"Devlerin Türkiye coşkusu"

Türkiye, Alliance Boots'un global organizasyonu içinde en kârlı ülke. Ciroda ise ikinci...

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Devlerin Türkiye coşkusu

Novartis Türkiye, tüm Novartis'ler içinde 10'uncu sırada. 2005 yılında 11 'inciydi. JTI Türkiye ise 2005'te 9'uncu olduğu global ciro sıralamasında bugün 5'inciliğe yükseldi. Tüm bunlar gösteriyor ki dünya devlerinin Türkiye merkezleri birinci lige çoktan çıkmış durumda. Üstelik bu yükseliş sadece ciroda değil, büyüme hızı ve kârlılıkta da kendini gösteriyor. Uzmanlar ise "Bu henüz başlangıç, yükseliş sürecek" diyor. ÇOK ULUSLU ŞİRKETLERİN YEREL ORGANİZASYONLARI, faaliyet gösterdikleri ülkenin pazarı kadar güçlüdür. Türkiye ne kadar güçlüyse, çok uluslu bir şirketin Türkiye organizasyonu da o kadar güçlüdür. " Bu sözler, HP Türkiye'nin genel müdürü Serdar Urçar'a ait. Aslında son 5 yıla ilişkin makro ve mikro ekonomik rakamlar Urçar'ın bu tezini doğruluyor. Çünkü, Türkiye'nin yaşadığı ekonomik gelişim, global devlerin Türkiye organizasyonlarına da birebir yansıyor. Örneğin Hedef Alliance, 2005'ten bu yana yılda yüzde 30,2 büyüyerek Boots'un global organizasyonu içinde en kârlı şirket konumunu yakaladı. Ciro sıralamasında ise ikinci sıraya yükseldi. Bu performans, Türkiye organizasyonuna "en hızlı büyüyen ülke" payesini de kazandırdı. Benzer şekilde JTI Türkiye de aynı zaman zarfında dünya organizasyonundaki konumunu 9'uncu sıradan 5'inci sıraya çıkardı. Novartis Türkiye ise 2005'te global sıralamada 11'inci iken 2010 itibarıyla 10'unculuğa çıkmış durumda. Fiat Grubu'nda çok önemli bir konumda olan Tofaş için de aynı şey geçerli. Tofaş, 2005'te pazar payı açısından grup içinde 5'inci sıradayken bugün 3'üncü sırada yer alıyor. Dexia'nın "büyüme motoru" ilan ettiği Denizbank'ta da benzer rakamlar var. Banka, tüm Dexia operasyonları içinde ciro ve net kârda 3'üncü, net gelirde ise lider. Özetle, rakamlar da uzmanlar da Türkiye ofislerinin her geçen gün güçlendiğini doğruluyor. Bu yükseliş, gerek ciro gerek büyüme hızında kendini gösteriyor.

5 Yıldaki büyük gelişimi görmek için görsele tıklayın.

YÜKSELİŞİN NEDENLERİ
Uzmanlara göre Türkiye'nin bu yükselişinin arkasında birçok neden var. Ekonomik ve politik istikrar, genç nüfus ve doymamış pazar, yükselişi kuvvetlendiren en önemli etkenler arasında. 3 Seas Capital Partners CEO'su Şevket Basev, "Bu coğrafya için en cazip ülkenin Türkiye olduğunu artık bütün global şirket yöneticileri biliyor" diye konuşuyor. Raiffeisen Investment AG Türkiye Genel Müdürü Gökçe Kabatepe, "Global şirketlerin Türkiye'ye bakış açısı son 5-10 yılda pozitif anlamda çok değişti" derken gerekçelerini şöyle sıralıyor: "Türkiye, ekonomik büyüklük açısından 2001'de dünyanın en büyük 20 ekonomisi içinde değilken bugün 17'nci sırada. Önümüzdeki süreçte de daha yükseklere çıkmamız kaçınılmaz." Türkiye'nin yabancılar için değerli bir ülke olduğunu düşünen Novartis Türkiye Başkanı Güldem Berkman ise demografik yapıya dikkat çekiyor ve ekliyor: "Türkiye'de 16 milyon çalışan nüfus var. Bu rakam, Çek Cumhuriyeti, Macaristan gibi rakip ülkelerin toplam nüfusundan daha fazla. AB, Rusya, Türk Cumhuriyetleri, Ortadoğu ve Afrika'ya erişimi olması ise bölgesel bir merkez olarak ülkemizi öne çıkarıyor." Microsoft Türkiye Genel Müdürü Tamer Özmen de Berkman ile aynı fikirde. "Genç ve dinamik nüfusumuz Türkiye'deki organizasyonun gelişmesinde son derece etkili" diyen Özmen, "Türkiye'nin bu potansiyelini daha etkin biçimde kullanmaya ihtiyacı var" şeklinde konuşuyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz