Çin Seddi'ni nasıl aştılar

Türkiye'nin büyüyen şirketlerinin Çin'e giriş taktikleri...

1.10.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Çin Seddi'ni nasıl aştılar


AKTAŞ, FABRİKA KİRALADI

Dünyanın pek çok bölgesinde hava süspansiyon körükleri üreten Aktaş Holding, 2010 yılında Çin’e yatırım yaptı. Aktaş Holding Yönetim Kurulu Başkanı Şahap Aktaş, Çin fabrikasıyla tüm Asya pazarına hitap ettiklerini söylüyor. Asya’daki en önemli hedef pazarlarının Çin olduğunu belirten Aktaş, “Bölgeye yoğun olarak ürün satışı yapıyorduk. Piyasada hava süspansiyon körüğü konusunda büyük bir ihtiyaç olduğunu gördük. Çok hızlı büyüyen ve gelişmekte olan bir pazar olduğu için 7 yıl boyunca Çin’e girmeyi planladık. Akabinde de yatırım için doğru zaman ve ortamı hazırlayarak yatırım kararı aldık” diyor. Aktaş, aldıkları bu kararı nasıl hayata geçirdiklerini ise şöyle anlatıyor: “Çin’de daha önce yatırım yapan Bursalı bir sanayici dostumuzun da desteği ile kiralık bir fabrikada üretim yapmaya başladık. Çin pazarının ürünlerimize olan talebini doğru hesapladığımızı gördüğümüz için bölgede kendi fabrikamızı kurmaya karar verdik. Bu yılın sonuna kadar da kendi fabrikamızda üretimi başlatıyor olacağız.” Aktaş Holding söz konusu yatırımı Çin’in Changxing bölgesine yapacak. Şirket 5 yılda 1 milyon 800 bin adet yıllık kapasiteye ulaşmayı hedefliyor. Aktaş, Çin’e girmek isteyen şirketleri kendilerini bu dev pazara hazırlamaları gerektiği konusunda uyarıyor: “Kendinizi çok iyi hazırlamadan girdiğinizde bocalama ihtimaliniz çok yüksek. Bu nedenle iyi hazırlanmaları gerekiyor. İlk önerim kesinlikle mallarının satıldığını görmeleri. Eğer şirketlerin ürünleri bölgede ilgi görüyorsa bu ilk aşamanın atlatıldığının göstergesidir. Kendilerinden önce bölgede yatırım yapan Türk işadamlarından da destek almaları hızlı bir adaptasyon için kolaylık sağlar.”

ARZUM, AVRUPALI RAKİBİNİ İZLEDİ

Elif Evdüzen, 2008 yılında Hong Kong’a yerleşerek Arzum’un Arzum “Asia Pacific Limited” unvanlı Hong Kong ofisini açtı. Evdüzen, 11 çalışma arkadaşıyla birlikte şirketin ürün geliştirme, kalite kontrol ve tedarik süreçlerini yönetiyor. Arzum’un Çin’e giriş hikayesini ise şöyle paylaşıyor: “Çin, Tayvan ve Hong Kong’la ilk tanışmamız, CEO’muz ve ortağımız olan Murat Kolbaşı tarafından 1992 yılında gerçekleştirilmişti. 1996’da Hong Konglu bir şirketle işbirliğine gidildi. 13 yılın sonunda büyüyen ve markalaşan bir şirket olmanın sorumluluğu altında 2009’da kendi Hong Kong ofisimizi açtık.” Evdüzen, Hong Kong’u gerek anakaraya olan yakınlığı, gerekse sektörleri için bir merkez olması nedeniyle tercih ettiklerini belirtiyor ve şöyle devam ediyor: “Özellikle 1996 Gümrük Birliği Anlaşması’yla birlikte Avrupalı şirketler Türkiye pazarında daha aktif rol almaya başladı. Bu markaların yatırımlarını Çin’e ve Hong Kong’a kaydırmış olduklarını fark ettik. Biz de hem teknik hem kalite yönünden gelişmiş olan bu fabrikalarla işbirliğine giderek, Türkiye’de üretemeyeceğimiz farklı ürünler üzerinde yoğunlaştık. 1996 yılında Arzum markalı sadece 16 adet ürünümüz vardı. Bugün yurtiçinde 20’ye yakın, yurtdışında 50’den fazla üreticiyle işbirliği yaparak 150’den fazla çeşide ulaştık.” Evdüzen, üretici kimliklerinin yanı sıra büyük Çin pazarından ufak da olsa pay almak adına da yapılanmalarını sürdürdüklerini belirtiyor. Evdüzen, “Çin artık daha çok Çin pazarında ürünlerini pazarlamak isteyen ve Asya Pasifik bölgesinde bir şeyler yapmak isteyen şirketlerin tercih etmesi gereken bir konuma ulaştı” diyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz