Denge arayışı

Şirketler gelirlerden aslan payını ya 1-2 ürün ya da 1 kategoriden alıyor...

1.06.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Denge arayışı

Vodafone Türkiye İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Gökhan Öğüt, "Bu dönüşümün temelinde, veri hizmetlerinin ses hizmetleri karşısında payını hızlı bir şekilde artırması yer alıyor. Biz de mobil interneti demokratikleştirmek üzere çalışıyoruz" diyor. Aynı şekilde Turkcell için de 2011'de mobil internet ve servis gelirlerinin payı 3,9 oranında artarak yüzde 24,2'ye ulaşıyor. Turkcell Genel Müdür Yardımcısı Koray Öztürkler, "Mobil internet kullanımına ve uygulamalarına talep artacak. Bulut bilişim önemini artıracak ve Turkcell SüperBulut'la bu yeni döneme hazır giriyoruz" şeklinde konuşuyor. Bilişim alanında da bu yeni teknolojiler, gelir stratejilerini şekillendiriyor. HP Türkiye Genel Müdürü Serdar Urçar, "Bulut bilişimle bilginin güvenliğini sağlama ve paylaşılan bilgiyi yorumlayarak analiz etmeye odaklanıyoruz. Günümüzde dizüstü bilgisayarların kurumsal firmaların son kullanıcıya yönelik bulut bilişim hizmetlerine eklendiğini görüyoruz. Şimdi bunları kurumsala entegre etme zamanı" diyor.

CENGİZ SOLAKOGLU / CS DANIŞMANLIK KURUCUSU
BEYAZ EŞYADA LİMİT YÜZDE 40'
EN ÇOK SATAN BUZDOLABI

Dayanıklı tüketim malları sektöründe tüketici, kalite ve satış sonrası servise önem verir. Fiyattan ziyade marka ve kalite ön plana çıkar. Burada daha önce beyaz eşya şirketlerinin de denediği gibi alt segment markalar yaratılsa da talep yüksek olmuyor. Beyaz eşya sektöründe geçmişten beri en çok satılan ürün grubu buzdolabıdır. Son yıllarda buzdolaplarının yanında çamaşır makinesi kategorisi de çok satılır oldu. Beyaz eşya sektöründe şirketler, hem her kategori içinde çeşitli modellere giderek hem farklı ürün gruplarında atak yaparak dengeli bir ürün/gelir dağılımına sahip olmak için çalışıyor.

İKAME KATEGORİ SART
Zaten çeşitlendirmeye gidilmiyor, sadece bir ürün kategorisinden gelirin büyük kısmı elde ediliyorsa o zaman şirket risk altındadır. Bir şekilde geliri ikame edeceği, kazancın düşmesini engelleyecek başka ürün gruplarının olması şart. Beyaz eşya sektöründe tek ürün kategorisinden elde edilen gelir, toplam gelirler içinde yüzde 40’larda olmalı. Aksi halde dengesizlik var demektir. Daktilo üreticileri ve Kodak’ın silinmesi gibi ciddi tehlikeye düşmemek için şirket, hem ürün gamının hayat eğrisini doğru okumalı hem pazardaki değişime göre üründe sürekli yenilik yapmalı.

DENGE SAĞLANACAK MI?

Gerek bu dış faktörler nedeniyle gerekse içeride gelir ve kârlılığı korumak adına şirketler önlemler alıyor. Nissan Türkiye Genel Müdür Yardımcısı İlkim Sancaktaroğlu, "Şirket gelirlerinin satış üzerinden sağlanıyor olması, özellikle daralma riski olan hassas ekonomiye sahip pazarlarda risk oluşturuyor" diyor. Bu nedenle de satış sonrası ve yedek parça hizmetlerine ait gelirleri de artırmayı planladıklarını belirtiyor. Kurthan Tarakçıoğlu da her yıl daha fazla araç trafiğe çıktığından satış sonrası servis ve yedek parça satışının otomotiv şirketleri için ciddi ek gelir yaratacağını düşünüyor. Yeni dönemde kârlılık konusunda zorluk yaşayan ilaç şirketleri de inovasyon yatırımlarıyla portföylerini çeşitlendirmeye gidiyor. Roche Türkiye Genel Müdürü Dr. Süha Taşpolatoğlu, Türkiye'de gelirin çok önemli bir bölümünün onkoloji portföyünden oluştuğunu belirtiyor. "Bu durumun gelecekte de devam edeceğini öngörüyoruz. Kardiyovasküler hastalıkların yanında merkezi sinir sistemi alanında da yeni ilaçların geliştirilmesi ve sunulması gündemde" diyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz