Ciroya dönüş

Ciro, ticaret tarihi kadar eski bir performans göstergesi…

2.12.2016 14:21:280
Paylaş Tweet Paylaş
Ciroya dönüş
2015 yılında Capital500 şirketlerinin yüzde 25’inden fazlasının vergi öncesi kârlılığı düştü. Hatta kârlılıkta önemli kayıplar verildi. Oysa sadece yüzde 17’ye yakın bir kısım ciroda erime yaşadı. Hızlı tüketim ve perakende gibi son tüketiciyle doğrudan iletişim kuran şirketlerin yanı sıra sanayi şirketleri de ölçek ekonomisine yöneldi. Şirketlerin önemli bir kısmı tavizi kârdan verdi. Örneğin DemirDöküm 2015’te cirosunu bir önceki yıla göre yüzde 20 artırdı. Şirket 2016’da da yüzde 15 büyüme hedefi açıkladı. DemirDöküm Yönetim Kurulu Üyesi Erdem Ertuna özellikle dalgalı ortamlarda şirket dinamiklerini korumak, operasyonları garanti altına almak ve daha istikrarlı dönemlere ulaşıldığında hızlı hareket edebilmek adına ciro büyümesinin öncelikleri olduğunu söylüyor. GFK Türkiye Tüketici Ürünleri Genel Müdürü Mete Uslukılınç ise ciroya yönelişi şöyle gerekçelendiriyor: “Kaybedilmiş pazar payını geri kazanmak, pazar payını korumaktan çok daha maliyetli. Dalgalı ortamlarda pazar payını koruma hedefi ciro büyümesi hedefini tetikleyen önemli unsurlardan biri. Ayrıca üretim yapan şirketler için ölçek ekonomisi de önemli. Ciro büyümesi etkin maliyet yönetimiyle zararı minimize etme şansı veriyor.”

ODAK PAZAR PAYI
Aslında ciro ve kâr seçimi şirketler dünyasında her dönem tartışılan bir konu oldu. Sabancı Üniversitesi Yönetici Geliştirme Birimi Direktörü Cüneyt Evirgen de aynı fikirde. Şirketlerin sürekli ciro mu kâr mı ikilemini yaşadıklarını söylüyor. Ciroyu tercih edenlerin büyümeyi seçtiğine dikkat çekiyor ve ekliyor: “Büyük gruplar kara trene benzer. Kara tren zor hareketlenir. Zor ritim bulur. Bu şirketleri durdurursanız tekrar harekete geçirmesi zor olur. Ciro demek pazar payı demek. Pazar büyüyorsa ciroda büyümeniz gerekir. Pazar küçülürse pazar payınızın küçülmemesi lazım. Pazar sabit duruyorsa da pazar payınızı korumak zorundasınız.” Polat Holding de son yıllarda ciroya önem vererek ilerleyen şirketlerden. Şirketin CEO’su Baran Demir, Ege Seramik’te ciroda büyümeye odaklandıklarını söylüyor ve pazar payı kaybetmemek için bu yolu tercih ettiklerinin altını çiziyor. Demir, şöyle devam ediyor: “Pazar payımızın azalmaması ve büyük müşterilerimizi kaybetmemek için gerektiğinde kârlılıktan bir miktar fedakarlık yapıyoruz. Ciroda büyüme sonucunda pazar büyüklüğümüzü koruyoruz.” Sinpaş Yapı Yönetim Kurulu Üyesi Mahmut Sefa Çelik de büyüme eğilimini sürdüren konut pazarında iş hacimlerini sektörden daha hızlı büyütmek için ciroya yöneldiklerini söylüyor. Çelik, “İnşaat ve konut sektöründeki son 5 yıllık büyüme trendine bakıldığında her geçen gün büyüyen bir pazar içinde faaliyet gösteriyoruz” diye konuşuyor. AE Arma Elektropanç Yönetim Kurulu Üyesi Burak Kızılhan da faaliyette bulundukları ülkelerde pazar paylarını artırarak ve potansiyel gördükleri yeni ülkelere açılarak büyümelerini koruduklarını ifade ediyor.

KÂR MARJLARI BÜYÜK ETKEN
Ciroya dönüşü getiren pek çok neden var. Yeditepe Üniversitesi’nden Doç. Dr. Elif Yolbulan Okan, dalgalı piyasalarda ciro büyümesini tercih etmenin altında yatan ilk nedenin kâr marjlarının düşmesi olduğunu açıklıyor. Okan, şöyle devam ediyor: “Ciro büyümesi hedeflenerek şirketler likidite artışı sağlayabilir. Ciroyla artan nakit akışları sayesinde olası ödeme güçlüklerinin aşılması hedeflenebilir.” Ciroya odaklanan Çelik Motor, 2015’te yüzde 36 oranında büyüdü. 2016’da da ciroyu büyütmeye odaklandıklarını söyleyen Çelik Motor Genel Müdürü Özgür Maraş, “Şirketler önceki yıllardaki kâr hedeflerine ulaşmak için ciro hedefli hareket etme eğilimi gösteriyor” diye konuşuyor. Türkiye otomotiv sektörünün özellikle operasyonel kiralama alanında oldukça yüksek bir gelişme potansiyeline sahip olduğunu belirtiyor. Bu durumda sektörde önemli bir oyuncu olmak için satış hedeflerine, dolayısıyla da ciroya yönelmek ve pazar payı elde etmek gerektiğine inandıklarının altını çiziyor. Makro Market Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Songör ise perakende sektörünün sürekli büyüme gerektiren bir yapıda olduğunu söylüyor. Ona göre rekabetin çok yoğun olması nedeniyle kâr daralması yaşanıyor. Şirketlerin rekabet avantajı elde etmek için ciro büyüklüğünü önemsediğini belirten Songör, “Verimlilik ve kârlılık olmadan uzun vadede kurumların ayakta kalması pek mümkün değil. Ancak ciroyu geliştirmek de rekabet, satın alma avantajı, marka imajı gibi birçok açıdan son derece önemli” diyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz