"Yeni kâr makineleri"

Kredi kartlarının ağırlığındaki kâr tablosunda artık sigorta ve bireysel emeklilik gibi yeni ürünlerin katkısı konuşuluyor.

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Yeni kâr makineleri
Çok değil, bundan 10-15 yıl öncesine kadar bankalar, kamu borçlanma kağıtlarından para kazanıyordu. 90’ların ikinci yarısında teknolojiye yatırım başladı. Bankaların sundukları finansal hizmetler çeşitlendi. 2001 kriziyse adeta bir milat oldu. Yeniden düzenlenen sektörde daha önce faiz gelirlerine odaklanan yapı, hizmet gelirleriyle dengelendi. Bankaların faiz dışı gelirleri hızla yükselmeye, toplam kâra katkısı artmaya başladı.
2001’de ücret ve komisyonların, gelirlerin içindeki payı yüzde 11 idi. 2008 sonunda bu oran yüzde 19’a yükseldi. Böylece 2001-2008 yılları arasında, bankaların ürün ve hizmetlerden aldıkları komisyon gelirleri 4 katına çıkmış oldu.
Bu önemli gelişmede öncelikli rol kredi kartlarınındı. Bugün hala banka kârlılıklarına önemli katkı yapan kredi kartları, bankaların gerçek bankacılık yaparak para kazanma trendinin öncüsü oldu. Ardından bireyselden ticariye, kredilerin ağırlığı arttı. Kredi ürünlerinin banka kârına katkısı yükseldi.
Türkiye’de bankalar bugün artık birer finansal süpermarket gibi çalışıyor. Sundukları ürün ve hizmetler gün geçtikçe çeşitleniyor. Örneğin son dönemde bankalar, sigorta ve bireysel emeklilik ürünlerini de müşterilerine sunuyor. Bu ürünlerin satışından elde edilen gelirin, toplam kâra katkısı da giderek artıyor. Yine son dönemde yatırım fonları, hisse aracılık işlemleri gibi hizmetlerin de banka kârlarına katkısı azımsanmayacak düzeye ulaşmış durumda.
ÖNE ÇIKAN 3 ALAN VAR
Faiz dışı tarafta, bankaların kârına son dönemde en çok katkı sağlayan 3 alan var. Bunlar kredi kartları, sigorta ve bireysel emeklilik olarak sıralanıyor. Citibank Genel Müdür Yardımcısı Ayşenur Hiçkıran, son 5 yılda Citibank’ın hizmet gelirlerinin, toplam gelirler içindeki payının yüzde 7’lik bir artışla 2 katından fazlasına ulaştığını söylüyor. Bu büyümeye de en çok katkıyı kredi kartları, sigorta ve bireysel emeklilik ürünlerinin yaptığına dikkat çekiyor ve ekliyor: “Bunların dışında bireysel kredilerin toplam kâra katkısında da gözle görülür bir artış kaydettik.”
DenizBank Genel Müdür Yardımcısı Suavi Demircioğlu, DenizBank’ın 2009’un ilk yarısında konsolide net ücret ve komisyon gelirlerinin geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 30’a yakın artış gösterdiğini söylüyor. En büyük yükselişin ise hesap ücreti, havale, hisse aracılık ve türev işlemlerini kapsayan bankacılık hizmet gelirlerinde yaşandığına dikkat çekiyor ve ekliyor: “Son 1 yılda bankacılık hizmet gelirlerimiz yüzde 47 düzeyinde artış gösterdi.”
Son dönemde, sigorta hizmetlerinden alınan komisyonlar da DenizBank’ın kârına önemli katkı sağlamış. Suavi Demircioğlu, buradan elde edilen gelirin, son 1 yılda yüzde 40 oranında arttığını söylüyor. Demircioğlu, şu rakamlara işaret ediyor:
“Bankacılık hizmet gelirlerimizin, net ücret ve komisyon gelirlerimiz içindeki payı, 2008 yılının ilk 6 ayında yüzde 54 seviyesindeydi. Bu oran, bu yılın ilk 6 ayında yüzde 61’e ulaştı. Net ücret ve komisyon gelirlerimizin toplam faaliyet gelirlerimiz içindeki payı ise 2004 yılından bu yana yüzde 20’lerin üzerinde seyrediyor. 2009’un ilk yarısında bu oran yüzde 24 seviyelerinde bulunuyor.”
ORANLAR NASIL DEĞİŞECEK?
Faiz dışı bankacılık gelirleri artarken bu gelirleri oluşturan ürün ve hizmetlerin, toplam gelire katkısında son dönemde başlayan bir değişim dikkat çekiyor. Örneğin bugün bankaların en önemli gelir kalemlerinden biri olan kredi kartlarında marjlar giderek düşüyor. Bu da kredi kartlarının, banka kârlılıklarına katkısının gelecek dönemde azalan bir trend göstereceğine işaret ediyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz