Temkinli artış bekleniyor

İhracat lideri

20 MART, 20180
Paylaş Tweet Paylaş
Temkinli artış bekleniyor

İLAÇ

KARLILIKTA DARALMA

DÖVİZ ETKİSİ 

İlaç sektörü, 2017 yılında kutu satışlarını artırırken döviz kurlarındaki artışlar nedeniyle kârlılıkta ciddi daralma yaşadı. İlaç ihracatındaki ciro artışına rağmen kilogram bazındaki değerde de azalma oldu. Sektörün 2016 yılında 808,9 milyon dolar olarak açıklanan ihracat rakamları, 2017 yılında 894,7 milyon dolara yükseldi. 

ODAK İKMİB Yönetim Kurulu Başkanı Murat Akyüz, 2018 yılında, ilaçta yerelleşme ve ilacın yanında ilaç hammaddelerinin de yurt içinde üretilmesine yönelik çalışmaların devam edeceğini söylüyor. “Özellikle biyoteknoloji alanındaki yatırımların işletmeye girmesi ve ürünlerin ruhsatlanmasıyla hem ülkemizde hem ihracat pazarlarında şirketlerimiz kendini gösterecektir” diyor. 

SORUN Akyüz, 2018 yılı için şu değerlendirmeyi yapıyor: “İç pazardaki en önemli sorun, ilaç fiyatlandırmasında Sağlık Bakanlığı’nın uygulayacağı 2018 yılı Euro kurunun ne olacağı konusu. İlaç sektörü, yerli üretim için gereken hammadde ve ambalaj malzemelerinde yurt dışından ithalata dayalı olduğu için döviz kuru artışları ilaç maliyetlerine direkt etki ediyor.” 

MOBİLYA

KDV İNDİRİMİ CANLANDIRDI 

İÇ PAZAR Mobilya sektörü, 2017 yılında yüzde 25 büyüme gerçekleştirerek önemli bir ivme yakaladı. İhracat rakamlar ise 2,7 milyar dolara yükseldi. İç pazarda KDV indirimleriyle sektör nefes aldı ve satışlarda yaklaşık yüzde 30 oranında artış gerçekleşti. KDV indiriminin etkisiyle 2017 yılında satışların 45 milyar TL’ye ulaştığı tahmin ediliyor. 

KATMA DEĞER 2018 yılında 3,5 milyar dolarlık ihracat hedeflediklerini söyleyen MOBSAD Başkanı Nuri Gürcan, “Şu anda kilogram başına ihracat değerimiz 1,4 dolar. Oysa mobilyada katma değeri yüksek ürünler üretme gücüne sahibiz. Bu yüzden ‘Çin’den kaliteli, İtalya’dan ucuz’ algısını kırıp dünyada ‘Türk mobilyası’ algısını oluşturmalıyız” diyor. 

GÜNDEM Gürcan, gündemlerini ise şöyle anlatıyor: “Küçük ve orta ölçekli şirketlerin gündeminde markalaşma yer alacak. Ayrıca sektörün ihracatta mevcut pazarların kırılganlığını aşması ve geleneksel, alım gücü yüksek AB ve Kuzey Amerika pazarlarına ulaşması için de tasarım, markalaşma ve pazarlama alanında performansını yükseltmesi gerekiyor. İhracatta büyümek yetmez, katma değeri yüksek mobilya satmak zorundayız.” 

ÇELİK 

YENİ PAZARLARA AÇILDI 

İHRACAT 2017, Türkiye çelik sektörü için geçmiş yıllardaki kayıpların kısmen telafi edildiği bir yıl oldu. Çelik ihracatı, 2017’de miktar bazında yüzde 7,7 artışla 17,8 milyon ton, değer bazında ise yüzde 26,4 artışla 11,5 milyar dolara yükseldi. ÇİB verilerine göre 2017 yılında ihracat, son çeyrekte atağa geçti. Miktar bazında yüzde 10,2 artışla 4,7 milyon tona ulaşıldı. 

UZAK DOĞU Avrupa Birliği’ne ihracat yüzde 55 artışla 5,6 milyon tona yükseldi. Yeni pazarlara açılma çalışmaları da meyvelerini verdi. Örneğin 2016 yılında 12,4 bin ton ihracat gerçekleştirilen Singapur’a 2017’de 562 bin ton ihracat yapıldı. Singapur dışında Hong Kong ve Malezya gibi ülkelerin başı çektiği Uzak Doğu ülkelerine ihracat yüzde 507 artış göstererek 1,2 milyon tonu aştı. 

TELAFİ 

ÇİB Yönetim Kurulu Başkanı Namık Ekinci, 2017 ihracat rakamlarını şöyle değerlendirdi: “2017’de geleneksel pazarımız olan Orta Doğu ülkelerine ihracatımızda düşüş yaşandı. Ayrıca başta ABD olmak üzere dünyada artan korumacılık eğilimi ve haksız yere uygulanan ticaret politikası önlemlerinden dolayı kayıplar yaşadık. Tüm olumsuzluklara rağmen bu kayıpları yeni pazarlara açılarak telafi ettik.” 


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.