Global 500 planları

Türkiye’nin en büyük şirketlerinden bazıları önce bölgesel aktör olmaya odaklanırken, bazılarıda global ligi radarına almış durumda.

10.10.2014 20:51:230
Paylaş Tweet Paylaş
Global 500 planları
Türkiye’nin en büyük şirketleri, birbiri ardına küresel vizyonlarını açıklıyor. Kimisi önce bölgesel aktör olmaya odaklanırken, bazıları ise global ligi radarına almış durumda. Bölgesel hedeflerde en yakın ajandanın 2023 olduğu görülüyor. Birçok şirketin uzun vadeli vizyonunda ise 15-20 yıl sonra dünyanın en büyükleri arasında yer almak var.

En önemlisi 500’üncü sıradaki oyuncunun bile yaklaşık 25 milyar dolarlık ciroya sahip olduğu bu lige çıkma konusunda Türk şirketlerinin umudu oldukça fazla. Koç Holding, 34,7 milyar dolarlık cirosuyla “dünyanın en büyük 500 şirketi” arasındaki tek Türk oyuncu.

2013 yılında, dünyanın en büyük 341’inci şirketi olan grubun uzun vadeli hedefi global sıralamada ilk 100’e girmek, Hatta Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç, bu hedef için bir takvim de veriyor: “Hedefimiz her zaman Koç Topluluğu’nun liderliğini korumak ve pekiştirmek. Ayrıca ülkemizin 2023 hedeflerine katkıda bulunmak, bu süreçte dünyanın en büyük 100 şirketinden biri olmak istiyoruz.”

10 yıl sonra Koç Holding’i ilk 100’de görüp görmeyeceğimizi zaman gösterecek. Ama bir gerçek var ki global sıralamayı hedefleyen, sadece onlar değil. Artık Türkiye’deki başka büyük oyuncular da uzun vadeli planlarında küresel ligi radarına almış durumda. Peki 500’üncü sıradaki oyuncunun bile yaklaşık 25 milyar dolarlık ciroya sahip olduğu bu lige çıkmak nasıl mümkün olacak?

ZORLU'NUN GLOBAL PLANI
Capital 500 listesinde 4 şirketiyle yer alan Zorlu Holding’in küreselleşme planı, sürdürülebilir başarı üzerine kurulu. Şirketin vizyonunda Vestel ve Zorlu Tekstil küresel, Zorlu Enerji ise bölgesel aktör olarak konumlanıyor. Zorlu Holding CEO’su Ömer Yüngül, globalleşme yol haritalarını şöyle anlatıyor:~

“Orta ve uzun vadede dünyanın en büyük 500 şirketi arasında birçok Türk şirketi olacağına inanıyoruz. Zorlu Grubu olarak bu yolda öncülerden biri olacağız. Faaliyet gösterdiğimiz her alanda en iyi olma hedefimiz var. Vestel Şirketler Grubu ve Zorlu Tekstil, halihazırda güçlü bölgesel oyuncular. Bu iki şirketimiz, küresel büyüme yolculuğumuzda bize öncülük ediyor.

Vestel ve tekstil gruplarımızda başlıca hedefimiz, dış pazarlardaki payımızı artırırken şirketlerimizin dünya genelindeki marka itibarını yüksek tutabilmek. Bu bağlamda, Avrupa LCD-TV pazarında yüzde 25’lik pazar payına ulaşarak en büyük üreticilerden biri olma hede-findeyiz. Yine Vestel markalarıyla dünyanın önde gelen tüketici elektroniği ve dayanıklı ev aletleri şirketi olmayı hedefliyoruz. Bu hedeflerimize, şirket satın alma yerine organik büyümeyle ulaşacağız. Enerji ve madencilikte ise stratejimizi bölgesel bir oyuncu olmak üzerine kurduk.”

AKKÖK'ÜN YENİ AJANDASI
Kimya, enerji ve gayrimenkul sektörlerinde faaliyet gösteren ve 4 şirketiyle Capital500’de bulunan Akkök Holding’in küresel hedeflerinde kimya öne çıkıyor. “Kimya alanındaki tüm şirketlerimizle global bir oyuncu olma yönünde hızlı adımlar attığımızı rahatlıkla söyleyebilirim” diyen Akkök Holding İcra Kurulu Başkanı Ahmet Dördüncü, yol haritalarını şu sözlerle anlatıyor:

“Tüm şirketlerimizle birlikte küresel rekabet koşullarını yakalamak hedefiyle ilerliyoruz. Kimya şirketlerimizden Aksa Akrilik, yüzde 16 global pazar payı ve 308 bin ton/yıl üretim kapasitesiyle dünyadaki en büyük, Türkiye’deki tek akrilik elyaf üreticisi konumunda. Aksa, 2012’de Dow Europe Holdings B.V. ile yüzde 50 eşit hisseye dayalı ortak bir global girişim olan DowAksa’yı kurdu.

İki dünya liderinin oluşturduğu bu global girişimle DowAksa bugün kendi alanında liderliğe oynayan en güçlü şirketler arasında yer alıyor. Stratejik özellikli ürünleri, güçlü iştirakleri ve kapasitesiyle global ölçekte bir şirket. Dünyanın en büyük 500 şirketi arasına girmek tabii ki büyük bir hedef. Hayalleriniz olmadan olmaz. Hayaller ve vizyonunuz size yön verir. Ben, özellikle DowAksa’nın global anlamda güçlü bir şirket olacağını öngörüyorum. 10-15 yıl içinde global şirketler sıralamasında yerini alacak.”~

ERDEMİR'İN HEDEFİ 2020
Türkiye’nin en büyük sanayi şirketlerinden Erdemir Grubu, Avrupa’nın üçüncü büyük çelik üreticisi. 5,4 milyar dolarlık cirosuyla da önemli bir oyuncu. Erdemir Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Ali Pandır, 2020’de “dünya klasında şirket” olma vizyonuyla hareket ettiklerini söylüyor ve ekliyor:

“Açıkçası kendimize sıralama hedefi koymuyoruz. Çünkü her sıralama farklı kriterlerle ölçülüyor. Ben şirketimizi o kriterlere bağlı ve sınırlı tutmak istemiyorum. Örneğin Dünya Çelik Birliği’nin sadece sektördeki şirketleri baz alarak yaptığı sıralamada 15’inciyiz. Ama onlar da finansal ve operasyonel sonuçlara bakıyor. Oysa bizim küresellik tanımımız çok daha geniş. Hem finansal hem yönetsel hem toplumsal anlamda dünya liginde olmayı hedefliyoruz. O yüzden belli sıralamalara girmek veya oralarda yükselmek bizim için çok anlamlı değil.

Şu anda grup ciromuz 5,4 milyar dolar. Ama bu sektörde ciro bazlı hedefler koymak biraz yanıltıcı olur. Çünkü bir emtiadan bahsediyoruz. Avrupa’nın üçüncüsü olarak ve tonaj olarak iyi bir yerdeyiz. Bu yolculukta bizim için asıl önemli olan, kârlılık, verimlilik, çevrecilik, kalite, AR-GE, inovasyon, iş güvenliği gibi kriterlerimizin toplamı. ”

ANADOLU EFES YATIRIMLA BÜYÜYOR
Anadolu Efes, Türkiye’nin “global oyuncu” vizyonuyla hareket eden devlerinden bir diğeri. 9 milyar TL’yi aşan cirosuyla, sadece Türkiye’nin değil, bölgesinin de önemli aktörlerinden. Anadolu Grubu İcra Başkan Yardımcısı Hurşit Zorlu, “Her alanda öncü olmak başlıca ilkemiz” diyor ve planlarını şöyle aktarıyor:

“Atlantik’ten Pasifik’e Türkiye dahil 18 ülkede, 80 şirket, 61 üretim tesisi ve 29 bine yakın çalışanımızla faaliyetlerimizi sürdürüyoruz. Operasyon coğrafyamız, değerlendirdiğimiz yeni yatırımlar ve girişimlerle her geçen gün daha da genişliyor. Bu nedenle grubumuzu ‘küresel düşünen’ bir grup olarak tanımlıyoruz.

Sürdürülebilirlik ve inovasyon çalışmalarına önem vererek sadece şirketlerimize değil faaliyet gösterdiğimiz tüm ülke ve sektörlere katma değer sağlamayı amaçlıyoruz. Grup olarak fırsat olduğunu düşündüğümüz ülkeler ve yatırım imkanlarını sürekli şekilde araştırıyoruz. Grubumuza değer katacağını düşündüğümüz yurtdışı yatırım imkanlarını da değerlendiriyoruz.~

Öncelikli hedefimiz her zaman operasyonlarımızın sürdüğü coğrafyalardaki portföyümüze, en iyi ürünleri, üstün hizmet kalitesi anlayışıyla sunmak oldu. Müşteri portföyümüzü memnun ettiğimiz sürece, orta ve uzun vadeli başarımızın sürdürülebilir şekilde büyüyeceğine inanıyorum. Öncelikli amacımız, mevcut yatırımlarımızda sürdürülebilir büyümenin devamı, uzun vadeli hedefimiz ise Türkiye’de ve diğer coğrafyalarda lider pozisyonda, küresel bir oyuncu olmak.”

TEKNOSA İNORGANİK BÜYÜYECEK
3 milyar TL’yi bulan cirosuyla Türkiye’nin en büyük 500 şirketi arasında yer alan Teknosa’nın büyüme vizyonu da birçok diğer şirket gibi küresel pazarlara odaklı... “Hedefimizde 2023’e kadar Avrupa’nın en büyük ilk 3 teknoloji perakendecisinden biri olmak var” diyen Teknosa Genel Müdürü Necil Oyman, büyüme planlarını şöyle aktarıyor:

“Geçen yıl tüketici elektroniği pazarı dünyada durgunluk, Avrupa’da küçülme yaşarken, Türkiye’de yüzde 18 büyüdü. Biz de lider teknoloji perakende şirketi olarak Avrupa’da hedeflediğimiz konuma, organik büyümeyle ulaşabileceğimizi öngörüyoruz. Öte yandan bilançosu sağlam bir şirketiz. Bu gücümüzü, bize değer katacağını düşündüğümüz satın alma fırsatlarında da kullanabiliriz. Şu anda Avrupa’da teknoloji perakende şirketleri içinde 8’inci sıradayız. En büyük ilk 3 arasına girmek için sürdürülebilir büyüme ve kârlılık odağımızı koruyoruz.”

Oyman, sözlerini şöyle sürdürüyor: “Bunu aldığımız uluslararası ödüllerle de taçlandırıyoruz. Dünya perakendecilik sektörünün ‘Oscar’ı olarak bilinen ‘Dünya Perakende Ödülleri’nde 2012’de ‘Gelişen Pazar’ kategorisinde birinci olduk. Euromoney Dergisi tarafından 2013’te tüm Orta ve Doğu Avrupa’nın perakende alanında en iyi yönetilen şirketi seçildik. Bunlar global vizyonumuzun önemli yapı taşları.”

PETKİM'İN PLANI ENTEGRASYON
4,2 milyar TL’lik cirosuyla Türkiye’nin en büyük sanayi kuruluşlarından olan Petkim de bölgesel ve global vizyonuyla yola devam edenlerden. Şirketin büyüme planlarını, Petkim Genel Müdürü Saadettin Korkut anlatıyor:~

“Ana hissedarımız Socar Türkiye, Petkim Yarıma-dası’ndaki yatırım vizyonunu ‘Value-Site 2023’ olarak adlandırıyor. “Rafineri-petrokimya-enerji-lojistik” entegrasyonuna dayanan bu vizyonla ülkemizin en kapsamlı kümelenme örneği Petkim Yarımadası’nda hayata geçirilecek. Petkim, brüt üretim kapasitesini yıl sonunda 3,6 milyon tona taşıyacak. Bu üretimle iç pazarda yüzde 25’lik pazar payına sahibiz.

Hedefimiz 2023’te üretimimizi yıllık 6 milyon ton ve pazar payımızı yüzde 40 seviyesine çıkarmak. Petkim, bugünkü üretim gücüyle Ortadoğu bölgesi ve Akdeniz çanağında büyük üreticilerden biri. Ürünlerimiz dünyada 38 ülkeye ihraç ediliyor. 2023 hedefine ulaştığımızda Petkim Yarımadası, Avrupa’nın en büyük üretim üslerinden biri olacak. İnsan kaynağımız, bilgi birikimimiz, ana hissedarımız Socar’ın vizyonu ve gücü, Petkim’in gelecekte çok daha büyük hedeflere ulaşmasının yolunu açıyor. Global ölçekte böylesine başarı kazanmanın yolunun entegrasyondan geçtiğini bilerek hareket ediyoruz.”

KORDSA'NIN 3'LÜ YAKLAŞIMI
Kordsa Global, kendi alanı olan lastik takviye sektöründe dünya lideri konumunda. Toplam 9 ülkede üretim yapıyor. Kordsa Global CEO’su Cenk Alper, şirketin küresel yolculuğunu ve ulaşmak istedikleri noktayı şöyle anlatıyor: “Kordsa Global, 41 yıllık bir şirket ve şu anda bulunduğu dünya liderliği noktasına gelmesindeki en temel strateji ‘Müşterimiz neredeyse biz oradayız’ yaklaşımı oldu.

Dolayısıyla başarımızın altında yatan bu temel yaklaşımı halen koruyoruz. Ana stratejik inisiyatiflerimizi şöyle sıralayabilirim: Üretimde mükemmellik, ana işimiz olan lastik sektöründe büyüme ve inşaat, kompozit, teknik ipliklerden oluşan farklı sektörlerde büyüme. Elbette ana stratejilerimizi destekleyen çalışma alanlarımız da var. AR-GE bunlar arasında ilk sırada yer alıyor.~

Global arenada kârlı büyümemizi sürdürmek, liderliğimizi ilerletmek arzusundayız. Bununla birlikte Kordsa Global’in sektöründe teknolojiyi, yenilikçilik ve buluşçuluğu çağrıştıran, değer yaratan, güven ve kaliteyle özdeş bir marka olarak hafızalarda yer etmesini istiyoruz.”

MAVİ NASIL İLERLEYECEK?
Mavi’nin hedefi ise dünyada ‘premium’ olarak adlandırılan segmentte en iyi global jean markası olmak. Mavi Jeans CEO’su Cüneyt Yavuz, bu hedefe ulaşmak için nasıl ilerlediklerini şöyle özetliyor: “Bunun ön koşulu, bulunduğu her pazarın en iyi jean markaları arasına girmek. Mavi’nin Türkiye’nin yanı sıra ABD, Kanada, Almanya, Hollanda, Avustralya ve Rusya’da kurduğu şirketler de hızla büyüyor.

Almanya’da young fashion’da en hızlı büyüyen marka olması, ABD’de Time tarafından A list’de gösterilmesi, gidişatın planlanan yönde olduğunu kanıtlıyor. Mavi bir moda markası. Dolayısıyla hedefi, finansal büyümenin ötesinde marka değerini maksimize etmek. Yılda yüzde 30 ve üzeri sürdürülebilir ve istikrarlı büyüme sonrasında, 2013 ciromuz 745 milyon TL’ye ulaştı. Hedef, 2017’de 1 milyar dolar ciro. Bu topraklardan dünyaya açılan ilk moda markası olarak global 500 arasına girmek, diğer hedeflerimize eriştiğimizde ortaya çıkacak bir sonuç olarak gözüküyor.”

HEDEFLERDE NE VAR
TT’NİN YENİ VİZYONU

Türk Telekom Strateji ve İs Geliştirme Başkanı HAKAN DURSUN, öncelikli hedeflerinin bölgesel güçlerini artırmak olduğunu söylüyor ve ekliyor: “Yaygın altyapımızla güçlü bir bölgesel aktör olmayı sürdürüyoruz. Türk Telekom International, Orta ve Doğu Avrupa, Ortadoğu, Kafkaslar ve Asya’da 20 ülkeyi içeren 40 bin kilometreyi aşan fiber şebekesiyle bölgenin lider operatörü konumunda yer alıyor. Ayrıca, Orange Business Services ile yaptığımız işbirliği de global arenadaki iletişim ağımızı önemli derecede genişletti. Yapacağımız yatırım ve işbirlikleriyle bölgedeki güçlü rolümüzü artırarak sürdürmeyi hedefliyoruz.”~

TAV’IN GÖZÜ İLK 3’TE
TAV Havalimanları’nın globalleşme vizyonu son derece net. Şirketin CFO’su BURCU GERİŞ, stratejilerini şöyle paylaşıyor: “Her zaman sürdürülebilir ve tüm paydaşlarımız için değer yaratacak finansal büyümenin peşinde olduk. Hedefimiz, dünyanın ilk 3 havalimanı işletmecisinden biri olmak ve orada kalmak. Küreselleşme sınırları kaldırdı ama beraberinde uyumsuzluklar da getirdi.

Bu uyumsuzlukları ortadan kaldırabilenler başarılı olacak. TAV’ın bu yeteneği var. Bugün dünyada havalimanı iş modelini yeniden yazabilecek 5-6 şirketten biriyiz. Farklı ülkelerde 23 ortağımız var. Hep akıllı büyümeyi hedefledik. Bu çabamız bizi 15-20 yıl sonra Global 500’e de taşıyabilir.”

SARKUYSAN’IN GLOBAL PLANI
Sarkuysan Genel Müdürü HAYRETTİN ÇAYCI ise global 500’e girme hedefine ilişkin şunları söylüyor: “Şirketimiz, globalleşme stratejisini etkin bir şekilde uyguluyor. Kalitemiz dünya çapında bilinir hale geldi. 60’ın üzerinde ülkeye ihracat yapıyoruz.

Yurtdışında doğrudan üretim ve pazarlama faaliyetlerine de ağırlık vermeye başladık. 2010’da New York’ta işletmeye açtığımız Sark-Wire şirketimizle burada doğrudan üretim yapmaya başladık. Buradaki üretim başarısı yurtdışında büyüme konusunda bizi cesaretlendirdi. Yeni projelerin hayata geçirilmesi, global ekonominin seyrine bağlı. Dünyanın en büyük 500 şirketi arasına girmek ise şüphesiz ulaşmak istediğimiz uzun vadeli bir hedeftir, vizyonumuzdur. Ama bir tarih vermek güç.”

VAHAP KÜÇÜK / LC WAİKİKİ YÖNETİM KURULU BAŞKANI
ÖNCELİKLİ HEDEF AVRUPA'NIN İLK 3'Ü'
HIZLA BÜYÜYORUZ

LC Waikiki markasıyla yurtdısında 21 ülkedeyiz. 2014 sonuna kadar yurtdısında yaklaşık 120 mağazaya ulaşmayı hedefliyoruz. Birçok pazarda lideriz. Mısır, Kazakistan, Gürcistan ve Irak’ta pazar liderliğimiz devam ederken 2014 yılının ikinci çeyreğinde Ukrayna, Fas, Bulgaristan ve Romanya’da pazar liderliği elde etmeyi amaçlıyoruz.
OYUN KURUCUYUZ
Tüm ülkelerde fiyat politikamızdan dolayı rekabet ortamını güçlendiriyoruz. Tüketicilere daha uygun fiyatla alışveriş imkânı sunuyoruz. Herkes için ulaşılabilir bir marka olma politikasıyla modayı uygun fiyata sunmak öncelikli hedeflerimiz arasında. LC Waikiki, girdiği pazarlarda ‘oyun kurucu’ olma özelliğini başarıyla sürdürüyor.
2023 VİZYONUMUZ NE?
Yurtdışı mağazacılık girişimlerimize 2009’da Romanya’da başladık. Türkiye’deki yerel pazarda ‘büyük ölçeği’ yakaladıktan ve sektördeki liderliğimizi ilan ettikten sonra yurtdışında daha emin adımlar atmaya başladık. Global arenada en büyük hedefimiz 2023 vizyonumuzu gerçekleştirmek ve Avrupa’nın ilk üç moda perakende markası arasında yerimizi alabilmek.~

ZEYNEP BODUR OKYAY / KALE GRUBU BAŞKANI VE CEO
ÖNCELİKLİ HEDEF İLK 10'
GLOBAL OYUNCUYUZ

Dünya seramik sektöründe global bir oyuncuyuz. Avrupa’nın 3’üncü, dünyanın da 12’nci en büyük seramik karo üreticisiyiz. Büyüklüğümüz ve sektördeki bilinirliğimiz gayet yüksek. Dünya seramik ticaretinin yüzde 2’sini tek basına gerçekleştiriyoruz. Bundan sonraki hedefimiz, dünya üzerinde daha fazla noktada üretim yapmak. İtalya’da zaten varız. Diğer coğrafyalarda da stratejik işbirlikleri arayışındayız. Öncelikli hedefimiz dünyadaki ilk 10 marka içinde yer almak.

BÖLGESEL PLANLAR
Yapı kimyasallarında da bilinen bir üreticiyiz. Türkiye ve bölgemizde birinci, Avrupa’da ise 5’inciyiz. Yakın coğrafyada yeni ortaklıklarla büyümeyi düşünüyoruz. Savunma sanayinde ise zaten dünyanın önde gelen şirketleri ile birlikte çalışıyoruz. Sektör aslında ciddi anlamda konsolide bir yapı sergiliyor. Global oyuncu olmak bu açıdan hiç kolay değil. Ülkemiz de bu alanda henüz yolun başında. Bu alandaki öncelikli hedefimiz, zaman içinde küresel bir aktör haline gelmek.

AR-GE İLE BÜYÜYORUZ
Biz yenilikçi bir grubuz. Bunu da ARGE yatırımlarımıza borçluyuz. Kale Grubu olarak ciromuzun yüzde 2,2’sini AR-GE’ye ayırarak Türkiye ortalamasının 2 kat üzerine çıkıyoruz. Orta ve uzun vadede, global pazarlarda, başta mevcut durumda yurtiçinde lider ve öncü olduğumuz işler olmak üzere, en üst seviyeye çıkmayı, global anlamda aynı başarıyı sağlamayı hedefliyoruz. Önceliğimiz faaliyet gösterdiğimiz tüm alanlarda yenilikçi, rekabetçi ve kalıcı oyuncularından biri olmak.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz