CEO'ların gözde rotası

Yatırım fırsatları, iş birlikleri, yeni pazar arayışları derken iş dünyasının ömrünün yarısı yollarda geçiyor...

19 KASIM, 20180
Paylaş Tweet Paylaş
CEO'ların gözde rotası

“KAZAKİSTAN SEYAHATLERİM ARTTI”

Alarko Holding’in yatırım odağında ise Rusya ve Kazakistan var. En son holding iştiraklerinden Alsim Alarko liderliğindeki konsorsiyum, Kazakistan’daki 1,67 milyar dolarlık çevre yolu ihalesi sözleşmesi imzaladı. Dolayısıyla Alarko Holding’in CEO’su Ayhan Yavrucu’nun da zamanının büyük çoğunluğu Türkiye-Kazakistan arasında yolculuklarda geçiyor. “Eskiden 1 gidiyorsam şimdi 3 gidiyorum” diyerek seyahat sıklığını ifade eden Yavrucu, “Kara yolları, demiryolları, metro, hastane gibi projeleri bulduğumuzda ve bu projeleri PPP olarak organize ettiklerinde ilgileniyoruz” diyor ve şöyle konuşuyor: “Kazakistan ve Rusya’ya çok sık gidiyoruz. Biz müteahhitlik tarzımızda bir değişiklik yaptık. Eskiden muhtelif ihalelere giriyorken şimdi müteahhitliği yatırımla birleştirdik. İşe teklif veriyoruz, işi alıyoruz ve finansmanı yatırımcı olarak biz sağlıyoruz. İşi yine biz yapıyoruz ama bunu belli bir süre işlettikten sonra idareye teslim ediyoruz. Bu, müteahhitlikten daha çok zaman alıyor. Dolayısıyla eskiden bir kez gidiyorsak şimdi üç kez gidiyoruz. En son Kazakistan’da Almati’nin çevre yolu projesini aldık. Şimdi şantiyeyi kuruyoruz, sonra yolları yapacağız, sonra da 16 yıl işletip teslim edeceğiz. Rusya’da da böyle projelerimiz var.” 

“KOSOVA’DA POTANSİYEL GÖRÜYORUM”

Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, yerinde durmayan yöneticilerden. Son zamanlarda en çok Kuveyt, Kosova ve Afrika’da Senegal, Fildişi ve Mozambik’e seyahat ettiğini söylüyor. Bu ülkelere gitme nedenini yatırımlar ve taahhüt işleri olarak açıklayan Özdemir, şunları söylüyor:“Kuveyt’te yaklaşık 4,5 milyar dolar değerinde bir havalimanı terminali inşaatı yapıyoruz. Sürekli olarak buradaki ilerlemeleri takip ediyorum. Kosova’da yine havalimanı işletiyoruz ve ülkenin elektrik dağıtımını yapıyoruz. Senegal’de yeni bir havalimanını devreye aldık. Fildişi ve Mozambik’te ise çimento fabrikası yatırımlarımız var. Bu yatırımların tamamlanması planlarımız arasında.” Bu ülkeler arasında Özdemir’i en çok etkileyenler ise Kuveyt ve Kosova. Bunun nedenlerini ise şöyle açıklıyor: “Kosova’da evimizde gibi hissediyoruz, orada önemli bir potansiyel var. Avrupa’nın en genç ülkelerinden. Nüfusu çok genç, dinamik ve iyi eğitimli. Kuveyt’te önemli altyapı projeleri bir fırsat. Afrika’da çok önemli altyapı projeleri bulunuyor. Ancak Afrika’da yatırım yapılacak ülkelerin iyi seçilmesi ve finansal modellerinin iyi kurgulanması lazım. Kuveyt’te de bize karşı çok büyük bir ilgi ve alaka var. Finansal olarak çok güçlü bir ülke ve önemli bir yatırım hamlesi içindeler. Önemli iş fırsatları var. İyi şirketlerle de iyi ilişkiler kurmak istiyorlar. İlk kez bir inşaat şirketine Kuveyt’te yerel şirket kurma izni verdiler; bizim şirketimize.” 

“MEKSİKA’YA YATIRIM YAPACAĞIZ”

Otomotiv sektöründe ise başlıca ihracat pazarı olan Avrupa, sektör temsilcilerinin en çok seyahat ettiği rota. Bunun dışında hammadde alımı, yatırım ve iş birlikleriyle ilgili gidilen yerlerin başında ise Çin geliyor. Otomotivciler için son dönemin yükselen pazarı ise Güney Amerika. Örneğin Bayraktarlar Holding Yönetim Kurulu Başkan Vekili Ahmet Bayraktar, “İş seyahatlerim genellikle fabrikalarımızın, iş yerlerimizin olduğu yerlere oluyor. Seyahat nedenlerim ise yatırım kararlarının alınması, fabrikaları denetlemek ve oradaki yöneticilere yardımcı olmak” diyerek şunları söylüyor: “Bizim işlerimiz daha çok Avrupa’da. Almanya ve Slovenya başta olmak üzere Avrupa ülkelerine seyahat ediyorum. Bir de Çin’e sık sık gidiyorum. Biz araç üreticilerine parça üretiyoruz. Dolayısıyla onların paralelinde gidip yatırım yapıyoruz. Müşterinin bu bölgelerde büyümesi, bizim için büyük bir avantaj. Bu avantajı Çin’de görüyoruz. Çin’de 4 yıl önce sıfırdan başladığımız işimiz de bugün 60 milyon Euro büyüklüğe ulaştı.” Şimdi de Çin’deki fırsatın benzerini NAFTA (ABD, Kanada ve Meksika) bölgesinde gördüklerini belirten Bayraktar, “Alman araç üreticilerinin bu bölgedeki yatırımları büyüyor. Biz de Alman araç üreticilerine parça üretmek için Meksika’da fırsat görüyoruz. Şu anda ticari bir şirketimiz var, içinde ürettiğimiz bazı ürünlerin oradaki Mercedes’e teslimatını yapıyoruz. Onun dışında BMW, Audi, Volkswagen gibi araç üreticileri de bizim müşterilerimiz. Gündemimizde Meksika’ya yatırım yapmak var.”


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz