"Fırsatı gördük 5'inci olduk"

Sompo Japan Sigorta Genel Müdürü Recai Dalaş ile sektörün mevcut tablosunu ve bu ortamda büyüme hedeflerini konuştuk...

19 ARALIK, 20160
Paylaş Tweet Paylaş
"Fırsatı gördük 5'inci olduk"
Sigorta sektörü, trafik sigortalarında artan fiyatlarla iyi bir yıl geçiriyor. Bu yılın ilk 6 ayında hayat dışı sigorta sektörünün toplam prim üretimi, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 37,8 arttı ve 17 milyar 721 milyon TL oldu. Prim üretiminde en yüksek büyüme yüzde 115’e yakın artışla trafik sigortalarında oldu ve bu branşın toplam üretim içindeki payı da yüzde 40’lara ulaştı. Sektörün önemli oyuncularından Sompo Japan Sigorta’nın genel müdürü Recai Dalaş, “Bu yıl trafik sigortasındaki iyileşme, hayat dışı sigortada elde edilen sonuçları olumlu etkiledi. Sektör, yılın ilk 6 ayında hayat dışında 376 milyon TL teknik kâr etti” diyor. Fiyat artışına rağmen önceki uygulamalardan gelen tedirginlik nedeniyle aralarında sektörün büyük şirketlerinin de olduğu bir grup oyuncunun halen trafik sigortası yazmama eğiliminde olduğunu belirten Dalaş, şöyle devam ediyor: “Hayat dışı sigortacılıkta, biz dahil yaklaşık 6 şirket trafik sigortası yazmaya devam ediyor. Sektör, trafik sigortası yazanlar ve yazmayanlar olarak ikiye bölündü ki bunun bir kırılma noktası olduğunu düşünüyorum.” Şirketinin yılın ilk yarısında 5’inci sıraya yükseldiğini ve bu nedenle trafik sigortası yazmaya devam edeceklerini aktaran Sompo Japan Sigorta Genel Müdürü Recai Dalaş ile sektörün mevcut tablosunu ve bu ortamda büyüme hedeflerini konuştuk:
* 15 Temmuz sonrası süreçte sigorta sektörü nasıl etkileniyor?
 Sigorta, krizlerden ikinci derece etkilenen bir sektör. Prim üretimimizin bir kısmını mevcut müşterilerimizin poliçe yenilemeleri oluşturduğu için hiçbir zaman satışlarda sıfıra inmiyoruz. Dolayısıyla şu an için olumsuz bir etkilenmenin söz konusu olmadığını söyleyebiliriz.
* Peki sektörün bu yıl büyümesi nasıl gidiyor?
 2016 yılının ilk 6 ayında hayat dışı sigorta sektörünün toplam prim üretimi, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 37,8 arttı ve 17 milyar 721 milyon TL oldu. Yılın ilk yarısında büyümenin lokomotifi, yüzde 115’e yakın artış gösteren trafik sigortaları oldu. Kaskoda büyüme oranı yüzde 14,3 olurken yangın ve doğal afetler yüzde 7,7 prim üretimi artışı oldu. Kaza branşında yüzde 24,5, sağlıkta yüzde 22,3, genel zararlar yüzde 21,6 ve genel sorumlulukta ise yüzde 7,7 büyüme yakalandı. Bugün sektörde en güncel konu, trafik sigortalarında fiyatların yükselmesi… Sektör trafik sigortalarında mahkeme sonuçları, bilirkişi kararlarının sigorta şirketleri aleyhine karar vermesi ve trafik sigortası poliçelerinde geçmişe dönük hasar ödenmesi sebebiyle uzun yıllardır zarar ediyordu. Bu zarar, artık öyle bir boyuta gelmişti ki 2014 sonunda lider şirketler bile zarar yazmaya başladı. Trafik sigortası yazma eğiliminde olan şirket sayısı da azaldı. Sonrasında da bu branşta fiyatlar yükseldi. Bu nedenle de trafik sigortalarının toplam prim üretimi içindeki payı yüzde 20’lerden yüzde 40’lara çıktı. Sompo Japan olarak biz, trafik sigortasını yoğun olarak yazmaya devam eden birkaç şirketten biriyiz. Bu fiyat artışı bizi olumlu etkiledi. Bu yıl prim üretiminde yüzde 150’ye yaklaşan bir büyüme oranına sahip olduk.
* Trafik sigortalarındaki fiyat artışı, tüm oyuncular için aynı şekilde olumlu mu oldu?
 Aralarında büyük şirketlerin de olduğu bir grup oyuncu, önceki uygulamalardan gelen tedirginlik dolayısıyla trafik sigortası yazmama eğiliminde. Bir de bizim gibi yazmaya devam eden şirketler var. Bu da sektörün, trafik sigortası yazanlar ve yazmayanlar olarak ikiye bölündüğünü gösteriyor ki bunun bir kırılma noktası olduğunu düşünüyorum. Bu kararla büyük sigorta şirketlerin bir kısmı küçüldü, nispeten küçük olanlar da büyüdü. Trafik sigortası fiyatlarının yükselmesi ilk etapta kamuoyunda tepkiyle karşılandı. Ancak büyük sigorta şirketlerinin, yüksek olduğu iddia edilen fiyatlara rağmen trafik sigortası yazmamasını yorumlamak gerekiyor. Ortada bir belirsizlik ve güvensizlik var. Bugün trafik poliçesi satıldığında 3-5 yıl sonra neyle karşılaşılacağı bilinmiyor. Sektörü ikiye ayıran da bu korku oldu. Torba yasayla getirilen düzenlemeler ve mahkeme kararları şirketlerin lehine olsa da bunların temyiz sonuçları şu an için belirsiz.
* O zaman bugün trafik poliçelerinde ideal fiyat ne olmalı?
 2009-2010 yıllarında 150 TL ortalamayla trafik poliçesi satılıyordu. Bunun o tarihte yeterli olduğunu düşünüyorduk ama şimdi görüyoruz ki zaten o zaman da 300 TL’den satmalıymışız. Fiyatların eskiden düşük olduğunu sonradan gördük. Trafik sigortalarında, kullanan kişinin yaşı, kullanma biçimi ve trafik cezaları gibi çok fazla değişkene göre fiyat belirleniyor. Bu yüzden net bir fiyat söylemek zor. Ancak kabaca geçen yıl 300 TL olan trafik sigortası fiyatlarının bu yıl 600 TL’ye çıktığını söyleyebiliriz. Bu branşta fiyatlar mayıs ayında zirveye ulaştı. Ama yıl sonuna kadar bu fiyatların en fazla yüzde 20 oranında düşeceğini düşünüyorum.
* Bugünkü ortam sektör için bir kırılma noktasıysa sektörün geleceğini nasıl görüyorsunuz?
 Sektörde belli başlı 30 hayat dışı sigorta şirketi var. Bunların arasında biz dahil 6 şirket, trafik sigortası yazmaya devam ediyor. Bu bir fırsat ve biz bunun sonucunu da 8’incilikten 5’inciliğe yükselmemizle olumlu olarak gördük. Doğru stratejiler uyguladığımız takdirde artık bu büyüklükten kolay kolay düşmeyeceğimizi düşünüyorum.Tabii yanlış yapıyorsak da bunun sonuçları 2-3 yıl sonra ortaya çıkacak.
* Sektör trafik sigortalarında kârlılıkla ilgili sorun yaşıyor. Bu yıl kârlılık nasıl olacak?
 Sektörün trafik sigortasındaki zararı, bu yılın ilk 6 ayında azalma eğilimini sürdürdü. Geçtiğimiz yılın ilk yarısında 1,2 milyar TL teknik zarar edilen branşta, bu yılın ilk yarısında teknik zarar 515 milyon TL’ye geriledi. Kasko branşında ise ilk 6 ayda 275 milyon TL teknik kâr edildi. 2015 yılının ilk yarısında bu branştaki teknik kâr 295 milyon TL’ydi. Fiyatların yükselmesi elbette kârlılığa olumlu yansıyacak. Biz sigortacılıkta trafik sigortası gibi sorunlu ürünlere uzun kuyruklu iş diyoruz. Fiyatınız yanlışsa onun 10 yıl boyunca sonuçlarını çekersiniz. Bunun en önemli sebebi de ürünü satarken maliyetini bilmiyor olmamız. Olasılıkla satış yapıyoruz. İyi bir teknolojik altyapı, raporlama sitemi ve kadro kurmalısınız ki doğru analizler üreterek doğru fiyatı belirleyebilesiniz. Sektör, kârsızlıktan ancak böyle kurtulur.
* Branş bazında en kârlı branşlar hangileri?
 Bu dönem dönem değişiyor. Örneğin 2012 sonunda kasko sigortaları çok zarar ediyordu. Bu nedenle 2013 yılının başından itibaren fiyatlar yükseldi ve 2013 yılında sigorta en yüksek kârlılığı kasko alanı üretti. Sonra şirketler kârlılığı görünce rekabete başladı ve fiyatlar tekrar düştü. Bu yıl ise trafik sigortasındaki iyileşme, hayat dışında elde edilen sonuçları da olumlu etkiledi ve sektör yılın ilk 6 ayında hayat dışında 376 milyon TL teknik kâr etti. Geçen yılın aynı döneminde hayat dışında 216 milyon TL’lik bir teknik zarar kaydedilmişti. Hayat dışında net dönem kârı 144 milyon TL olarak gerçekleşti. 2015’in ilk 6 ayındaysa 198 milyon TL net dönem zararı kaydedilmişti.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.