Verimlilik operasyonu

Verimlilik her zaman bankaların odağında ancak son 1 yılda verimlilikte gözden geçirmeler hat safhaya ulaşmış durumda...

11.11.2016 16:19:330
Paylaş Tweet Paylaş
Verimlilik operasyonu
Bankacılık, verimlilik konusunda en başarılı sektörlerden biri. Zaten sektörün odağında uzun zamandır bu konu var. Özellikle son bir yılda gerek şube ve personel sayılarında gerek verimlilik rakamlarında ortaya konan sonuçlar, bankaların bu konudaki kararlılığını ve odaklılığını net bir şekilde ortaya koyuyor. Sektörün en güncel verileri olan 2016’nın ilk çeyrek rakamlarına göre bir yıl önceye kıyasla bankacılık sektöründe şube ve personel başına aktif verimlilik yüzde 13,8 artmış durumda. Aynı şekilde şube ve personel başına mevduat ile kredilerde son 1 yılda yüzde 15’li oranlarda artış dikkat çekiyor. EY Türkiye Danışmanlık Hizmetleri Lideri Selim Elhadef, son dönemde bankaların operasyonlarını iyileştirdiklerini ve bu alanda dijitalleşmenin getirdiği olanaklarla kendilerini sürekli gözden geçirdiklerini aktarıyor. Elhadef, “Bankalar, geçmiş dönemde olduğu gibi bugün de merkezi operasyon ve şube operasyonlarını daha verimli hale getirecek ve bunları dijital çözümlerle destekleyecek yaklaşımlar geliştiriyor” diye konuşuyor.
BİRLEŞTİRME FORMÜLÜ
Verimlilikte bankalar, işe doğal olarak en büyük maliyet kalemi olan şube ağıyla başlıyor. Özellikle özel ve yabancı sermayeli bankalarda kapanan şube sayısı artıyor. 2016 Haziran’dan itibaren geriye dönük 1 yıla bakıldığında 12 özel bankanın kapattığı şube sayısı 375’i buluyor. Son bir yılda 31 şubesiyle vedalaşan Yapı Kredi Bankası, bu kararı teknolojinin gelişmesiyle müşterilerinin daha fazla dijital kanalları tercih etmesine ve bunun şube hizmet modelinde değişiklik yaratmasına bağlıyor. Banka, attığı adımlarla son 2,5 yılda şube başına kredilerini yüzde 20 ve mevduatını da yüzde 18 büyüttü. Aslında bankacılar kapatma kararlarının çoğunlukla yakın lokasyonda bulunan şubelerin birleştirilmesiyle yapıldığını aktarıyor. ABank Vekil Genel Müdürü Müge Öner, “Son dönemde şube ağımızı gözden geçirdik, dağılıma hangi illerde olmalıyız noktasında baktık. Daha çok büyük şehirlerde olan şubelerimizi birleştirmeyi seçtik” diye konuşuyor. Akbank Genel Müdürü Hakan Binbaşgil de nispeten küçük şubelerini yakınlardaki şubelerle birleştirmek yoluyla gerçekleştiğini belirtiyor. Şekerbank tarafında yeni genel müdür Servet Taze, “Büyükşehirlerde şube yoğunluğumuz söz konusu; birbirine çok yakın şubeleri tek bir merkezden yönetime geçeceğiz” diyor. Sektörün önemli isimlerinden danışman Ziya Akkurt’un da vurguladığı gibi şubelerde mümkün olduğunca işlemlerin makinelerce yapılması için standardizasyona da yatırım yapılıyor. ING Bank Genel Müdür Yardımcısı Görkem Köseoğlu’nun, “Geçtiğimiz iki yılda şubelerimizde kullanılan yeni bankacılık yazılımıyla gişede işlem sürelerini yaklaşık yüzde 40 azalttık” sözleri de bu alandaki çalışmaları gösteriyor.
DENGE DEĞİŞİYOR
Şubelerdeki bu değişim, bankaların personel dağılımlarını da belirgin şekilde etkiliyor. Şubelerin eski önemini kaybetmesiyle genel müdürlük kadrolarının çalışan sayısındaki ağırlığı artıyor. Görkem Köseoğlu, “Temmuz sonunda toplam çalışanlarımızın yüzde 48’ini genel müdürlük ekiplerimiz, yüzde 52’sini şube çalışanlarımız oluşturuyor. Bu oranlar, 2011 yılı Temmuz sonunda genel müdürlükte yüzde 36 ve şubelerde yüzde 64 şeklindeydi” diyor. Aynı şekilde Yapı Kredi Bankası’nda da trend bu yönde. Temmuz 2016 itibarıyla banka çalışanlarının yüzde 44’ü genel müdürlükte çalışıyor. 5 yıl önceyse bu oran, yüzde 34’tü. Banka yöneticileri çalışan dağılımındaki bu değişimin şubedeki işleri otomatize edip merkezileştirmekten kaynaklandığının altını çiziyor. Ama maalesef tek etkisi bu değil… Bu verimlilik rüzgarı sektörün toplam çalışan sayısını olumsuz etkiliyor. Son bir yılda, 15 özel bankada 3 binden fazla kişi işten çıkarılmış görünüyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz