Yıldızlı CEO'lar

2016, belirsizliklerle dolu bir yıl olmasına karşın banka CEO’ları, gayet iyi performans gösterdi...

8.06.2017 15:37:280
Paylaş Tweet Paylaş
Yıldızlı CEO'lar
Elçin Cirik
ecirik@capital.com.tr

2016, sürprizlerle dolu bir yıl oldu. Hem Türkiye’de hem yurt dışında öngörülmeyen gelişmeler, ekonomiyi ve bankacılığı doğrudan etkiledi. Yapı Kredi Bankası Genel Müdürü Faik Açıkalın, geçen yılı şöyle özetliyor: “Brexit kararı, Donald Trump’ın seçilmesi, İtalya’da referandum sonucu ve bölgemizdeki jeopolitik gelişmeler, belirsizlikleri artırdı. İçeride ise terör olayları, Temmuz’daki darbe girişimi gibi olaylar, 2016’nın zor ve yüksek volatilite içeren bir yıl olmasına neden oldu.” Ancak bankalar, bu süreci büyümede biraz yavaşlayarak ama başarıyla atlattı. Öyle ki 2016 yılında bankacılık sektörü aktiflerde yüzde 16, krediler ve mevduat kalemlerinde yüzde 17 büyümeyi başardı. 2015’te sektörün aktif büyüklüğünde yüzde 18,2 ve kredilerinde yüzde 19,7 büyüme yakalanmıştı. Sektörün en büyük sürprizi ise kârlılık kaleminde oldu. Türk bankacılık sektörü, 2016 sonunda net kârda 38 milyar TL’ye ulaşarak yüzde 44 büyüme yazdı. Bazı bankalarda net kârlılık rakamları yüzde 200’leri bile aştı. Son 11 yıldır bankaların solo bilançolarından çıkardığımız analiz de banka genel müdürlerinin bu enteresan yılda karnelerini ortaya koyuyor.

AKTİFTE KÜÇÜKLER HIZLI
2016 yılında aktif büyüklükte yüzde 25’i aşan hızlı büyümeler, küçük ölçekli bankalardan geldi. Geçtiğimiz yılı yüzde 37,5 büyümeyle bu alanda lider kapatan banka, Fibabanka. Bankanın bu başarısının mimarı, kuruluşundan bu yana bankanın başında bulunan ve mart başında vefat eden Bekir Dildar. Duayen bankacı Derya Gürerk, Fibabanka’da sağlıklı bir büyüme olduğuna ve 2016’da bankanın hem borçlanma yoluyla hem sermaye artırarak kredilerde yüzde 32,8 büyüdüğüne dikkat çekiyor. Danışman Tunç Akyurt, bankanın 2016’da özellikle ticari ve KOBİ tarafında iyi sonuçlar alarak ilerlediğini vurguluyor. Kasım 2014’te faaliyete geçen Rabobank da geçtiğimiz yıl aktiflerini 314 milyon TL artırdı ve baz etkisiyle yıllık yüzde 35,6 büyüdü. Bankanın genel müdürü Güray Alpkaya, bu büyümenin kaynağını şöyle aktarıyor: “Çalışmalarımızın meyvelerini 2016’da toplamaya başladık. Gıda ve tarım sektöründe firmaları desteklemeye odaklı bir iş stratejimiz var, 2016 büyümemiz de bu alanlarda kurumsal firmalara kullandırılan kredilerden besleniyor.” “2016, bizim için büyüme yılı oldu. Başta kurumsal ve ticari bankacılık, proje finansman alanları olmak üzere önemli atılımlar gerçekleştirdik” diyen Burgan Bank Genel Müdürü Murat Dinç, geçtiğimiz yıl bankasının aktiflerini yüzde 28,5 artırdı. Aktifte başarılı diğer iki isim Aktifbank Genel Müdürü Dr. Serdar Sümer ile ABank Genel Müdürü Müge Öner. Serdar Sümer, 2016’da özellikle bireysel ihtiyaç kredilerinde önemli bir atılımla yüzde 60 büyüdüklerini ktarıyor. ABank Genel Müdürü Müge Öner ise büyümeyi kredi ve menkul kıymetlerdeki olumlu gelişmeye bağlıyor. Öner, “Menkul kıymet portföyünde sektörün yaklaşık 3 katı büyüme gerçekleştirdik. Ayrıca 2016 yılı içinde 2 ayrı dilimde toplam 360 milyon TL’lik sermaye artışı gerçekleştirdik” diyor.

MEVDUATTA MÜTHİŞ BÜYÜME

Mevduat kaleminde de sektör, nispeten iyi bir yılı geride bıraktı. Sektörde kredi-mevduat oranında limitlere gelindiği için mevduatta krediler kadar büyüme yakalanması çok önemliydi ve bu başarıldı. Mevduat toplamada Turkishbank, ABank, Denizbank ve ICBC yüzde 30 üzeri büyümelere imza attı. Bu kalemde öncü Turkishbank’ın genel müdürü Mithat Arıkan, yüzde 41,8 artışla mevduatta liderliği nasıl yakaladıklarını şöyle anlatıyor: “Toplam 324 milyon TL’lik büyümemizin 296 milyon TL’si müşteri mevduatlarından geliyor. Bireysel ve kalıcı mevduatı ana odak noktası olarak benimsedik ve toplam mevduatın yüzde 51’ini oluşturan bu kalemde yüzde 24 büyüdük.” Aynı şekilde ABank’ın mevduatlarında da yüzde 41,7 artış görüldü. Müge Öner, bu noktada özellikle yeni müşteri kazanımının etkili olduğunu vurguluyor. DenizBank ise tabana yayılarak büyümeye ulaştı. Bankanın genel müdürü Hakan Ateş, “Mevduat toplamak için banka içinde seferberlik ilan ettik, geliri daha düşük kesimlerde ufak mevduatı olan mudilere olabildiğince iyi faiz vererek çok sayıda yeni müşteri kazandık. Mevduat yükselişinde adetsel artışın çok önemli etkisi var” diyor. Mevduatlarını yüzde 29,8 artıran ICBC Turkey Bank, 43 ülke ve bölgedeki küresel deneyimlerinden yararlandı. Banka mevduatta izlediği stratejiyi şu sözlerle açıklıyor: “İnanıyoruz ki Türk bankacılık sektörüne ve Türk müşterilerine yeni imkanlar sunuyoruz. 2016’da ağırlıklı olarak bireysel müşteri mevduat tabanının bü- BANKACILIK yümesine odaklandık. ‘Yeni Mevduat Müşterisi’ ve ‘Vadesiz Mevduat Kazanım’ kampanyalarını başlattık.”

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz