Dev grupların başındaki isimler, yeni dönemde daha çok kendi faaliyet alanlarıyla ilgileneceğe benziyor.
Aslında dünya gündemi oldukça yoğun... Ortadoğu'daki hareketlilik, Libya'ya yapılan müdahale, petrol fiyatlarındaki dalgalanma, Japonya'daki deprem, nükleer santral krizi geçtiğimiz ay yaşadığımız olaylardan sadece birkaçı. Kuşkusuz Türkiye'de de gözler bu gelişmelere çevrilmiş durumda. Tüm bu gelişmeler ışığında Türk ekonomi dünyasının önemli aktörlerinin planlarında büyük bir değişim olmaması ise dikkat çekici. Konuştuğumuz dev holding ve şirket kaptanlarının çoğu, 2011'de ajandalarında yatırım, kârlılık ve büyüme gibi konuların yer alacağını söylüyor. Kendilerini en fazla yoracak ve ilgilendirecek konuların ise yine kendi faaliyet alanlarından kaynaklanacağı düşüncesindeler. 2011 yılında üzerinde çalışacakları konuların sonuçları hakkında ise her biri emin konuşuyor. Planlarını net şekilde yapmış olmanın rahatlığı içindeler. Onların yeni dönem planları ise Türk ekonomi dünyasının 2011 gündeminin ne olacağıyla ilgili önemli ipuçları ve mesajlar içeriyor.
SABANCI'NIN YATIRIM YILI
Türkiye'nin önde gelen topluluklarından Sabancı Holding'de 2011, "yatırım yılı" olarak kodlanmış durum önemli konuların yatırım odaklı olduğunu söylüyor.Hedeflerinin satışları artırmak olduğunun altını çiziyor ve"2011'de net satışlarımız artmaya devam edecek.2010'da 20,6 milyar TL olan konsolide net satışımızı yüzde 11 artışla 22,8 milyar TL civarına ulaştıracağımızı öngörüyoruz" diye konuşuyor.
Yatırımlarda yüzde 83'lük önemli bir artış hedefleyen Kurtul, 2 milyar 61 milyon dolarlık bir yatırıma imza atacaklarına dikkat çekiyor. En önemli yatırım kalemlerinin enerji olacağını belirtiyor ve yeni dönemde kendi ajandasında da enerjinin önemli bir yer alacağını şu sözlerle ifade ediyor: "2 milyar 61 milyon dolar yatırımımızın yaklaşık yüzde 70'ini oluşturan 1,4 milyar doları enerji sektörüne ayıracağız. Topluluk olarak ülkemizin enerji darboğazını aşmasına güvenilir ve sürdürülebilir çözümlerle liderlik edeceğiz. Türkiye'de gelecek 10 yılda elektrik talebinin yıllık ortalama yüzde 7 artması bekleniyor. Talebin güvenli şekilde karşılanması için orta vadede, her yıl 4 -5 bin megavat kurulu güç yatırım yapılması gerekli. Sabancı Holding Enerjisa ile üretim, dağıtım, toptan ve perakende ticareti kapsayan bütünsel bir yaklaşımla Türkiye elektrik enerjisi sektöründe liderlik hedefliyor. 2015 hedefimiz, büyüyen grup cirosunun içinde enerji grubunun payını yüzde 15'e çıkarmak. 2015 yılı sonuna kadar yalnızca elektrik üretimi alanında 6 milyar Euro yatırım yapmış olacağız. Krizin etkilerini geride bırakan sanayi şirketlerimiz ise tekrar kârlı büyüme trendinde. Sektörlerinde lider Yünsa, Olmuksa ve Advansa gibi sanayi şirketlerimiz, yerel güçlerini küresel rekabette öne geçmek için kullanacak. 2011 yılında Teknosa olarak 1 milyar dolarlık net satış hedefimiz var. Çimento sektöründe lider olan şirketlerimiz ise 2011'den itibaren bölgesel yatırımlara ağırlık verecek."
ODAKLANMAYA DEVAM
Koç Holding'in son birkaç yıldır "odaklanma stratejisi" etrafında şirket sayılarında önemli bir konsolidasyona gittiği biliniyor. CEO Turgay Durak'a göre odaklanma stratejinin olumlu sonuçları birçok alanda kendini gösteriyor. Hatta bu nedenle Durak, yeni dönemde de bu stratejiye sıkı sıkıya bağlı kalacaklarının sinyallerini veriyor. Yeni döneme de damgasını vuracak portföy stratejisinin temelinde optimum çeşitlendirme prensibinin yattığına değiniyor ve ekliyor:
"Biz bir yandan farklı alanlarda faaliyet göstererek bu alanların kendilerine özgü risklerinin birbirlerini
dengelemelerini sağlamayı hedefliyoruz. Diğer taraftan da bu alanların sayısını sınırlandırarak kaynaklarımızı etkin şekilde kullanmayı, ana faaliyet alanlarımızın tümünde gerekli rekabet gücüne sahip olmayı amaçlıyoruz.~
Bu hedefler doğrultusunda önümüzdeki döneme güvenle bakıyoruz. Bugüne kadar elde etmiş olduğumuz olumlu neticelerin önümüzdeki yıllarda katlanarak devam edeceğine inanıyoruz. Çünkü kendimizi gerek ülkemizde gerekse uluslararası pazarlarda önümüze çıkacak fırsatlardan faydalanmak için en iyi şekilde konumlandırdığımızı düşünüyoruz. Odaklandığımız sektörler ve pazarlar hem bizim rekabet gücümüzün çok yüksek olduğu alanlar hem de bu alanlarda önemli fırsatlar var. Tüm bu saydıklarımın etkisi, Koç Holding'in piyasa değerine de son derece olumlu yansıdı. 2002 sonunda 2,1 milyar dolar olan piyasa değerimiz, 2010 sonunda 12 milyar dolara ulaştı. Piyasa değerimizin net aktif değerine göre iskonto oranı sıfırlandı. Bu, global platformda bir holding şirketi için çok önemli bir performans göstergesidir."Yeni dönemde faaliyette bulundukları her sektörde önemli atılımlara imza atacaklarının sinyallerini de veren Durak'ın gündeminde sektörel yatırımlar da önemli bir yer tutuyor. Durak, yeni dönem yatırım planları doğrultusunda otomotivde yeni modeller piyasaya çıkaracaklarına, dayanıklı tüketimde 160 milyon dolarlık yatırım yapacaklarına, perakendede mağaza sayılarını artıracaklarına dikkat çekiyor.
HEDEF 4 MİLYARI AŞMAK
Türkiye'nin önde gelen gruplarından Borusan Holding'in de yeni döneme yönelik önemli hedefleri var. Holding, bu yıl yüzde 15'lik artışla cirosunu 4 milyar doların üzerine çıkarmayı hedefliyor. Doğal olarak dev grubun kaptan köşkünde oturan Agah Uğur'un ajandasında da en önemli gündem maddesi bu hedefi tutturmak üzerine kurulu. Uğur, "Bu hedefe ulaşabilmek için yatırımlarımızı aksatmadan sürdüreceğiz" diye konuşuyor. Bu yıl için öngördükleri toplam 325 milyon dolarlık yatırımın yarısını enerji alanında harcamayı planladıklarına değiniyor. Bu alanda yeteri kadar proje alıp yatırım yapamadıklarını da açık yüreklilikle ifade eden Uğur, "Enerji işimizin şu anda kâr-zarar tablomuza yansıması eksi. Bundan şikayetçi değiliz. Şikayetçi olduğumuz konu, daha çok yatırım yapabilecekken yapamamış olmamız" diye konuşuyor.Uğur, yeni dönemde oldukça iddialı hedefleri olduğuna da dikkat çekiyor ve ekliyor: "Örneğin kârlılık temasında hedefimiz 2015'te 2010 yılının 3 katı faaliyet kârı elde etmek. Bu, ulaşılması oldukça zorlayıcı bir hedef... Böyle iddialı hedeflere koşmak için yeni gelir biçimlerine, yeni bir iş kültürüne, yeni bakış açılarına, yeni pazarlara gereksinim duyuyoruz. Bu doğrultuda önümüzdeki 5 yılda özellikle çelik ve lojistik iş kollarındaki şirketlerimizin Kuzey Afrika, Ortadoğu ve yakın Asya bölgelerindeki yapılanmasına ve bölgesel satış ve faaliyet gelirlerimizi artırmaya yöneleceğiz. Bu iş kollarında komşu ülkelerde yatırım fırsatlarını da değerlendireceğiz. İnovasyon için önümüze somut hedefler koyduk. Örneğin 2015 yılın da ciromuzun 200 milyon dolarını tamamen yeni ürün ve hizmetler oluşturacak. Şirketlerimizin üst yönetimlerine her yıl en az iki büyük yaratıcı proje geliştirilmesini bir iş hedefi olarak koyduk. İnovasyonun grubumuzda bir iş kültürü haline dönüşümü için Borusan Akademi'de inovasyon fakültesi kuruyoruz."
İKİ DEVİN HEDEFİ
Hedef Alliance Holding, geçtiğimiz yıl verimlilik stratejisini benimsemesiyle dikkat çekti. Holdingin genel müdürü Bülent Denkdemir, yeni dönemde verimlilik baskısını üzerlerinden atmak için çalışacaklarını söylüyor. Bu konunun ajandasının ilk sırasında yer alacağına değiniyor."Hedef Alliance olarak 2009 ve 2010 yıllarında, hedeflerimizi başarıyla gerçekleştirdik" diyen Denkdemir, bunu yaparken verimlilik artışına odaklandıklarına bir kez daha vurgu yapıyor. Bu strateji doğrultusunda attıkları adımları ise şöyle özetliyor: "Mevcudu iyileştirdik, kaliteyi artırdık veya maliyeti azalttık. Satış ekibini, lojistik faaliyetini, yönetim ekibimizi daha verimli hale getirmek gibi çalışmalar yürüttük."Verimlilik baskısını sürekli sürdürmenin çok da kolay olmadığına değinen Denkdemir, bu stratejinin üzerine başka şeyler koymanın gerekli olduğunu söylüyor ve ekliyor:~
"2011'de iki alanda yeniyi aramak durumundayız. 'Müşterimize başka ne sunabiliriz', 'Hangi yeni hizmetler veya yeni ürünler" diye bakmamız lazım. İkinci olarak da hangi yeni pazarlarda bu işi yapabileceğimizi araştırmamız gerekli. Hiç kuşkusuz yeniyi aramak yorucu olacak, bakış açımızı değiştirmemiz gerekecek. Ama aynı zamanda bize yeni bir heyecan ve dinamizm getirecek. Gelecekle ilgili kendimizi daha güvende hissedeceğiz. Şimdi bunun tartışmalarını, hazırlıklarını yapıyoruz."
Türkiye'nin önde gelen gruplarından Anadolu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özilhan ise yeni dönemde en fazla yurtdışı operasyonlarla ilgileneceğini söylüyor ve ekliyor:
"Anadolu Grubu yurtdışı yatırımlarıyla Türkiye'nin en önemli çok uluslu şirketlerinden biri. On altı ülkede 41 fabrikası, 12 bin 500'ün üzerinde çalışanı var. Bu nedenlerle yeni dönemde de en çok zamanımı yurtdışı operasyonlarımızda geçireceğim. Büyüme ve insan kaynaklarına katkıda bulunacağım."
BOYDAK DÜNYAYA AÇILIYOR
Boydak Holding, geçtiğimiz ay Rusya ve Ukrayna pazarına yaptığı yatırımlarla gündemdeydi. Bu bölgede 2 fabrika satın alan dev grup, yeni dönemde rotasını yurtdışına çevirmiş durumda. Bu yatırımın Boydak Grubu'nun mobilya alanındaki ilk yurtdışı yatırımı olması ise dikkat çekici. Ancak Boydak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hacı Boydak'ın yeni döneme ilişkin planlarından anlaşılıyor ki son da olmayacak. Hacı Boydak, global ekonominin ve ülke ekonomisinin dinamiklerini yakından takip ettiklerini söylüyor. Gelişmeler ışığında geleceğe ilişkin projelerine yön vermek durumunda olduklarını belirtiyor ve yeni dönem ajandasında yer alacak konulara dair şu yorumlarda bulunuyor:
"2011'de mobilya sektöründe hem ülkemizde hem dünyada yaşanacak gelişmelere kafa yoracağız gibi gözüküyor. Aksesuar ürünleri hariç dünyada ev mobilyasının her çeşit ürününü üreten nadir entegre tesislerden birine sahibiz. Bu üstünlüğümüzü kullanarak pazarın sunduğu fırsatlardan yararlanmayı amaçlıyoruz. Yine gelecekte potansiyeli olan bölgelere yatırım yapmayı amaçlıyoruz. Örneğin Rusya ve Ukrayna'nın genellikle mobilya ihracatı konusunda zorlukla karşılaşılan ve gelecekte büyüme potansiyeli olan bölgeler olduğunu düşündüğümüz için bu bölgelere yatırım yaptık. Boydak Holding, mobilya üretimi alanında ilk yurtdışı yatırımını bu bölgelere bu nedenle yaptı. Bizim Boydak Grubu olarak hedefimiz Türkiye'de lider konumda olduğumuz mevcut pazar paylarımızı korumak ve global alanda marka bilinirliğimizi artırarak dünya mobilya sektöründe önemli bir oyuncu olmaktır.Beşeri sermayemiz, sektördeki tecrübemiz, mevcut pozisyonumuz, yaptığımız yatırımlarla yakın gelecekte hedeflerimize ulaşacağımıza inanıyorum."
ULUSLARARASI DEVLERİN HEDEFİ
Telekomünikasyon pazarı geçtiğimiz yıl oldukça çetin bir rekabete sahne oldu. Müşteri kazanmaya yönelik oldukça farklı kampanyalar gündeme geldi. Bu rekabetin en önemli oyuncularından biri ise Vodafone Türkiye idi. Vodafone Türkiye İcra Kurulu Başkanı Serpil Timuray, 2011'de de kendi gündeminde "müşteri memnuniyetinde fark yaratmak" konusunun öncelikli olacağını söylüyor. "Bu konuda, dünyadaki örnek uygulamaları Türkiye'ye aktararak uçtan uca müşteri deneyimini daha da geliştirmek üzere şirketimizin tüm birimleri yoğun çalışmalarına devam edecek" diye konuşuyor.
Timuray'ın ajandasındaki bir diğer öncelikli konu ise süper internet. Kendilerinin "veri yılı" olarak ilan ettikleri 2011'de, mümkün olan en fazla kişiyi süper internetle tanıştırmayı amaçladıklarını söylüyor ve ekliyor: "2010 yılında 3G hizmetlerimizin lansmanından itibaren sürekli geliştirdiğimiz 'herkese mobil internet' programımızı, 2011'de 'süper internet' kampanyamızla zenginleştirmeye devam ettik. Bu kampanyalarımızın abonelerimiz tarafından beğenisi ve ilgisi de data gelirlerimize yüzde 155'lik bir artış olarak yansıdı."
Microsoft Türkiye CEO'su Tamer Özmen ise toplumların dijital dönüşümüne liderlik ettiklerini söylüyor. ~
"Türkiye için önemli bir çıkış olabilecek böyle bir dönemde, yazılımlarımızla kurumlarımıza kayda değer bir ivme kazandırabileceğimizi düşünüyoruz" diye konuşuyor. Bu nedenle 2011'de Microsoft Türkiye'nin ajandasının her zamankinden daha yoğun olacağına dikkat çekiyor ve ekliyor: "Bir o kadar da verimli işlere imza atacağımızı düşünüyorum. Bütün dünyada IP (internet protokolü) bazlı ekonomilerin öne çıkmaya başladığı böyle bir dönemde Microsoft'un buluta hazır teknolojileri, kurumlarımızda çarpıcı bir değişimi gerçekleştirme potansiyeline sahip. Bu nedenle Microsoft Türkiye olarak bizler de bu gelişmeyi ülkemizde destekleyerek büyümeye odaklı KOBİ'lerimiz başta olmak üzere küçük ve büyük tüm kurumların her türlü yenilikçi çabalarında yanlarında olacağız.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?