Suriye umudu

Toparlanma sinyali

1 HAZİRAN, 20170
Paylaş Tweet Paylaş
Suriye umudu
KURU MEYVE
SAĞLIKLA BÜYÜYECEK
ZOR YIL
2016 yılında yaşanan zorluklar kuru meyve ihracatını negatif etkiledi. 2016’da kuru meyve ihracatı bir önceki yıla göre miktar bazında yüzde 7’lik artış, değer bazında ise yüzde 3’lük düşüş gösterdi. Kuru meyve sektörünün geleneksel ihraç pazarı olan AB, pazarın ihracatında yüzde 65’lik payla ilk sırada yer alıyor.
KALİTE Sağlıklı gıdaya yönelik ilginin tüm dünyada artmasıyla kuru meyvelere ilginin yoğunlaşması sektör için büyük bir avantaj. Bu çerçevede, Türkiye’de üretimi mümkün olan kuru ve kabuklu meyvelerin tamamının üretiminin artırılması gerekiyor. Ürün kalitesini artırmak için de üreticilerin, uygun dozda zirai ilaç kullanmaları, üretim, hasat, nakliye ve depolamada iyi tarım uygulamalarını hayata geçirmeleri konularında eğitilmeleri gerekiyor.
HEDEF Sektörün 2023 yılı ihracat hedefi, 3 milyar dolar olarak belirlendi. Hedef pazarları ise ağırlıklı olarak gelişen ve gelişmekte olan ülkelerden tüketim hacmi önemli olan ülkeler. Ege İhracatçılar Birliği’nden (EİB) yapılan açıklamada, “Bu yılın hedef pazarı olan Güney Kore’de çalışmalar hızla yürütülüyor. Bu çalışmaları önümüzdeki yıl Hindistan üzerinde yoğunlaştırmayı hedefliyoruz” deniliyor.

KOZMETİK
İHRACAT ARTACAK
DARBE
2016 ilk yarı sonunda Rusya ile krizin tatlıya bağlanmasıyla birlikte sektörde toparlanma beklentisi öne çıktı. Ancak bu beklentiler de temmuzda yaşanan darbe girişiminin etkisiyle yeniden olumsuza döndü. 2016 yılı itibarıyla sektörünün pazar büyüklüğünün 8,53 milyar TL olduğu tahmin ediliyor.
GERİLEME Sektör son çeyrek içerisinde yılın önceki bölümlerinde yaşanan düşüşü telafi etmek beklentisi içerisine girmişken bu sefer eylül sonunda BDDK’nın kozmetik ürünler için kredi kartına taksit imkânını kaldırmasıyla tekrar zorlu bir dönemece girdi. Bunun sonucu olarak iç tüketim bir önceki yıla göre döviz bazında geriledi.
STRATEJİ Kozmetik ürünleri sektörü tüm olumsuz gelişmelere rağmen 2017 sonunda ihracatta yüzde 12’lik bir artış bekliyor. Sektörün ihracat yaptığı 180 ülke arasında Almanya, İngiltere ve ABD gibi ileri teknolojiye sahip ülkeler dışında komşu ülkeler (Irak, İsrail, İran, Azerbaycan, Rusya, Ukrayna, Belarus) ile Afrika ve Asya’daki pek çok ülke bulunuyor. Kozmetik ve Temizlik Ürünleri Sanayicileri Derneği (KTSD) Başkanı Ahmet Pura, “Yeni pazar geliştirme faaliyetleri sonucunda Güney Amerika ülkeleri de ilgi alanımıza girdi” diyor.

SAKIZ
İYİMSER TABLO
BÜYÜME
2010-2014 arasında Türkiye’de sakız pazarı, her yıl ortalama yüzde 8 büyüdü. Bu ciro büyümesinde pazara yeni katılan markaların, yeni tat ve paket lansmanlarının etkisi büyüktü. 2015’ten itibaren genel ekonomik yavaşlamanın da etkisiyle büyüme hızı yüzde 3 olarak gerçekleşti. Sakız pazarı 2016 yılında ise bir önceki yıla kıyasla yüzde 2,5 büyüdü ve yaklaşık 704 milyon TL’lik bir ekonomik büyüklüğe ulaştı.
AVANTAJ Türkiye’de 35 yaş altı genç nüfusun toplam nüfus içindeki payı yüzde 55 seviyesinde. Bu demografik fırsat sakız sektörü açısından da büyük bir avantaj teşkil ediyor. Ayrıca Türkiye’de tüketiciler, yeni ürün ve markaları denemeye son derece istekli. Ferahlık ihtiyacını karşılayan ürünler dışında meyveli tatlara yönelik talep de hızla artıyor.
YENİLİK Sakız pazarının 2017 yılında yüzde 4,4 büyüme göstererek yaklaşık 735 milyon TL’lik bir büyüklüğe ulaşması beklenirken, sektörün önümüzdeki dönemde de yeniliklerle büyümeye devam etmesi öngörülüyor. Mondelez International Türkiye Sakız&Şeker Kategori Lideri Doğuş Kezer, “Fonksiyonel fayda sağlayan diş dostu ürünler, saf ve doğal ürün bileşimleri, duyulara hitap eden yeni tat ve ürün formları, hızlı ve pratik ambalaj tipleri sakız kategorisinde büyümenin motoru olmaya devam edecek” diyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.