Sat-geri kirala, büyümenin motoru

Yapı Kredi Leasing Genel Müdürü Özgür Ma-raş ile sektördeki gelişmeleri ve şirketinin stratejilerini konuştuk.

19 EKİM, 20140
Paylaş Tweet Paylaş
Sat-geri kirala, büyümenin motoru


İlk 6 ayda da 4 işlemden birinin sat-geri kirala olduğunu mu göreceğiz?
İkinci çeyrekte bu payın arttığını bile görebiliriz. 2014 sonunda sat-geri kirala, işlem hacminde minimum yüzde 25 pay alacak. Bu, sağlanan vergi avantajları ve şirketlerin yeniden değerlenmesine izin verdiği için beklenen bir üründü. Bu nedenle de aslında hiç leasing hizmeti almayan şirketler, leasinge yönlendi. Büyük holdinglerden bile bu yönde talepler gelmeye başladı.

Ne kadar yeni müşteri geliyor?
Sektörün verilerini bilemiyorum. Ancak bizim portföyümüzün yüzde 60’ını yeni müşteriler oluşturuyor. Büyük holding ve yeni kurumsal müşteri sayımızda yüzde 46 artış var. Bu yeni müşteri kitlesi, sat-geri kirala ürünü sayesinde geliyor.

Leasing şirketleri için daha çok bu üründe aktif olma isteği söz konusu bu durumda.
Sat-geri kirala ile sektörün ortalama işlem tutarları da arttı. Geleneksel leasing yaptığımız dönemde ortalama işlem tutarı 350 bin dolarken ilk 6 ayda bu rakam 500 bin dolara çıktı. Geleneksel leasing işleminde ortalama 100 bin TL’lik işlem yaparken, bu ürünle tek bir işlem 80 milyon TL’ye kadar çıkabiliyor. Leasing sektörü daha büyük işlemler yapmaya başladı.

Yalnız bu işin negatif bir yönü de var. Sat- geri kirala, bizi klasik ürünlerimizden uzaklaştırıyor. Bazı leasing firmaların işlem hacimlerinde çok büyük yekun tutmaya başlıyor, öyle olunca leasing firmasından gayrimenkul yatırım ortaklığına dönüşen bir yapı oluşuyor.

Bu şekilde leasing şirketlerinin riski artıyor. Klasik leasing işlemlerinden uzaklaştırdığı için şirketin iş yapma kapasitesini ve kabiliyetini risk altına alıyor. Biz şirketimizde sat-geri kirala ürününü işlem hacminde belli bir oranda tutmak istiyoruz.

Ne kadarla sınırlayacaksınız?
Sat- geri kiralanın işlemlerimizde yüzde 20’in üzerinde pay almasını istemiyoruz. Bugün işlem hacmimiz içinde bu ürünün payı yüzde 14, bu yılın sonunda da aynı seviyede kalırız. Rakipler kadar agresif değiliz. Bizim büyüme alanımız, makine ekipman, iş makineleri ve tekstil olacak.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.