EN DÜŞÜK MARJ NEREDE?
Bazı ürün ve hizmetler ise bankalar için uzun vadeli ilişki anlamına
geliyor. Bu ürünlerde düşük bazen de sıfır marjla çalışılıyor. Örneğin
mortgage yani konut kredileri en düşük marjlı ürünler arasında. Konut
kredilerinde ortalama vade uzun olduğu için bankalar bu ürünü sattıkları
müşterileriyle uzun soluklu ilişki geliştirebiliyor. Bu da devam eden
süreçte çapraz satış olanaklarının artmasına yani konut kredisi alan
müşteriye başka ürün ve hizmetler sunabilmeye imkan sağlıyor. Ticari
tarafta ise dövize endeksli krediler ve Eximbank kredileri en düşük
marjlı ürünler arasında yer alıyor. Banka kartları şu anda bankaların
sıfır marjla çalıştıkları ürünlerden. Cenk Tabakoğlu, "Tüketicinin banka
kartıyla alışveriş yapma alışkanlığı olmadığı için bu ürün marj
yaratmıyor" diye konuşuyor. İnternet, cep telefonu, mobil bankacılık
gibi kanallardan sunulan ürün ve hizmetlerde de bankalar nispeten düşük
marjla çalışıyor. Burada amaç daha çok müşteriye ulaşmak, giderek
karmaşıklaşan bankacılık ürün ve hizmetlerini banka müşterilerine daha
kolay ve hızlı biçimde sunabilmek. Garanti Bankası Ürün Geliştirme ve
İnovasyon Yönetimi Birim Müdürü Tutku Coşkun, "Teknolojinin ve bilgi
artışının getirdiği hız ve seçim şansı tüketiciler için korkutucu hale
gelebiliyor" diyor. Bu doğrultuda müşterinin ihtiyaçlarını anlayarak
sorunlara çözüm bulan, daha hızlı işlem yapmalarını sağlayarak hayatı
kolaylaştıran ürünler sunduklarını söylüyor.
YENİ ÜRÜNLER YOLDA
Ürün sayısının ve çeşitliliğinin yeni dönemde de artacağı söyleniyor.
Cem Muratoğlu, müşteri ihtiyaçları çeşitli olduğu için bankaların
müşteri odaklı çalışmak zorunda olduğuna dikkat çekiyor. "Orta vadede
düşük marjlı olduğu için ortadan kalkacak ürün olduğunu düşünmüyorum.
Bugün sunduğumuz ürün ve hizmetleri gelecekte de raflarda bulundurmaya
devam edeceğiz" diye konuşuyor. Halihazırda dünyada sunulan bankacılık
ürün ve hizmetlerinin tamamını, gelişmiş bankacılık sistemimizde de var.
Tutku Coşkun, bankasız nüfusun potansiyeline işaret ederek, bizdeki
çeşitlenmenin yeni dönemde çok daha hızlı ve zengin olabileceğine işaret
ediyor. Garanti Bankası, geleceğe dönük birikimli ürünler, bütçe
araçları tarafında yeni ürün geliştiriyor. Coşkun, tasarrufla birlikte
kredi ve tüketimi de desteklemeye devam edeceklerini söylüyor ve
ekliyor: "Altına geleneksel olarak ilgilinin daha da artması altına
endeksli ürün sayısında da artış sağlayabilir." Yeni dönemde en çok
yatırım ürünleri tarafında yeni ürün bekleniyor. Son yıllarda özellikle
yatırım fonu ve tahvil tarafında önemli gelişmeler var. Bankalar
yapılandırılmış fonlar, varlığa dayalı fonlar, emtia fonları gibi çok
çeşitli ürünler çıkardı. Bu trendin yeni dönemde de devam etmesi
bekleniyor. Şekerbank Genel Müdür Yardımcısı Cem Muratoğlu, vadesi
giderek uzayan mevduat tarafında da yenilikler göreceğimizi söylüyor.
"Ayrıca, enerji verimliliği yatırımları gibi öne çıkan alanlarda
alternatif finansman ürünlerinin ortaya çıkması, yaygınlaşması ve
ekonomideki değişen konjonktüre bağlı olarak gelişen sektörlerde yatırım
finansmanı konusunun çeşitlenmesi beklenebilir" diyor.