azaldı. 2006 yılı Ocak-Kasım döneminde ticari araç ihracatı yüzde 14 artışla 244 bine yükseldi. Minibüs ihracatının 2005 yılında 3 bin 720, 2005 ilk 11 ayda 3 bin 478 ve 2006 ilk 11 ayda yüzde 55 azalmayla bin 579 adet olduğu görülüyor. Midibüs ihracatı 2006 ilk 11 aylık dönemde önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 5 artarak bin 842 olarak gerçekleşti. Kamyonet ihracatı 2005 yılında 218 bin 467, 2005 ilk 11 ayda 200 bin 306 ve 2006 ilk 11 ayda yüzde 16’lık artışla 232 bin 644 adet oldu. Kamyon ihracatı 2006 Ocak-Kasım döneminde, önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 20 azalarak 3 bin 863 adet olarak gerçekleşti. Otobüs ihracatı ise 2005 yılında 3 bin 830, 2005 ilk 11 ayda 3 bin 449 ve 2006 ilk 11 ayda ise yüzde 10’luk artışla 3 bin 790 olarak gerçekleşti.

Minibüs ihracatındaki yüzde 55, kamyon ihracatındaki yüzde 20 azalmaya rağmen ticari araç ihracatı 2006’nın ilk 11 ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 14 artış gösterdi. Yıl sonu için beklentiler olumlu.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz