Bankacılık
geçmişte sadece mevduat ve kredi demekti. Sunulan ürün ve hizmetler
sınırlıydı. Artan rekabet, teknolojik gelişmeler ve büyüyen müşteri
portföyü, ürün ve hizmetleri çeşitlendirdi. Bankalar adeta birer
finansal süpermarkete dönüştü. Bugün artık banka şubelerinde sigortadan
faktoringe, leasingden yatırım fonlarına her tür finansal ürünü bulmak
mümkün. Yeni dönemde ürünlerin daha da çeşitlenmesi, bankacılık dışı
finansal ürünlerin toplam banka gelirleri içindeki payının artması
bekleniyor. Bankacılık, geçmişte sadece mevduat ve kredi demekti.
Sunulan ürün ve hizmetler sınırlıydı. Artan rekabet, teknolojik
gelişmeler ve büyüyen müşteri portföyü, ürün ve hizmetleri de
çeşitlendirdi. Özellikle son 5 yıldır bankalar adeta birer finansal
süpermarkete dönüştü. Bugün artık banka şubelerinde sigortadan
faktoringe, leasingden yatırım fonlarına her tür finansal ürünü bulmak
mümkün. Bu gelişmeden hem bankacılar hem banka müşterileri memnun.
Garanti Bankası Genel Müdür Yardımcısı Gökhan Erün, "Müşteri tek bir
adresten banka işlemlerini yapabiliyor, faturalarını ödüyor, taşıt
kredisi, konut kredisi alırken sigortasını da yaptırabiliyor. Bununla
birlikte bankaların çağrı merkezi, internet bankacılığı, mobil
bankacılık, ATM gibi alternatif dağıtım kanallarından sigorta
ürünlerinin sunulması da müşterilere farklı kanallardan ulaşabilmek için
bu yapıda önemli bir rol oynuyor" diye konuşuyor. Geçmişte olduğu gibi
hazine kağıtlarından değil bankacılık işlemlerinden para kazanan
bankalar açısından da bankacılık dışı finansal ürünler önemli bir gelir
kaynağı haline gelmiş durumda.
SON 5 YILDA GELİŞTİ
Akbank Bireysel Bankacılıktan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Galip
Tözge, banka şubeleri kanalıyla sunulan sigorta ürün sayısının son 5
yılda yaklaşık 3 kat arttığını belirtiyor. "Bankaların sahip olduğu
geniş müşteri kitlesi, klasik sigorta ürünlerinden daha farklı ve yeni
ürün taleplerini de beraberinde getiriyor" diyor. Sadece Akbank değil,
son birkaç yıldır pek çok banka, sigorta başta olmak üzere bankacılık
dışı ürünlere daha yoğun odaklanmış durumda. ING, faktoring ve leasing
şirketlerini 2010 Nisan ayında faaliyete geçirdi. Banka sigorta alanında
ise bugün 25 farklı sigorta ürününü şubelerinde müşterilerine sunuyor.
Bankacılık dışı finans ürünlerinin toplam bireysel bankacılık
satışlarının yaklaşık yüzde 10'unu oluşturduğunu belirten ING
yetkilileri, "Bu oran 5 yıl önce yüzde 3-4 seviyelerindeydi" diye
konuşuyor. Yapı Kredi de bu oran yüzde 11'e ulaşmış durumda. Garanti
Bankası da son yıllarda yeni ürünler tasarlama konusunda atakta. Son 5
yıldır müşterilerin daha kişisel ürünlere yöneldiklerini belirten banka
yetkilileri, bu isteğin yeni ve inovatif ürünleri tasarlamayı
gerektirdiğine dikkat çekiyor ve şöyle diyor: "Sigorta ve bireysel
emeklilik branşlarında oldukça geniş bir ürün yelpazesine sahibiz.
Garanti şubelerinden müşterilerimize yaklaşık 80 adet hayat dışı sigorta
ürünü, 15 adet hayat sigortası ve 17 adet bireysel emeklilik paketi
sunuyoruz. Sigorta ve emeklilik ürünlerimizin tüm bankacılık ürün gamı
içindeki payı yaklaşık yüzde 22 düzeyinde."~
YURTDIŞINDA TABLO NASIL?
Yurtdışında bankacılık dışı finans ürünlerinin toplam satışlardan aldığı
pay uzmanlara göre yüzde 30'lar seviyesinde. Uzmanlar, bunun nedenini
gelişmiş pazarlarda bankacılık dışı finans ürünlerinin çok iyi bilinip
talep edilmesine bağlıyor. Garanti Bankası Genel Müdür Yardımcısı Gökhan
Erün, yurtdışındaki görünümü şöyle aktarıyor: "Ortağımız Eureko BV'nin,
Rabobank ile banka sigortacılığı yapan şirketinin tüm sektörün
üretimindeki payı yüzde 17. Bu örnek de gösteriyor ki yurtdışında banka
kanalından sunulan sigorta ürünlerinin payı gayet yüksek. Sigorta
ürünleri aynı zamanda komisyon geliri yarattığı ve teminat özelliği
taşıdığından bankaların çok ilgi gösterdiği ürünler."Yine leasing ve
faktoring ürünleri de finans sektörünün geliştiği pazarlarda bankalar
tarafından yoğunlukla temin edilen ürünler arasında... Ancak uzmanlar,
bu durumda bu sektörlerin gelişmiş olmasının payına dikkat çekiyor.
Avrupa'da yatırımların yüzde 20'ler seviyesinde leasingle yapıldığını
ifade eden Yapı Kredi Leasing yetkilileri, Türkiye'de ise bu oranın
yüzde 3-4 bandında olduğunu açıklıyor ve pazarın gideceği daha çok yol
olduğunu söylüyor.
GELECEK HESAPLARI
Önümüzdeki dönemde bankacılık dışı ürünlerin toplam banka gelirleri
içindeki payının daha hızlı bir şekilde artması bekleniyor. ING
yetkilileri, gelişmiş Avrupa ülkelerinde bankacılık dışı finans
ürünlerinin payının yüzde 30 olmasının Türkiye'nin de bu alanda büyüme
yaşayacağının bir göstergesi olduğunu ifade ediyor. "Bu durum gelecek 5
yıl içinde Türkiye'de bir artışın yaşanacağına işaret ediyor. Bugün en
çok talep gören ürünler, bireysel emeklilik ve sigorta. Gelecekte de bu
şekilde devam edeceğini öngörüyoruz" diyor. Şekerbank ise banka dışı
finans ürünlerinde atağa geçmiş durumda. Akbank Bireysel Bankacılıktan
Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Galip Tözge, henüz sigortalatma
alışkanlığı çok düşük olan ülkemizde sigorta ürünlerinin önümüzdeki
yıllarda şubelerde çok daha fazla pay alacağını düşünüyor. Tözge, "Bu
artışta en önemli etken Avrupa Birliği uyum esaslarına dair sigorta
ihtiyaçları ve özellikle de sorumluluk sigortalarının gelişme beklentisi
olacak" diye konuşuyor. Garanti Bankası da önümüzdeki dönemde sigorta
bilincinin gelişmesine paralel olarak yeni ürün geliştirme çalışmalarına
devam etmek niyetinde. Garanti Bankası Genel Müdür Yardımcısı Gökhan
Erün, "Ülkemizde gelir seviyesi arttıkça sigorta ürünlerine olan talep
de artacak. Özellikle ev ve deprem sigortaları ön planda olacak. Mesleki
sorumluluk sigortalarının önemi artacak. Bireysel emeklilik sisteminde
ise yıllık gelir sigortalarını da daha çok konuşuyor olacağız" diyor.
REKABET ZORLAŞACAK MALİYET BASKISI
Birçok banka, bankacılık dışı finansal hizmetlerle büyümeyi planlarken
banka desteği olmayan sigorta, leasing, faktoring alanlarındaki
şirketlerin de rekabet gücünün düşeceğini tahmin ediyor. Örneğin ING
Bank yetkilileri, faktoringde işlemlerin maliyet yapısı gereği bir banka
çatısı altında olmayan kurumların zorlanacağı görüşünde. Banka
yetkilileri, "Banka desteği olmayan şirketler ile banka iştiraki
şirketlerin müşteri portföyü farklılık gösterecek. İşlemlerin maliyet
yapısı gereği rekabet şansları çok fazla olamayacak. İlgili şirketler
daha fazla riske katlanıp daha yüksek kâr marjları ile işlem yapmaya
devam edecekler" diyor.~
GENİŞ KANAL FARK YARATIYOR
Leasing işlemlerinde de dağıtım kanalları geniş olmayan veya bir ürünü
destekleyici finansman sağlamayan küçük şirketlerin, diğer şirketlerle
rekabette yer alamayacağından birleşmelerin söz konusu olabileceği
tahmin ediliyor. Lider Faktoring yetkilileri, sayısı 70'in üzerindeki
faktoring şirketi arasında bazılarının, uzun vadeli sağlıklı büyüme
gösterebilecek sermaye yapısında olmadığına dikkat çekiyor. "Son
yıllarda çok ciddi bir büyüme vaat eden ve henüz gelişme evresinde olan
faktoring sektöründe belli büyüklüklere ulaşan başarılı faktoring
şirketlerine önümüzdeki yıllarda yabancı yatırımcı ilgisinin de
artacağını bekleiyoruz" diyorlar.
BANKALARIN PLANI NASIL? YATIRIM FONLARI ÇEŞİTLENECEK
Akbank önümüzdeki dönemde gelişen ekonomik şartları göz önünde
bulundurarak farklı yatırım seçenekleri ile müşterilerine en geniş
alternatifleri sunmayı hedefliyor. Akbank Bireysel Bankacılıktan Sorumlu
Genel Müdür Yardımcısı Galip Tözge, "Türkiye'de ilk kez Akbank
tarafından yatırımcılara sunulan Emtia Fonu ile tüm emtia piyasalarına
tek bir fon ile yatırım yapma imkanı sağlıyoruz. Altından borsaya,
emtiadan faize bir çok finansal enstrümana anapara riski almadan yatırım
fırsatı sağlayan Anapara Koruma Amaçlı Fonlar ile nitelikli fon
pazarında hızlı bir büyüme sergileyen bir banka olarak, yatırım
danışmanlığı ve portföy yönetimi hizmeti sunuyoruz" diyor.
3 ALANDAKİ CANLILIK ING
Bank, gelecek yıllarda özellikle bireysel emeklilik, leasing ve
faktoring alanında önemli bir canlılık bekliyor. "Faktoring de leasing
de artık müşterilerin iyi bildiği ve gerektiğinde yoğun olarak
kullandığı ürünlerden. 2011'in son günlerinde leasing yasasında yapılan
yeni bir değişiklikle bazı üretim mallarının yatırımıyla ilgili KDV
oranı yüzde 1 çekildi. Özellikle KOBİ segmentindeki şirketlerin yoğun
kullanacağı bu ürünlerdeki payın daha da artması hedefleniyor. ING Bank
olarak bu üründe de sektörün ilk 10 şirketi içerisinde yer almayı
amaçlıyoruz" diye konuşuyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?