En iyi kim dağıtıyor

Ulaştıkları nokta sayısı 100 binleri geçiyor...

1.03.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
En iyi kim dağıtıyor

PepsiCo Yiyecek Satış Direktörü Tankut Taşkın, dağıtımda distribütörlerle çalıştıklarını ve bin 300 araç ile 100'ün üzerinde ürünü dağıttıklarını açıklıyor. Yaygın satış noktaları ile çalışmanın gereği sigara üreticisi şirketlerden Philsa'nın dağıtımını üstlenen PMSA 155 bin noktaya, JTI da 150 binin üzerinde noktaya dağıtım yapıyor. Efes Pilsen de 80 binin üzerinde satış noktasına ürünlerini ulaştırıyor. 38 farklı markanın satış ve dağıtımını gerçekleştiren Eczacıbaşı Girişim ise tüketici ve ev dışı profesyonel ürünler pazarında 50 bin nokta gibi güçlü bir ağa sahip. Şirketin pazarlama genel müdürü Volkan Tüzel, "Bu noktaların yüzde 50'si zincir mağaza haricindeki market, parfümeri, eczane ve büfelerden oluşuyor" diyor.

1 MİLYAR TL'YE ULAŞAN BÜTÇE

100 binleri bulan noktaya ulaşan şirketlerin dağıtım alanına ayırdıkları bütçeler de dikkat çekiyor. Ciro anlamında ana faaliyet dalı dağıtım olan şirketler öne çıkıyor. Yaşar Birleşik Pazarlama'nın 2010 yılı brüt cirosu 1,3 milyar TL'yi buluyor. Türkiye'de yayın dağıtım alanının lider şirketi Yaysat'ın ürün ve kurumsal pazarlama direktörü Akın Çolak, "Gazete, dergi, medya dışı ürünler ve hizmetler kapsamında 2010 yılı net satış ciromuz 696 milyon TL olarak gerçekleşti. 2011 yıl sonunda ciromuzu da 681 milyon TL olarak öngörüyoruz" diyor. McDonald's'ın kendi ihtiyaçları için kurduğu Havi Lojistik de dağıtım alanında farklı bir modelle hizmet veriyor. Şirket, Caffe Nero, Schlotzsky's, Kahve Dünyası ve Tesco Kipa gibi müşterilere de hizmet veriyor. Havi Lojistik Genel Müdürü Altan Sekmen, 2010 yılını 154 milyon TL satış hacmiyle tamamladıklarını ve bu yıl yüzde 40 büyüme hedeflediklerini söylüyor. Dağıtım ağını şirket çatısı altında yürütme kararı alan İpragaz'ın Genel Müdür Yardımcısı Hakan Karadeniz, ana dağıtım ürünleri LPG ve LNG'yi 10 bin noktaya ulaştırmak için 2011 yılında 46 milyon TL bütçe ayırdıklarını belirtiyor. Dağıtımı taşeron firmalarla gerçekleştiren Migros ise 2011 yılı ilk 9 ayında dağıtım kanalına 42 milyon TL ayırdı. Migros Dağıtım Merkezleri ve Lojistik Müdürü Bülent Kuntay, "Güçlü dağıtım ağıyla Migros, son 3 yılda kendi dağıttığı ürünlerin, sattığı ürünler içindeki payını yüzde 65'ten yüzde 83'e çıkarmayı başardı" diyor.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.


PROF. PAOLO BRANDIMARTE / POLITECNICO DI TORINO ÜNİVERSİTESİ
"HER ŞİRKETE UYGUN BİR FORMÜL YOK"

AGA SADIK KALIN
Etkin ve kârlı bir dağıtım kanalı kurmanın tek bir "ideal" yolu yoktur. Şirketin stratejisine göre farklı bir dağıtım kanalı ideal kanal olarak uygulanabilir. Örneğin pazarında rakipleriyle hizmet üzerinden ya da fiyat üzerinden rekabet eden iki şirketin kullandığı dağıtım ağı farklı olacaktır. Bunun en iyi örneklerini şöyle vereyim: Sofistike çözümlerle ertesi gün kargo ulaşımı yapan UPS ile çok farklı ürünlerin etkin ve verimli şekilde dağıtımını yapan Zara ve internet üzerinden ayakkabı satışı yapan ve dağıtımını kendi üstlenen Zappos'un stratejileri birbirinden çok farklıdır. iyi bir dağıtım ağı kurmanın püf noktası, şirketin tüm stratejilerine uygun net bir karar vermek ve bu karar konusunda ağa sadık kalmaktır.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz