Açık ara liderler

Marmarabirlik, Assan Alüminyum, Türk Traktör, THY, DHL, Arçelik, Penti ve LC Waikiki…Hepsi sektöründe açık ara lider...

10.03.2017 13:29:110
Paylaş Tweet Paylaş
Açık ara liderler
Son 8 yılda, Türkiye’de açık ara pazar lideri olan markaların sektörlerindeki pazar paylarını artırarak daha da güçlendirdiği görülüyor. 8 yıl önce hazır çorba pazarında yüzde 60 pazar payı olan Knorr, payını zaman içinde yüzde 68’e çıkarmış durumda. Son dönemde Knorr gibi pazar payını artıran açık ara liderler arasında Algida, Ford Otosan ve DHL Express var. Belirli bir pazarda önde olmak yeni girilen kategorilerde de avantaj yakalanmasına neden oluyor. Penti de bu avantajı kullanan şirketlerden. Yüzde 20 pazar payıyla Türkiye’de toplam çorap pazarında lider olan Penti, son dönemde girdiği iç giyim, plaj giyimi ve ev giyiminde de lider olmayı başardı. İnce kadın çorabında pazar paylarının yüzde 25 olduğunu belirten Penti Yönetim Kurulu Başkanı Sami Kariyo, 4 kategoride pazar lideri olmalarını markasının gücüne ve tüketici nezdinde yarattıkları kuvvetli bağa bağlıyor. Pazardaki ikinci oyuncuyla aralarında yüzde 14 puan farkı olduğunu belirten Kariyo, “Penti hem çok iyi fiyatlı ve ulaşılabilir bir marka hem de kaliteli. Aynı zamanda moda üretiyor” diyor. Mobilya pazarında açık ara pazar lideri olan İstikbal, 8 yıl önce markalı mobilya pazarının yüzde 20’sini elinde bulundururken bugün payını yüzde 25-28’ler seviyesine çıkardı. Endüstriyel dondurma kategorisinde yüzde 60 pazar payıyla lider olan Algida, 8 yılda pazar payını 10 puandan fazla artırarak yüzde 70’lerin üzerine çıkardı. Şirket, kişi başına dondurma tüketiminin 0,3 litreden 3,5 litrenin üzerine çıkmasına da öncülük etti. 8 yıl önce hızlı hava yolu taşımacılığının yüzde 50’sine hakim olan DHL, aradan geçen sürede pazar payını 3 puan artırarak yüzde 53 seviyesine çıkardı. 38 yıldır orta ticari araç pazarının lideri olan Ford Otosan ise 8 yıl önce yüzde 29,5 olan pazar payını 4 puan artırdı ve yüzde 33,5’e yükseltti.


LİDERLERİN GÜÇLÜ ÖZELLİKLERİ

ABD’li melek yatırımcı ve teknoloji gurusu Zach Cutler, “Bir gecede pazar lideri olunmuyor. Pazar liderliği dikkatli bir planlama ve çok çalışma gerektiriyor” diyor. Açık ara liderlerin sürdürülebilir başarılarının temelinde müşterilerini çok iyi tanımaları ve sürekli yenilikçi çalımalar yapmaları yatıyor. Bu markalar rakiplerine göre inovasyon ve teknolojiye de daha fazla yatırım yapıyor. Pınar da bu markalardan biri. Yaşar Holding Gıda İcra Başkan Yardımcısı Levent Dağhan da müşterilerini iyi tanımalarına, Ar-Ge ve inovasyona düzenli yatırım yapmalarının önemine değiniyor ve ekliyor: “Pınar olarak faaliyet gösterdiğimiz segmentlerin birçoğunda kategori lideriyiz. Önümüzdeki dönemde de yeniliklerin peşinden ilerleyerek hem yeni sektörler yaratmaya hem de içinde bulunduğumuz pazarları büyütmeye devam edeceğiz.” Flo’yla ayakkabı perakendesinde, Kinetix ile spor ayakkabıda, Polaris’le de kadın ayakkabısında pazar lideri olan Ziylan Grubu’nun yönetim kurulu başkanı Mehmet Ziylan, kendilerini güçlü kılan en önemli özelliğin müşteriyi iyi tanımak olduğunu söylüyor. Müşteriyi ve müşteri taleplerini iyi ölçtüklerini belirten Ziylan, “Başarılı olmanın yolu müşteriyi iyi tanımaktan geçiyor. Bu şekilde her yıl yüzde 35 büyüyoruz” diye konuşuyor. 13 yıldır Türkiye ilaç pazarının lideri olan Abdi İbrahim, sektörde en geniş ürün portföyüne sahip şirket. Abdi İbrahim CEO’su Dr. Süha Taşpolatoğlu, sürdürülebilir liderliğin sırrının yatırıma ve sürekli gelişime verilen önem olduğunu belirtiyor. Taşpolatoğlu, “Yurt içi ve yurt dışı yatırımlarımızı sürdürüyoruz, portföyümüze katacağımız potansiyel yeni ürünler konusunda radarımızı sürekli açık tutuyoruz” diyor.


MESAFEYİ NASIL KORUYORLAR?

GFK verilerine göre ciro açısından seramik sağlık gereçleri ürün grubunda yüzde 21 pazar payına sahip olan Vitra, en yakın rakibinin iki katından fazla bir paya sahip. Armatür ürün grubunda da Artema, en yakın rakibinin 5 puan önünde yer alıyor.

Her iki ürün grubunda da pazar liderliğini uzun yıllardır koruduklarını söyleyen Eczacıbaşı Yapı Ürünleri Grubu Pazarlamadan Sorumlu Başkan Yardımcı Deniz Aktürk Erdem, “Pazarın büyümediği dönemlerde bile büyümemizi sürdürerek, payımızı yaklaşık 5-7 puan arasında artırdık. Bunu da inovasyon, sürdürülebilirlik ve tasarımın yanı sıra hizmet ve teknik servis kalitesine yaptığımız yatırımlarla sağlıyoruz” diyor. Abdi İbrahim CEO’su Dr. Süha Taşpolatoğlu da “Pazar liderliğimizi korumak için yaptığımız rekabet analizleri büyük önem taşıyor. Bunun yanında sektördeki fırsat ve tehditleri de zamanında ve yerinde değerlendirerek atılımlarımızı sağlamlaştırıyoruz” diye konuşuyor. Hemen her kategoride pazar liderlerinin hedefi mevcut pazar liderliğini koruyup pazarda rakipleriyle arayı daha da açmak oluyor. Ziylan Grubu’nun başkanı Mehmet Ziylan da hedeflerinin bu yönde olduğunu belirtiyor. Ziylan, Kinetix’le pazar lideri oldukları spor ayakkabı pazarında her yıl güçlü perakende ağları sayesinde arayı açtıklarını önümüzdeki yıllarda da yurt dışı satışların artmasıyla pazar payı farkının daha da açılacağını belirtiyor. Helvada 86 yıldır pazar lideri olan Koska’nın yönetim kurulu başkanı Nevzat Dindar ise “Lider olarak pazarı büyütmek, ürün ve kategoriyi geliştirmek istiyoruz” diyor.




İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz