Hız hesabı değişiyor!

Aslında bilinen bir gerçek.. Hem globalleşmenin hem de gelişen teknolojinin etkisiyle her sektörde rekabet arttı. Şirketler ise ayakta kalabilmek için iş süreçlerine daha fazla odaklandı...

26.09.2017 12:38:000
Paylaş Tweet Paylaş
Hız hesabı değişiyor!

GERİ DÖNÜŞ SANCISI

Her yatırımcı yatırım kararı vermeden geri dönüşün hesabını mutlaka yapıyor. Geri dönüş süresi ise yatırımın konusuna, büyüklüğüne ve sektörüne göre farklılık gösteriyor. Sanko Holding Yönetim Kurulu Başkanı Zeki Konukoğlu, hızla değişkenlik gösteren ve sürekli kendisini yenileme ihtiyacı olan sektörlerde 5-7 yıl arasında geri dönüş beklerken enerji, demir çelik gibi yatırımlarda 8-10 yılı hedeflediklerini söylüyor. Bu sürenin çimento fabrikaları için 15-20 yıl arasında olduğunu belirtiyor ve “Gayrimenkul yatırımları, kendini 15-20 yılda döndürür, yani geç ödeyen yatırımlar sınıfındadır. Buna karşılık modernize, iyileştirme gibi yatırımlarda önemli kapasite artışı olmayacağı için geri dönüşü 3-4 yılda bekleriz” diye konuşuyor. Konukoğlu yeni dönemde geri dönüş süresinin uzadığını da şu sözlerle anlatıyor: “1980 -2000 yılları arasında sanayiciler geri ödemeleri 5 yıl gibi bir süre öngörürken, rekabet yılları içinde benzer yatırımları yapan yatırımcı sayısı arttı. 2010’lu yıllarda 7-8 yıl geri dönüşüm normal kabul edilmeye başlandı. Günümüzde hem globalleşme hem ülkemizde genel olarak artan rekabet baskısı yatırımların geri dönüş sürelerini artırdı. Genel sanayi için geri dönüş süreleri 8-10 yıla kadar çıktı.” Doğanlar Yatırım Holding CFO’su Mehmet Çalık da Konukoğlu gibi yatırımda geri dönüşün uzadığını düşünüyor. Çalık, “Geçmişte yatırımlarda 10 yıl ve altındaki geri dönüş süreleri hedeflenirken mevcutta geri dönüş beklentisi 10-15 yıl arasında değişmeye başladı” diyor. 

HEMEN TESLİM DÖNEMİ

Tüm dünyada online kanal müşterisi için en önemli ayırt edici kriter ürün teslimat hızı. Lidyana.com CEO’su Hakan Baş bu alanda kendilerinde yaşanan değişimi ve nedenlerini şöyle anlatıyor: “Bugün depoda olan bir ürün, sipariş verildiği günün akşamı depodan çıkıyor ve 24 saat içinde Türkiye’nin yüzde 90’ını kapsayan bir bölgeye ulaşıyor. Bu 5 yıl önce ortalama 3 gün civarıydı ve yüzde 200 ciddi bir fark. Değişimi sağlayan faktörlerin başında e-ticarete yönelik geliştirilen teknik yazılımlar ve takip mekanizmaları geliyor.” Trendyol CEO’su Demet Mutlu da 5 yıl önceye göre kıyaslandığında teslimat sürelerinde yüzde 80 oranında iyileşme sağladıklarını anlatıyor. Mutlu, “Hızlı kargo butiklerimizden alışveriş yapan müşterilerimiz 48 saat içinde siparişlerine ulaşabiliyor. Hatta sabah verilen siparişler ertesi gün müşterilerimizin elinde oluyor” diyor. GittiGidiyor, satın alınan ürünlerin ilk 3 günde teslim edilme oranını 5 yılda yüzde 82’den yüzde 86’ya yükseltmiş. Bir ürünün müşteriye ulaşma süresi 5 yıllık dönem içinde ortalama 2 gün olmuş. Şirket buradaki hızlanmayı iş yapış modeline bağlıyor. GittiGidiyor’dan alışveriş yapan tüketici, kendisine ulaşan ürüne onay verdikten sonraki iş günü içinde satıcı da ödemesini alıyor. Böylece 1 gün içinde teslim edilen ürünlerin oranı 5 yılda yüzde 30’dan yüzde 32’ye yükselmiş durumda. Perakendede yaşanan bu gelişmeler kargo sektöründe de teslimat süresini etkilemiş durumda. MNG Kargo Yönetim Kurulu Başkan Vekili ve Genel Müdürü Aslan Kut da aynı görüşte. Kut, “Kargo sektöründe ağırlıklı olarak B2B çalışırken özellikle e-ticaret ile birlikte biz de B2C’ye döndük ve müşteri ihtiyaçları doğrultusunda öncelikli kargo, akşam teslimat, gün içi kargo gibi farklı teslimat seçenekleri geliştirdik” diyor. Şirketin Türkiye genelinde şubeler arasında gerçekleşen standart gönderi hizmeti süresi mücbir sebepler haricinde 600 km’ye kadar 1 iş günü, 600 km üstü mesafelerde ise 2 iş günü olarak belirlenmiş durumda. Kut, bu standart sürelerde 5 yıl içinde bir değişiklik olmadığını ancak kara filosuna hava taşımacılığı sistemini de entegre ederek, yarım günde kargoları adresine ulaştırabildiklerini söylüyor.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz