Tedarikçi heyecanı

“Vadelerin uzamasıyla” gündeme gelen “tedarikçi finansmanı” uygulaması, faktoring sektörünün büyüklerine hareket getirdi

22.07.2016 12:53:480
Paylaş Tweet Paylaş
Tedarikçi heyecanı
Son 2 yıldır hemen hemen tüm sektörlerde vadelerin giderek uzaması, faktoring şirketleri için yeni bir kulvar açılmasını sağlıyor. 2015 yılını toplam faktoring alacaklarında sadece yüzde 1 büyümeyle kapatan sektör için yeni bir alan olan tedarikçi finansmanına kurtarıcı gözüyle bakılıyor. Faktoring sektörü, son dönemde giderek daha yoğun bir şekilde tedarikçi finansmanı işlemleri yaparak kurumsal şirketlerle tedarikçileri arasında mal ve hizmet alım-satımından doğan faturaların iskontolanmasıyla tedarikçilere kolay finansman imkanı yaratıyor. Yeni uygulama, alıcı şirkete ödemelerini vadeye yayma fırsatı sağlarken, tedarikçiye de uygun maliyetlerle finansman imkanı yaratıyor. Bu nedenle özellikle KOBİ tarafında ürünün yaygınlığı giderek artıyor. Son dönemde yıllardır çift haneli büyüme rakamlarına imza atmaya alışık faktoring oyuncuları, klasik ürünlerde büyüme hızının kesilmesiyle yüzlerini tedarik finansmanına dönüyor. Bu alandaki büyüme potansiyeli, rekabetin daha da kızışacağının göstergesi…
TALEP ARTIŞI SÜRECEK
Faktoring sektörü yöneticileri, tedarikçi finansmanındaki talebin artarak süreceği öngörüsünde bulunuyor. Bu yöneticilerden biri de TEB Faktoring Genel Müdürü Çağatay Baydar. “2015’te ve bu yıl müşterilerimizden tedarikçi finansmanı programları için yoğun talep alıyoruz. Bu talep en çok, yüksek kredibilitelerinden tedarikçilerini faydalandırmak isteyen firmalardan geliyor” diyen Baydar, aynı şekilde yurtdışında ana firmaları bu programları kullanan çok uluslu şirketlerin de bu alanda taleplerinin yüksek olduğuna değiniyor. “Bize gelen taleplerde artış olduğunu gözlemliyoruz” diyen Garanti Factoring Genel Müdürü Hulki Kara da genellikle gıda ve teknoloji perakendecileri, tekstil ve otomobil üretimiyle ilgili sektörlerden ilgi olduğuna dikkat çekiyor. Kara, “Bu alandaki büyüme önümüzdeki dönemde daha da ilerleyecek” diyor. Yapı Kredi Faktoring Genel Müdürü Bozkurt Çöteli ise “Tedarikçi finansmanı ürününün avantajları KOBİ’ler tarafından keşfedilmeye devam ettikçe ürünün kullanımı artıyor” diyerek aynı fikirde olduğunu belirtiyor. Özellikle lojistik, inşaat, gıda sektörlerindeki kurumsal şirketlerden gelen taleplerin ciddi oranda arttığını aktaran İş Faktoring Genel Müdürü Erdal Aral, nakit yönetiminin artan önemi nedeniyle ürüne olan ilginin daha da yükselmesini bekliyor. Finansal Kurumlar Birliği’nde tedarikçi finansmanıyla ilgili teknik bir çalışma yaptıklarını açıklayan Strateji Faktoring Genel Müdürü Zafer Ataman, “Raporu yayınlandıktan sonra ürünün uygulama alanı genişleyecek diye umut ediyoruz. Önümüzdeki süreçte bu ürün faktoring sektör işlemlerinde yerini artırarak alacak” diyor.
NE KADAR PAY ALIYOR?
Yeni bir ürün olduğu için pek çok oyuncu, yurtiçi finansmanında tedarikçi modelinin payını henüz incelemeye başlamadıklarını aktarıyor. Ancak, bazı şirketler 2015 itibarıyla bu alandaki gelişmeleri yakından izliyor. Örneğin, Finans Faktoring Genel Müdürü Nergis Ayvaz Bumedian, bu oranı “Tedarik finansman grubumuz 2015 yılında toplam 250 milyon TL işlem hacmine ulaşarak toplam yurtiçi ciromuzun yaklaşık yüzde 15’ini gerçekleştirdi. Yeni tedarikçi kazanımları sonucunda yaklaşık 200 yeni aktif müşteriye ulaşıldı” sözleriyle açıklıyor. TEB Faktoring’de tedarikçi finansmanı işlemleri, toplam yurtiçi faktoring hacminden yüzde 17 pay alıyor. TEB Faktoring Genel Müdürü Çağatay Baydar, şu bilgiyi veriyor: “2016 yılında bu ürüne özel bir önem verdiğimizden bu payın yüzde 25’lere çıkmasını hedefliyoruz. Ayrıca yeni tedarikçi finansmanı programıyla bugüne kadar çalışmadığımız firmalara da eriştik, bu firmaların faktoringe uygun diğer işlemlerini de bünyemize kazandırmak öncelikli hedefimiz.” Yapı Kredi Faktoring için de 2015 yıl sonunda yurtiçi faktoring alacaklarının yüzde 10’u tedarikçi finansmanı ürününden geliyor. Şirketin genel müdürü Çöteli, “2016’da bu oranı yüzde 15-20 seviyelerine getirmeyi hedefliyoruz. 2016 yılında bu kapsamda yeni kazanılan müşteri adedinin de artmasını bekliyoruz” diyor. Gerçekten de tedarikçi finansmanı, en garantili haliyle yeni müşteri kazanılmasını sağlıyor. Öyle ki ING Faktoring Genel Müdürü Mete Ünsal, “Müşteri kazanımının en yoğun olduğu ürün tedarikçi finansmanı çünkü çok sayıda tedarikçisi olan bir ana firmayla anlaştığınızda modellemeyle onun tedarikçilerini en kısa süreçte müşteri yapıyorsunuz. 2015’te müşteri kazanımımızın yüzde 30’u tedarikçi finansmanından oldu” diye konuşuyor. Şirketin 2015 yılı yurtiçi alacaklarının yüzde 12’si bu işlemlerden geliyor.~GELECEKTEN BEKLENTİ BÜYÜK
Faktoring şirketlerinin bilançolarında ağırlığını hissettiren tedarik finansmanı için oyuncuların yılın kalanı için de iddialı hedefleri var. Garanti Faktoring Genel Müdürü Kara, özel önem verdikleri bu üründe etkinliklerini artırmayı hedeflediklerini aktarıyor ve “Alıcı bazlı değerlendirme yapmak için organizasyonumuzda değişiklik yaptık. Burada yüzde 20-25’lik genel büyüme oranımızın üzerinde büyümeyi hedefliyoruz” diyor. Yapı Kredi Faktoring için de bu yıl ana hedef, hiç faktoring hizmetlerinden yararlanmamış KOBİ’leri sektörle tanıştırmak. Çöteli, bu yıl güçlü alıcılarla çalışan ve yeterli çek senet üretemediği için arzu ettiği ölçüde finansman kaynaklarına ulaşamayan KOBİ’lere gideceklerini aktarıyor. ING Faktoring de proje bazlı işlemler, tedarikçi finansmanı ve ihracat faktoringine odaklanarak faktoring alacaklarında yüzde 18, ciroda yüzde 25 büyümeyi planlıyor. “Tedarikçi finansmanı biriminin oldukça agresif hedefleri mevcut” diyen Finans Faktoring Genel Müdürü Nergis Ayvaz Bumedian, bu alanda minimum aktif 400 adet tedarikçi firmaya ulaşarak bir önceki yıla göre paylarını yüzde 25’e çıkarmayı ve hacimlerini ikiye katlamayı hedeflediklerini aktarıyor. Strateji Faktoring Yönetim Kurulu Başkanı Zafer Ataman ise hedeflerini şöyle açıklıyor “Yurtdışı işlemlerimizde tedarikçi finansmanı konusunda büyümek istiyoruz, Türk ihracatçısına bu ürünü sunacağız. Bu yıl 30 milyon Euro’ya ulaşmak.” “Bu yıl tedarikçi finansmanı en önemli büyüme alanlarımızdan biri olacak” diyen TEB Faktoring Genel Müdürü Baydar da bu amaçla özel bir organizasyon ve web bazlı bir ürün oluşturduklarını açıklıyor. Baydar, “Bu konuda altyapımızı hazırladık. Tedarikçi finansmanı ürünümüzü büyük alıcı olduğunu veya bu yönde arayışı olduğunu bildiğimiz firmalara pazarlıyoruz” diyor.
İHRACAT DA ODAKTA
Tabii tedarikçi finansmanın yanında oyuncular, ihracat faktoringindeki odaklarını da koruyor. Geçen yıl cirolarının yüzde 60’ının ihracat işlemlerinden oluştuğunu 
belirten Strateji Faktoring Yönetim Kurulu Başkanı Zafer Ataman, “Bu yıl hedefimiz ihracatın ciromuzdaki payını yüzde 65’lere taşımak. Ağırlıklı tekstil, otomotiv yan sanayi, gıda, kablo ve kimyevi maddeler gibi sektörlerle çalışıyoruz. Geçen yıl ihracat faktoringinde 184 milyon Euro ciro yaptık. Bu yıl için hedefimiz 250 milyon Euro” şeklinde konuşuyor. İş Faktoring ise 1,1 milyon TL işlem hacmiyle 2015’te cirodan yüzde 18 pay alan ihracat faktoringini bu yıl yüzde 20 artırmayı hedefliyor. ING Faktoring de bu alanda ağırlıklı olarak otomotiv, hazır giyim, kablo, boru, beyaz eşya, kimya, kuru gıda gibi sektörlerdeki ihracatçı müşterileriyle ihracat alacaklarının toplam alacakları içinde yüzde 33 olan payını 2016 sonunda yüzde 35 civarına çıkarmayı planlıyor. “2015’te ihracat faktoringi işlem hacminde yüzde 80 büyüdük” diyen Ayvaz Bumedian, bu yıl planlarını şöyle aktarıyor: “Bu yıl toplam işlem hacmimiz içinde ihracat faktoringi hacminin payını, sektör ortalaması olan yüzde 15 seviyesine yükseltmeyi hedefliyoruz.” Garanti Faktoring Genel Müdürü Kara, 2015’te ihracat faktoringi işlem hacmi pazar payında lider olduklarını belirterek 2016’da da en az yüzde 20-25 büyümeyi hedeflediklerini açıklıyor. Türkiye’deki ihracat faktoringi cirosu içinde yüzde 50’den fazla paya sahip tek oyuncu olan TEB Faktoring için de Baydar hedeflerini şöyle özetliyor: “Bu durumu 2016’da devam ettirmek istiyoruz. Çünkü ihracat faktoringi yurtiçindeki ekonomik dalgalanmalardan daha az etkileniyor, daha düzenli gelir akışı sağlıyor.”~

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz